Josefina93 skrev 2014-04-05 23:21:24 följande:
Tack så mycket... ursäktar sent gensvar :) Ska ringa 1177 alt. åka och kolla med nog MVC eller förlossningsavdelningen imorgon. Sen sist har det varit ganska lugnt men nu som ikväll komer antagligen mer mängd på fostervatten, Fick gå till badrummet och kolla för det var så pass mycket att det runnit egenom som trosskydd, underkläder och nedanför benet.
Trots föreg. omgång... är nu gången 31+5. Kommer ihåg de nämnde om till en vis vecka så fylls fostervatten på och sen avtar. Har ni kolla på vilken vecka det är? Dessutom... är detta inte lite väl tidigt för läckage av fostervatten? Kan ha ju i tanken att man är faktiskt beräknad till den 1:a juni....
Jag fick vattenavgång i vecka 32+3 (jag var beräknad till 1 april och började läcka fostervatten den 8 februari). Jag skulle gå på toaletten mitt i natten och jag lämnade små pölar efter mig på golvet både på väg till och från toaletten. Jag åkte till förlossningen och det konstaterades att det var fostervatten och jag blev inlagd direkt. De två första dagarna fick jag en spruta kortison för bebisens lungmognad. De första åtta dygnen fick jag antibiotika intravenöst tre gånger per dygn. Morgon och kväll tempades jag och det gjordes CTG för att övervaka bebisen. Jag var beordrad sängläge med undantag för toalettbesök, dusch och måltider. Efter tio dagar fick jag börja vara uppe lite varje dag och efter två veckor på sjukhus fick jag åka hem med en tid för igångsättning i vecka 36+1.
Under de fyra veckor som gick mellan vattenavgången och sonens födelse, läckte jag kontinuerligt fostervatten, i större eller mindre mängd. Oftast var det inte så mycket men ibland kom det sådana mängder att jag blev blöt ner på knäna trots att jag hade sjukhusets tjocka bindor.