• Anonym (Vill inte)

Alkoholist ?

Har alltid druckit vin och sprit, en eller ett par ggr i veckan.
    Nu ligger konsumtionen på 3-5 fl vin per vecka.
    Har inga problem att avstå flera dagar i streck när jag är ute och kör.
    Kör ca 5000 mil i tjänsten per år.
    Köper jag en liten fl Gin, dricker jag upp denna på kvällen.
    Blir aldrig bakfull, hängig eller mår dåligt.

Är jag ett fyllo ?

• Svar på tråden Alkoholist ?
  • GlenndenStore

Varför skulle du vara ett fyllo?

Jag är heller aldrig bakis. Bara att vara tacksam. Känner du inget sug efter alkohol så är det inga problem. Har liknande alkoholkonsumtion men dricker knappt sprit längre. Ligger på en box rött, 5-20 öl, kanske 1-4 flaskor mousserande per vecka.

• gudsfurste

nej, inte om du inte får abstinens. Men det kanske inte är en nyttig konsumtion, kalorier osv. dock är så det din egen kropp och alla gör det dem mår bäst av : )

Men du verkar ju lite orolig (?) så du kanske skall dra ner på din konsumtion för den sakens skull.  

• Anonym (007)

Dricker du för att det är gott eller?
    Jag är inte nykterist på något vis men nog lät det som om det är ganska stora mängder att trycka i sig på en vecka.
    Om man inte är beroende så kan man väl hitta något annat som är gott att skölja strupen med än vin o sprit.

• Anonym (Vill inte)
    gudsfurste skrev 2014-03-16 10:11:47 följande:
    nej, inte om du inte får abstinens. Men det kanske inte är en nyttig konsumtion, kalorier osv. dock är så det din egen kropp och alla gör det dem mår bäst av : )

Men du verkar ju lite orolig (?) så du kanske skall dra ner på din konsumtion för den sakens skull.  
    Dricker för att belöna mig själv eller trösta mig själv samt att jag är helt ensam.
    Sitta ensam hemma och leva helt ensam är dödande, flaskan kan vara en kompis.
  • gudsfurste
    Anonym (Vill inte) skrev 2014-03-16 10:17:52 följande:
    Dricker för att belöna mig själv eller trösta mig själv samt att jag är helt ensam.
    ja, då borde du nog ta och skaffa någon annan hobby :) 
    träffa lite nya människor. flaskan är inte alltid en jätte bra kompis, även om man tror det så kan denne vara en sneeky bitch.
  • Anonym (bryggeriet)
    gudsfurste skrev 2014-03-16 10:24:04 följande:
    ja, då borde du nog ta och skaffa någon annan hobby :) 
    träffa lite nya människor. flaskan är inte alltid en jätte bra kompis, även om man tror det så kan denne vara en sneeky bitch.
    Så sneeky att du inte märlker det förens det är försent. Då sitter man där och kan inte tänka sig ett liv utan lite kröken. Sen tar det över mer och mer tills det bara finns kröken kvar. Snacka om ett dödande liv då.
  • gudsfurste
    Anonym (bryggeriet) skrev 2014-03-16 10:38:43 följande:
    Så sneeky att du inte märlker det förens det är försent. Då sitter man där och kan inte tänka sig ett liv utan lite kröken. Sen tar det över mer och mer tills det bara finns kröken kvar. Snacka om ett dödande liv då.
    verkligen. 
    har en släkting som nyligen söp ihjäl sig , innan det förlorade han mycket - företag & familj pga ett gott öga till flaskan.
  • Anonym (007)
    Anonym (Vill inte) skrev 2014-03-16 10:17:52 följande:
    Då är du nog så nära ett fyllo du kan komma. Tyvärr.
  • Anonym (hejsan)

så började min resa
    började som du skriver
    slutade sen med ännu mer och mer
    behandlingshem med mera
    går på aa möte regelbundet nu

stoppa det innan det är föresent

• Anonym (bryggeriet)
    Anonym (hejsan) skrev 2014-03-16 11:02:19 följande:
    så började min resa
    började som du skriver
    slutade sen med ännu mer och mer
    behandlingshem med mera
    går på aa möte regelbundet nu

stoppa det innan det är föresent
    För mig blev det 8 månader med Antabus och 5 månader med samtalsterapi innan jag såg ljuset igen.
    Nu är det kaffe eller vatten som gäller.
  • Anonym (hejsan)
    Anonym (bryggeriet) skrev 2014-03-16 13:10:48 följande:
    För mig blev det 8 månader med Antabus och 5 månader med samtalsterapi innan jag såg ljuset igen.
    Nu är det kaffe eller vatten som gäller.
    jo jag vet, det smög sig på mig
    festande 20 års åldern varje helg sen kom det på vardagen sen kom allt skit sen blev det som det blev

så TS försök att tappa ner kanske? se om det hjälper...
    du kanske inte är alkis men början på det och det är en hemsk sjukdom att ha sen
    jag kan inte ta en öl då tar jag 15 öl
  • Anonym (alkisen)

Det där ser ut som en nedförsbacke som jag har kommit lite längre ned på. Är resande säljare 3 dagar i veckan, 40 år idag och har alltid varit törstig, söp mycket redan på gymnaiset och högskolan. Förut var det helger, men sen för 3-4 år sen började jag "fira" signade affärer, en onsdag blev det två glas vin, på fredag 6 sex öl, och på lördagen en återställare redan på eftermiddagen. Ryckte sedan upp mig gick ner nästan 40 kg och var borta från spriten ett år, men nu är den tillbaka, etter värre. Jag dricker inte mer än tidigare, men jag har börjat smussla, när frun står i duschen är jag i barskåpet, onsdag som fredag... blir lätt berusad, blir full på en vinare eller 3 stora starköl. Skulle tro jag dricker 2-4 dagar i veckan numera, det är ett helvete. Det enda sätter jag kan kontrollera det är att ha vita perioder. Ta en vit månad, då vet du om du är beroende...

• Anonym (Fr. kr. Horizont)

Tja. jag  tycker inte frågan om du är "ett fyllo" eller inte är så viktig . Frågan om hur du upplever att vara ett ev.
    "fyllo" är viktigare tycker jag!

• Anonym (känner igen mig)

Först och främst: Precis som horizont skriver så är det irrelevant om du är ett "fyllo" eller ej. Jag gillar inte stämplar och tycker inte att du skall ge dig själv någora sådana.

Däremot verkar du vara helt och fullt medveten om att du dricker litet för mycket och att du ibland gör det av fel anledning. Rekommendationerna är max 9 glas i veckan för kvinnor och 14 för män, och max 3 resp 4 samma dag. Ett glas är 33 cl öl, 15 cl vin eller 4 cl sprit. Du dricker alltså 15-25 glas i veckan och det är för mycket. Gör någon åt det!

Jag håller med "alkisen" (som också har valt en dum signatur, tycker jag) om att du bör ta en vit månad och se hur beroende du är. Förmodligen är du inte beroende alls. Ägna tiden åt att känna hur det känns att vara nykter i alla situationer, lär dig säga nej, odla andra intressen än alkoholrelaterade och fundera över hur du vill ha det med alkohol i framtiden, när det är värt att dricka och när det inte är värt det.

Ditt enda problem är att du dricker litet mer än vad som är nyttigt och det är ett ganska litet problem. Det kommer att vara enkelt för dig att hålla dig till rekommendationerna, för det bör du ha som mål.

Svar på tråden Alkoholist ?