Inlägg från: Anonym (känner igen mig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (känner igen mig)

Alkoholist ?

Först och främst: Precis som horizont skriver så är det irrelevant om du är ett "fyllo" eller ej. Jag gillar inte stämplar och tycker inte att du skall ge dig själv någora sådana.

Däremot verkar du vara helt och fullt medveten om att du dricker litet för mycket och att du ibland gör det av fel anledning. Rekommendationerna är max 9 glas i veckan för kvinnor och 14 för män, och max 3 resp 4 samma dag. Ett glas är 33 cl öl, 15 cl vin eller 4 cl sprit. Du dricker alltså 15-25 glas i veckan och det är för mycket. Gör någon åt det!

Jag håller med "alkisen" (som också har valt en dum signatur, tycker jag) om att du bör ta en vit månad och se hur beroende du är. Förmodligen är du inte beroende alls. Ägna tiden åt att känna hur det känns att vara nykter i alla situationer, lär dig säga nej, odla andra intressen än alkoholrelaterade och fundera över hur du vill ha det med alkohol i framtiden, när det är värt att dricka och när det inte är värt det.

Ditt enda problem är att du dricker litet mer än vad som är nyttigt och det är ett ganska litet problem. Det kommer att vara enkelt för dig att hålla dig till rekommendationerna, för det bör du ha som mål.

Svar på tråden Alkoholist ?