• Kabanga

Förstföderska; Fostervattenavgång eller flytningar?

Skäms inte! Jag fick så mycket skit av min barnmorska när jag klagade på ryggont och feber. Nästa dag var febern högre och jag spydde för första gången. Ringde förlossningen och fick komma in direkt två timmar senare var min son född med katastrof snitt i v31.

Våga stå på dig! Om du känner dig orolig så ring och våga kräva saker. Det är så mycket jag önskar att jag vetat innan allt det här. Antagligen så är det bara flytningar men det är bättre att ha fått en ordentlig undersökning än att ångra det senare.

Hoppas allt går bra och håller tummarna för vanliga flytningar!

Kom ihåg att personalen tycker inte att det är några dumma frågor eller ett dugg pinsamt de får flera såna frågor varje dag! Men våga stå på dig du känner din kropp bäst!

• Kabanga

Åk nu! Minskade fosterrörelser ska alltid kollas upp omedelbart! Finns inga ursäkter ring någon och åk bums! Ringer du förlossningen borde även de kunna fixa transport om det inte går på annat sätt.

Men för gudalik vänta inte längre!

Skriv när du vet något.

• Kabanga

Barnen börjar inte att röra sig mindre senare i graviditeten! Rörelserna förändras men de blir inte färre! De tog upp det här för ett tag sen på TV3 sanning och konsekvens. Gå in på TV3 play så kan du se programmet. Där pratar de med flera Bms om just problemet att Bms tror att det är så för att det står i en föråldrad lärobok men finns inga belägg för det vilket är anledning till att det alltid bör utredas!

• Kabanga

Tror det var första avsnittet av senaste säsongen. Kan kolla om jag kan hitta någon länk

• Kabanga

Det är svårt att få dem att lyssna ibland. Jag hade egentligen inte tänkt länka den där men eftersom du faktiskt läcker fostervattenprov tycker jag att du ska ha rätt information även om det skrämmer. De kan ju inte göra så mycket mer än ultraljud, kolla hjärtljuden och flödet i navelsträngen. Men allt det bör kollas och hållas under uppsikt om det fortsätter läcka och minskade rörelser.

Fortfarande förvånad över att de bara skickat hem dig när du läcker. Visserligen fyller kroppen själv på med mer vätska så det kommer ju inte ta slut där inne men det finns ju en infektionsrisk osv.

Nu hänger jag inte riktigt med har du fått havendeskapsförgiftning eller är du orolig för det?

• Kabanga

Havendeskapsförgiftning förgiftning märks ju främst på äggvita i urinen och högt blodtryck vilket de bör kolla varje gång du är hos bm. Så det behöver du nog inte oroa dig för. Då skulle de sagt något :)

Men som sagt håll koll på fosterrörelser och om du läcker under en längre tid osv. Tar de dig inte på allvar så be om en annan läkare. Det har du rätt till!

• Kabanga

Jag skulle ringa till sjukhuset ist för till bm. Bor i England och här heter det maternity assesment unit, de hjälper till under själv graviditeten innan förlossningen så de borde kunna ta in dig akut. De funkade för mig när jag inte tyckte det stod rätt till och både bm och vc skickat hem mig.

• Kabanga

Åk in så de kan ta en titt. Är ju svårt för dem att bedöm något över telefon såklart.

• Kabanga

Hellre en gång för mycket en en gång för lite. Du kommer ju aldrig ångrat att ha kollat upp att allt är okej om något råkar vara fel och man inte sett till att verkligen kolla upp det så får man lätt skuldkänslor som kan sitta i ett bra tag. Det är ofta något som föräldrar till barn som fötts förtidigt tampas med just det att om jag åkt in den där gången hade det här och det där kanske inte hänt. Så enligt mig är en gång för mycket alltid bättre. Du känner ju din egen kropp och din bebis rörelse mönster bäst. Rör den sig mindre och du läcker vatten bör det absolut kollas upp ordentligt och de bör hålla ett öga på dig även om du inte behöver vara inlagd så kan läckande vatten ge andra saker som infektion tex.

• Kabanga

Jag måste säga att jag tycker det låter helt sjukt att de tycker det är okej. Men det är som vanligt man ska kedja fast sig i väggen och gallskrika tills någon lyssnar.

• Kabanga

Det kan ju inte ta en vecka för att få svar på eventuella infektion tror du menar att de kollar om du har uvi. Som sagt så är det här helt sjukt.

Försök ha lite koll själv. Ta tempen, överansträng dig inte osv försök att vila så mycket du kan. Och vid minsta förändring åk in!

Vad är det för läkare du fått träffa egentligen.. Tycker de är så sjukt konstiga de borde iaf vilja en in dig igen efter ett par dagar för att se att inget förändras även om de inte lägger in dig. Händer det något när du är hemma kan det ju gå väldigt fort.

Svar på tråden Förstföderska; Fostervattenavgång eller flytningar?