• ser91

Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014

Kul att höra hur det går för alla :) jag är inne och läser ofta men har inte skrivit på ett tag. V 27+5 idag. Ska till bm på onsdag. Sist jag var där i v 23+6 så mätte de magen till 20 cm. Gången innan i v 15+ så var magen 18 cm. Känns som den växt mer nu än den hade mellan de senaste besöken. Låg inom "normalkurvan" då, men i underkant en bit under genomsnittet. Fortfarande får jag höra att magen är liten. Ser inte direkt gravid ut. Kan fortfarande använda mina vanliga byxor. Bebis sparkar och sprattlar jätteofta. Är inte orolig att bebis mår dåligt, men lite orolig att bebis kanske växer för lite.

• ser91

Jag kommer jobba 2 veckor till sen tar jag föräldraledighet 2 månader innan bf. Känner att jobbet blir för stressigt och påfrestande för ryggen. Vill också ta tid till att slappna av och pyssla osv sista tiden innan bebisen kommer. Graviditetspenning var inget att ens tänka åt i mitt fall då jag jobbar på kundservice vilket innebär konstorsarbete. Kollade med alla som tidigare sökt graviditetspenning på jobbet och alla hade nekats. Min bm sa också att det tyvärr är helt omöjligt att beviljas graviditetspenning när man har mitt yrke. Som det är nu är ryggen ganska jobbig. Har fått ett bord på jobbet som går att höja och sänka, så att jag antingen kan stå eller sitta. Tyvärr orkar jag inte stå alltför länge och inte heller sitta, så det blir mycket upp och ner :P först nekades jag att ta föräldraledighet från jobbet redan 2 månader innan, då man måste säga till arbetsgivaren 2 månader innan den första lediga dagen. Hade dock semester då, och visste inte hur det funkade förrän sista veckan på semestern när jag fick papper från fk där det stod hur det funkar. Sa till direkt efter semestern. Min närmsta chef lyckades iaf ordna så jag får ledigt fr.o.m 21/8. Får se hur det blir med allt. Kan ju bli sjukskriven också som det känns. Ska till bm 21/8 så får se vad hon säger då :)

• ser91

Vår kommun är inte så stor och vår föräldragrupp blev inställd. Det är ändå "normalmånga" som väntar barn här nu, men flera väntar andra eller tredje och vill därför inte gå utbildningen. Samt så är det flera som inte kan svenska och därför kommer ha en egen utbildning med tolk. Så det återstod bara jag och en till blivande mamma så, vi får låna hem allt material och ha egen ubildning hemma, sen går vi igenom allt med barnmorskan. Har ni funderat på smärtlindring? Fick frågan sist av barnmorskan och jag har verkligen inte alls tänkt på det. Bara tänkt att "jag tar allt som det kommer". Är i vecka 34+0 idag.

• ser91

Bor i västmanland, ganska nära Västerås (där gick vi utredning och behandling och själva ivf genomfördes i Uppsala). Tycker också det verkar väldigt svårt med smärtlindring. Pratat med några som fått epidural och de har tyckt att den var kanon. Barnmorskan sa att den kan lindra för mycket och göra att förlossningen förlängs. Finns ju liknande bedövning som den man får vid ÄP. Jag tyckte den lät ganska intressant. Men man vet ju inte alls hur man känner när det är dags.. dessutom kanske man inte hinner. Har börjat få en del förvärkar. Har hela tiden haft en känsla att bebis kommer att komma tidigt. Hoppas inte det!

• ser91

Vet inte vilken smärtlindring som bm menade påminner om den man får vid ÄP.. Skulle iaf vara en spruta man får vaginalt. Finns så många alternativ att jag är helt snurrig av det. Vore lättare om det bara fanns att välja på smärtlindring eller inte :P kommer nog köra på lustgas och se hur jag tycker det funkar. Sen kommer jag nog försöka rådfråga väl på bb beroende på hur illa jag klarar smärtan.

• ser91

Grattis Mischa! :) Låter underbart. Jag har också mått konstigt idag. Inatt smärtade det plötsligt till i magen. Hann tänka "nu är det nog dags", men släppte ganska snabbt och kom inte tillbaka. Men under dagen har min mage känts konstig. Typ lite som när man ätit något dåligt. Inte smärta i magen direkt, men obehag. Har också känt mig lite sjuk senaste dagarna. Har tidigare haft lite värk, ungefär som mensvärk, men det har jag inte haft idag. Bebis rör sig massa i magen också och ihop med obehaget har det känts jobbigt. Varit ganska irriterad idag och har sedan några dagar tillbaka tröttnat på att vara gravid, vill bara att hon ska komma ut! Är osäker på om jag haft sammandragningar eller inte. Magen blir hård ofta men känns bara som att hon sparkar där i och trycker på en punkt länge. Hur har sammandragningar känts för er?

• ser91

Snobben: jag har också hittills sluppit hudbristningar på magen. Har dock fått ett par små på brösten typ på undersidan, så med normalhängande tuttar (som nog skulle kalla mina:P) så syns de inte ;)

• ser91

Jag köpte iaf en babysitter i Ullared och köpte till en sk lekbåge. :)

• ser91

Japp, köpte både babysittern och lekbågen på Gekås :) köpte en svart babysitter med vita stjärnor på. Märket var nog babyboom tror jag. Fanns lekbåge till den i samma märke :) Tror babysittern kostade typ 229 kr och lekbågen 79 kr (kan minnas fel på priserna).

Svar på tråden Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014