micksaan skrev 2014-05-20 14:48:06 följande:
Givetvis har och kommer mina barn ha hjälm på sparkcykeln. Så lätt hänt att en sten hamnar under hjulen och dom slår en volt. Hjälm är en billig "försäkring" när det kommer till skallskador. Förstår inte resonamanget att "Men han/hon kör bara korta sträcker här på gården". So what? Det kan ändå hända en olycka. Barnen kan köra hur försiktigt dom vill. Kan ju hända att det kommer någon annan cyklande och barnet är ouppmärksam och vips så har en krock skett. Skulle inte förvåna mig om dom som kör på det resonamenget tänker lika vad gäller bilstolar och bälten "Äh men vi ska ju bara till stan, det är en så kort bit och inte några högre hastigheter än 50 km/h). Vad spelar det liksom för roll om det bara handlar om korta sträckor, lugna hastigheter, och bara ute på gården. En olycka händer tyvärr så lätt. Var rädd om era barn!
Ja en olycka kan hända även när man kör på gården där det inte finns bilar. Det kan också hända en olycka när man springer på samma gård och leker, får dina barn springa utan hjälm? Jag försöker att lära mina barn att göra riskbedömningar och förstå när saker är farligt när det inte är det. Sparkcykel på gården är lika farligt som att springa på gården, därför ingen hjälm när man åker sparkcykel på gården. Att åka bil utan bälte är alltid farligt oavsett om man åker långt eller kort, därför alltid bilbälte. Sedan om andra bestämmer till sina barn att så fort man åker på något som har hjul så ska man ha hjälm så är väl det också helt ok. Att göra antaganden om att vi som tänker till om vilken aktivitet som ska ha hjälm och inte också sätter våra barn i bil utan bälte och ordentlig stol är ungefär lika begåvat som om jag skulle börja göra antaganden om att sådana som alltid har hjälm även sätter på hjälm på barnen när de ska springa på trottoaren för det kan ju komma en bil som tappar kontrollen.