Inlägg från: EnPetra |Visa alla inlägg
  • EnPetra

Första barnet, november 2014

Har någon av er börjat fundera på om ni ska gå några kurser under graviditeten? Har så dålig koll på vad som finns, vad som är bra, intressant, roligt. Osv.

• EnPetra
    1a skatten skrev 2014-06-10 19:35:03 följande:
    Jag fick tips om profylaxkurs men inte funderat jätte mycket i banorna!

Igår var vi var på ultraljud och allting såg bra ut, och vi fick även reda på att vi ska få en liten dotter :)

Åååh, grattis! :)

Kan knappt vänta tills vi har tid för ul, längtar så efter att få se det lilla livet.  

• EnPetra
    1a skatten skrev 2014-06-10 20:33:17 följande:
    Ja det var verkligen skoj att få se! Man fattar ju inte det riktigt!

Vi har pratat lite men är inte riktigt överrens :) haha har ni?

Haha, okej :) 

Jo, vi har bestämt namn, men velar lite mellan två stycken om det är en flicka. 
    Om det blir en pojke ska han få heta Hugo, en tjej så står det mellan Olivia och Klara :) 

• EnPetra

Åh, vad roligt för er alla som fått se det det lilla pyret! :) Har rul på Tisdag nästa vecka, längtar som en tok!

• EnPetra

Flyttad från den 15e till den 20:e efter ul :) 

Allt såg fint ut, kunde dock inte se vilket kön det var. Men det är ju mindre viktigt, sålänge lillpyret mår bra :) 

1/11   Mrs_Galotti, 29 år, Stockholm
    13/11 Kaye, 25år, Bohuslän
    15/11 Petite87, 26år, Luleå 
    19/11 Stenungsundsbo, 35år, Stenungsund
    20/11 EnPetra, 24 år, Luleå

• EnPetra

Nästa vecka ska vi ta oss iväg till IKEA. Säng, skötbord, tillbehör, och massa andra grejer till lillknodden ska inhandlas. Sen är det dags att möblera om kontoret till ett barnrum, och tvätta upp lite kläder. 

Har ni börjat fundera på hur länge ni ska jobba? 

• EnPetra

Jag jobbar också inom vården, så ska söka från 60 dagar innan bf :)

Känns som att tiden kommer gå så fruktansvärt långsamt, jag tycker INTE om att gå hemma om dagarna, speciellt inte när sambon jobbar. Men hellre det än att skada sig eller liknande i jobbet :) 

• EnPetra

Jag är i v.26 och har hittills gått upp 2 kg. Har dock ett jobb inom hemtjänsten, och då vi är i "centrala stan", så har vi inga bilar. Vi går och cyklar alltså mellan alla vårdtagare, + att vi har hund, så jag får ju mina dagliga promenader där också. 

Sen när jag får graviditetspenning och börjar gå hemma tror jag dock att det kommer öka på vågen. Men det spelar ingen roll. Jag kan lätt bli ett  svullo om det betyder att vi får vår fina lilla bebis. :)  (Har sökt grav.penning från 20 september, då vi får gå 60 dagar innan BF om vi har fysiskt tunga jobb)

• EnPetra

Vi har beställt en vagn, det var 12 (!!!) veckors leveranstid, så det var lika bra att beställa en kände vi. :) 

Är i v.28 nu. 

• EnPetra
    lawinn skrev 2014-08-25 12:09:50 följande:

Får man fråga vilken vagn ni slog till på? Som sagt känns som en djungel bland vagnarna...

Vi köpte en Emmaljunga super viking. En sittvagn egentligen, som vi köpte med en liggkorg till. Så kan man använda den sen med, istället för att köpa en sittvagn också :) 

Tycker ni ska gå till någon affär som säljer vagnar och kika och prata med personalen om vilken vagn som passar er :) 

• EnPetra
    Anna84 skrev 2014-09-03 13:30:48 följande:

Har börjat känna bebisen så otroligt långt ner nu...och igår va d en väldigt obehaglig känsla! Dock flyttade den sig på sig sen så obehaget kom bort men d va fortfarande ett fasligt knölande långt ner....
    Nån som känner igen sig?
    Ska man prata med BM om det?

Bebisen snurrar och flyttar sig hela tiden, runt v.30 kan det börja ligga med huvudet neråt mot bäckenet så det trycker på lite. Kanske kan vara det? 

Men fråga din BM nästa gång du är där :) 

• EnPetra

Hur är eran sömn på nätterna nu? Själv sover jag knappt alls.. Upp och kissa, bökigt att vända sig, svårt att hitta en skön sovställning. Nu inatt vaknade jag även av att det stack i fingrarna, som hade svullnat upp som falukorvar.

Vaknade även av att halva sängen skakade då någon gjorde frivolter inne i magen, men det ser jag inte som jobbigt, snarare mysigt ^^ 

• EnPetra

Hur går det för er? Det börjar närma sig nu!

Går in i v.34 idag, nervös, rädd, förväntansfull, pirrrig och supertaggad på en och samma gång. GAAH

• EnPetra
    Petite87 skrev 2014-10-03 19:41:24 följande:

Här går tiden fort. v. 34 och veckorna bara swischar förbi. Lillen har fixerat sig men sprattlar för fullt. Jag mår rätt bra nu, går hemma med gravidpenning.

Jag är pepp och längtar till förlossningen. Vill så gärna träffa lillpyret nu!

Håller på att packa BB-väskan. Känns som att det blir så himla mycke grejer. Vad har ni tänkt packa med?

Svårt att veta vad man behöver ha med sig i bb väskan. Men funderat på detta:

Till bebisen: kläder/ytterkläder.

Filt

Bilskydd

Ev blöjor (vet inte om man får sånt på bb.?)

Napp

Till mig:

Mjukisbrallor

Tröjor

Amningsbh + bhilägg

Tofflor

Snoddar+diadem

Trosor

Hygiengrejer

Vattenflaska

Pengar

Dricka

Mobil

Till sambo:

Ombyten

Mobil

Matlåda

Dricka

Hygiengrejer

Kamera
  • EnPetra

Nu närmar det sig! Hur går det för er?
    Vilka har handlat klart inför bebis? Och vilka har börjat packa bb väskan? 

Var hos BM i förrgår, bebisen har lagt sig med huvudet nedåt och borde enligt henne snart vara fixerat. Sömnen är som bortblåst, ett evigt bökande i sängen hela natten, och upp på toaletten x-antal gånger. 

Hur mysigt det än är att känna bebisen volta runt i magen, så är jag less nu! De resterande fem veckorna får gärna snabbspolas fram! :)

• EnPetra
    Jättegrattis till er som fått träffa era små! :) 11 Dagar kvar till BF här, tiden kryper fram.. 
  • EnPetra

Hur gick det för er, och hur går det nu ? :)

Vår tjej kom på bf+12, 4195 g och 51 cm.. En rejäl tjej. 

Hon är nu två månader, och det flyter på bra. Är ju en stor omställning. Sömnen är inte vad den varit. Men oj så värt det är att sova mindre för den här sakens skull. :) 

Svar på tråden Första barnet, november 2014