• snobben00

Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014

Var på inskrivning idag hos en jättegullig barnmorska men tyvärr skulle hon sluta Rynkar på näsan

Mitt blodtryck var jättelågt och blodvärdena var också rätt låga redan. Hon tyckte jag kunde börja med extra järn när som helst.
    Hon ville att jag skulle träffa deras läkare pga min kroniska migrän och tidigare gallstensproblem och barnmorskan tyckte att jag redan borde bli sjukskriven 25% men är själv inte jättepigg på det... så vi får se.
    Första lediga tid hos läkaren var 5 maj och det är ett tag kvar...

Har ni berättat på jobbet än? Jag skulle vilja vänta till efter KUB men är nog tvungen att berätta vilken dag som helst pga migränfrånvaro och kommande läkartider och provtagningar mm.
    Hade önskat det gick att skjuta lite på det än...

• snobben00

Berättade för chefen i fredags och det känns bra. Hade jag inte haft så mycket strul med min migrän så hade jag gärna väntat lite. Kollegorna få väl upptäcka själva när det börjar synas, har tyvärr ingen närmare kontakt med dom. Har hela tiden mått ganska bra bortsett från den enorma tröttheten. Men nu i v.12 har jag börjat må illa mer och känner mig ofta dåsig och slö som när man börjar bli sjuk och det är ju typ nu dom säger att allt börjar vända och många mår bättre?! Nu vill jag att tiden ska gå fort fram till kub-testet så vi får se livstecken från plutten igen, skulle troligtvis bli nu i slutet av april. BlankaBlanka; när är det dags för ditt kub-test?

• snobben00
    BlankaBlanka skrev 2014-04-13 08:55:41 följande:
    Snobben00: Va skönt att ha berättat för chefen. Kommer du bli sjukskriven? Känner igen dåsigheten. Jag mår mycket bättre för jag mår inte lika illa längre. Dock känner jag mig total dåsig på kvällen. Gjorde Kub i tisdags. Fick lägsta risken 1:20000. Vi gjorde det för att min kille ville det men vi hade inte riktigt klart för oss vad vi skulle göra med resultatet. Ville nog bara slippa gå och vara så oroliga. Så trött på att vara orolig.
    Lycka till på Kuben .
    Oj, förlåt. Kommer ihåg nu att du berättat att du gjort Kub-testet redan, vilken lättnad med ert resultat!
    Vilken vecka var du i då?
    Jag börjar oroa mig lite att barnmorskan räknat fel... jag frågade som hastigast när hon trodde att självaste ultraljudet skulle bli och då sa hon runt den 28:e eller 29: april. Då kommer jag vara i v. 13+5/13+6
    Känns inte det lite väl sent? Har för mig att jag hört att det måste ske före v.14 i alla fall.
    Remissen är skickad till Ks i Solna och jag antar att dom kanske har lite koll, blodprovet är i alla fall taget nu.

Vi har också pratat lite kring hur vi gör om det visar på hög risk men har inte riktigt kommit fram till något. Min man säger att det tar vi då om vi ens behöver ta ställning till nåt. Så vi får se. Det finns ju olika grader av Downs, frågan är bara hur mycket man kan få veta i förväg?!

Vet inget om sjukskrivning än, fick ju inte läkartid förrän 5 maj, läkaren är visst bara där måndagar också och det är visst bara ett "snabbt" besök man får Rynkar på näsankänns lite jobbigt men tanke på att jag vill diskutera lite kring min migrän och min gallstensrisk. Känns som jag knappt kommer hinna öppna munnen... men jag hoppas på det bästa. Kanske behöver boka tid hos dietisten också, finns ju en hel del att tänka på om man haft problem med gallstensanfall (man får knappt äta nåntingRynkar på näsan).

Skönt att ditt illamående avtagit! Glad
  • snobben00
    mikispikis90 skrev 2014-04-13 08:13:52 följande:
    Hej :) måste bara hoppa in här och säga Grattis Snobben00 och ni andra! Äntligen var det eran tur!! Var längesen jag såg dig i någon tråd nu, vad roligt! Lycka till i fortsättningen :)
    Åh, tack Solig Grattis själv!  Vilken vecka är du i nu? Har du fått må bra? När har du bf?
    Försöker fortfarande smälta det faktum att jag är gravid! Det tog sina långa tuffa år!
    Jättekul att höra från dig! Glad
  • snobben00
    Danisen skrev 2014-04-09 22:15:13 följande:

Typiskt att hon ska sluta. Hoppas att du får en till som är urgullig
    Tråkigt med dina värden hoppas att de blir bättre av järn då. Mina var jätte bra hade ett blodvärde på 134 eller hm... va det 143, minns inte riktigt, men kanon bra var det, det trodde jag aldrig. Dock har jag inte fått svar på alla de rören som skickades iväg. Där dem kollar hiv, om rödahund vaccinet fortfarande verkar, järnbrist m.m. ska dit på måndag så får väl svaren då. Längtar inte tills jag ska dricka den äckliga sockersörjan. Vet inte ens hur jag ska få i mig den överhuvudtaget
    Jag är sjukskriven 100% så jag har inte pratat med chefen på ett tag så nej de vet inget. Tyvärr kommer jag nog förbli sjukskriven till förlossningen. Ingen som vill ha en gravid kvinna med foglossning, tennisarm och fibromyalgi just nu ändå känns det som.
    Skönt att du ska få träffa en läkare snart. Hoppas att dem kan hjälpa dig. Det finns ju en hel del knep vid migrän. Sen beror det väl på vilken anledning till att just du får din t.ex antar jag? Min är nästintill helt borta med hjälp från kiropraktorn, även ischias är borta . Hoppas att du kan få hjälp så du slipper migränen
    Skönt med så bra järnvärden! Kommer inte ihåg vad jag låg på men mycket lägre än dig, kan ha varit nåt på 110 kanske Obestämd
    Längtar inte tills det blir järntabletter eftersom magen har en förmåga att balla ur då...
    Skönt att du blivit sjukskriven nu när du inte mår bra! 
    Jag har sagt till min chef nu att det förmodligen blir en del sjukdagar för min del lite nu och då just pga min migrän som jag står helt maktlös inför just nu Rynkar på näsan
    Barnmorskan sa att det är inte helt omöjligt att det kommer förändras längre fram i graviditeten och jag hoppas verkligen att hon har rätt i det! för det är ett jättehinder när man inte ens kommer upp ur sängen pga smärta.
  • snobben00
    Danisen skrev 2014-04-13 19:56:03 följande:

känner igen det med att inte komma upp ur sängen p.g.a smärta Jag har varit sjukskriven 100% sedan i december. Innan dess till och från, arbetstränade i perioder men det gick inte. Jag har fibromyalgi och en jäkla envis tennisarm som är sjukt segdragen. Var hos ortopeden i onsdags, han sa att jag skulle vara sjukskriven tills dess att den har läkt ordentligt, annars läker den aldrig. Har haft den sen i februari förra året. Är orolig för försäkringskassan nu. Sjukskrivningen går ut siste april. Men vart ska jag kunna jobba med tennisarm och foglossning nu. Målat fan på väggen igen. Men fk är som de är.
    Min bm sa att de flesta ligger på runt 110 i blodvärdet, men dem tog väl fler rör på dig som skickats iväg för analys? Där ser dem ordentliga resultat hoppas att dem är bra så att du slipper ta järntabletter. Bm sa att man ska ta dem på kvällen. Hoppas att din migrän blir bättre.
    Usch vilken jobbig sjukbakgrund, förstår att du har det tufft! Kan tänka mig att man blir rejält stressad också av försäkringskassan och deras jäkla regler hit och dit.

4 rör blod togs för bla röda hund, hepatit och hiv (tror jag) sen för att kolla om man är rh-negativ eller positiv så kroppen inte ska stöta bort fostret om vi inte är samma, sen togs det för kromosomanalys inför kub-testet också.
    Har inga större problem med blodprov i armvecket, värre är det när dom ska sticka i fingrarna Förvånad
    Har väl blivit lite bättre men när jag var yngre svimmade jag jämt, likaså om jag skär mig i fingrarna... känner jätteobehag för sånt men det är nog bara att försöka vänja mig tror jag.

• snobben00
    mikispikis90 skrev 2014-04-14 06:54:37 följande:
    Jag är i v 23 + 2 :) BF 8 aug :) jodå, har gått ganska bra :) troligtvis en liten tös :) har fruktansvärd foglossning på höger sida så blev sjukskriven i fredags 50 % (jobbar i storkök) så jag hoppas jag slipper kryckor. Huvudsaken är att bebis mår bra och hon sparkar på och bökar som tusan!

Ska ni ta reda på kön Snobben00? Mår du bra? :) jätte roligt att se dig verkligen! :)
    Vad jobbigt men skönt med viss sjukskrivning ändå så du kan ta det lugnare nu.
    Vi vill veta kön framöver om det går att se, antar att det är på rutinultraljudet man kan se det tidigast?!
    Jag mår väl sådär... inga direkta gravidkrämpor eller så bortsett från tröttheten och småillamående men däremot jätteproblem med min kroniska migrän!
    Har anfall en gång i veckan ungefär som varar i ett par dagar och nu kan jag ju inte ta några mediciner alls.
    Läkaren trodde att det skulle lätta men tyvärr har det inte gjort det än i alla fall. Rynkar på näsan
    I vilka trådar håller du till i nu? Tycker det är kul att följa personer som man följdes åt med under hösten. Glad
  • snobben00
    Danisen skrev 2014-04-13 22:17:02 följande:

Jepp de rören tog dem på mig med a det är ganska drygt men försöker njuta av graviditeten. Har faktiskt mildare värk i kroppen nu, förutom foglossning och ärmen. Men bättre än i vanliga fall . Hoppas att det håller i sig att värken är mildare än vanligt. Usch jag avskyr nålar hehe, dock är det lite lättare efter alla stick man gått igenom vid ivf ju. Antar att du känner samma i fingret är hemskt. Det slapp jag
    Ja, reglerna är himla skumma. Cancer sjuka vill dem ju ibland skicka ut att jobba, fruktansvärt . Hoppas att husläkaren lyssnar på ortopeden så jag kan få läka. Vill kunna bära mitt barn obehindrat. Och det kan jag endast om jag kan få läka så gott det går.
    Ooh spännande med kub, när är det dags för det? Imorgon bitti ska jag göra glukosbelastning, ser jag inte framemot alls är himla rädd att det inte slår något hjärta heller.
    Jag hoppas det har gått bra för dig idag med hjärtljud och glukosbelastning.
    Idag fick jag mina kallelser från Ks i Solna, nu på torsdag kl.14 är det dags för ultraljudet för kub-testet (jättenervös) och den 3 juni blir det rutinultraljudet.

Har börjat känna nu att byxorna stramar mer och mer, vissa går bara att stänga dragkedjan en bit och sen bälte utan att knäppa knappen. Har köpt ett par mammajeans för framtiden, tror det blir dags att inviga dom snart så man inte klämmer ihjäl stackaren Förvånad

Har du fått träffa någon läkare på mvc för att diskutera dina "sjukproblem" och så? Tar du några mediciner nu för fibromyalgin och armen?
    Min barnmorska ville att jag skulle träffa deras läkare pga min migrän och gallstensrisk men tidigaste tiden var ju först 5 maj!!! Dom har tydligen en konsultläkare som bara är där på måndagar vilket känns jättekorkat att behöva vänta så länge! 

• snobben00
    Danisen skrev 2014-04-14 21:23:40 följande:
    Har gjort glukosbelastning idag, det var inte så farligt som alla har sagt hehe. Smakade som en riktigt söt saft. Det var tur att man pressade citron i hehe. Det var ju inte gott men gick okej att få ner hade ett värde på 6,9 vilket är ett bra, man ska ligga under 8,9. Hoppas att även nästa glukosbelastning är lika bra. Även blodvärdet var kanon idag 133 . Sen fick jag lyssna på hjärtat som slog så fint i snitt 160slag/min. Hon sa precis innan att hon inte var säker på att det skulle hittas. Men direkt när hon tog apparaten på magen så lät det. Jag blev skräckslagen och hon sken som en sol

Vad kul att du fick lyssna på hjärtat. Kanske kanske att det är en tjej därinne då?! Ofta ligger pojkar under 150 och flickor över. Ska ni ta reda på kön framöver? Jag frågade barnmorskan om det gick att få lyssna på hjärtat i v.16 då man eventuellt får komma tillbaka för ett besök om jag ville men då sa hon att dom avråder stark från det pga det kan vara svårt att hitta och många kvinnor går skräckslagna och oroliga därifrån... Hur kommer det sig att dom gör glukosbelastning? Är inte det samma värde man får fram genom ett stick i fingret för att kolla blodsocker?
  • snobben00
    BlankaBlanka skrev 2014-04-15 17:00:21 följande:
    Danisen: Du får stå på dig ordentligt så att du får vara fortsatt sjukskriven om du behöver det. Just nu är det ju ännu viktigare att du mår bra.

Spännande med kinesisk almanacka. Jag fick fram att jag skulle få en tjej! Och så kommer den vara född i hästens år:). Spännande.
    När du gjorde kub-testet fick ni med er någon bild hem då? Jag skulle jättegärna vilja ha en...
    Hur kollar man enligt kinesiska almanackan? Alltid kul att spekulera...

Läste idag på Aftonbladet att Karin DaSilva (som var med i Let´s dance första säsongerna) berättade om sitt tidigare missfall. Dom upptäckte det på kub-testet... fick gråten i halsen när jag läste det.
Svar på tråden Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014