• Sixxty

Har era barn hjälm när de åker sparkcykel?

Självklart alltid hjälm på när de åker sparkcykel. Det krävs inte särskilt hög fart för att göra illa sig ordentligt.

• Sixxty
    Minniemousemommy skrev 2014-03-17 20:22:24 följande:
    Mina barn har hjälp om dom gör något där jag anser att dom kan skada sig. När dom cyklar så har dom hjälm, när dom åker sparkcykel så har dom hjälm, när vi åker pulka har dom hjälm, när dom åker inlines så har dom hjälm osv. Dom har inte hjälm när vi åker skridskor för dom är konståkare så dom ramlar nästan aldrig. När dom blir ca 7-8 så kommer dom slippa ha hjälm när dom cyklar, åker skateboard, inlines och pulka. Mina barn (4 och 5) kan liksom redan åka allt det plus mer felfritt, dom ramlar väldigt sällan och då slår dom bara i knäna och får kanske ett litet skrapsår. Ja, visst det kan hända att dom ramlar bakåt någon gång och slår i huvudet, men det är inte en så stor risk, och jag lär mina barn att vara försiktiga istället för att rulla in dom i bubbelplats. Inte naiva men inte paranoida.
    Är man paranoid för att man skyddar huvudet? Min pappa var 55-år gammal rätt van att gå i trappor. Det hjälpte inte när han snubblade och slog i huvudet. Min pappa lever idag med en traumatisk hjärnskada och kommer aldrig att bli den samma.

Det ÄR naivt att tro att barn i 7-8 års åldern klarar av att cykla/åka inlines så bra att hjälm skulle vara överflödigt och man skulle vara paranoid för att barnen har hjälp (förutom det faktum att det är lag på cykelhjälp upp till 15 år).

Jag blir faktiskt förvånad att så många låter barnen vara utan hjälm och att så många inte är medvetna om konsekvenserna av ett olyckligt fall. Om än "bara" från en sparkcykel.
  • Sixxty
    Minniemousemommy skrev 2014-03-17 20:59:12 följande:
    Dom kan lika gärna halka på isen och ramla bakåt, springa och ramla på över en sten och slå huvudet i asfalten, ramla ner från en klätterställning, trilla från en stol eller från en studsmatta. Dom kan trilla när dom dansar, dom kan bli slagna av andra personer i huvudet osv. Det finns så mycket som kan skada ens huvud och hjärna rejält. Det viktigaste är att vara försiktig och ha kontroll över sin omvärld. Vissa saker kan man inte förhindra.
    Självklart kan man inte förhindra allt men en cykelhjälm är en billig livförsäkring. Att tro att en 7-åring kan hantera en cykel så säkert att hjälm inte behövs ÄR naivt. Ett barn har inte kontroll på en cykel (om kontroll över sin omvärld är ett kriterium för att inte skada sig)  och har inte heller kontroll över andra som befinner sig på cykelbanorna. Det räcker att två barn tittar åt olika håll och krockar för att de ska få livet förstört. Det finns en anledning att lagen ser ut som den gör och det är konstigt att vi fortfarande inte har en lag om cykelhjälp för vuxna.

Vad finns det för vettig anledning till att INTE ha hjälm på sina barn?

Svar på tråden Har era barn hjälm när de åker sparkcykel?