• snobben00

Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014

Danisen skrev 2014-12-26 17:28:37 följande:
    Von rosen skena heter den. Hon hade höft luxation när hon föddes. Googla så ser du smile1.gif .
    När va det nu er gosse föddes? Växer så det knakar hihi. Maja har mest 56. Men ibland 50 i bodys. Hon har blivit rätt lång så 50 i byxor ärlite kort. Stl 54 som la Redoute har är perfekt nu smile1.gif men ingen annan har den storleken.
    Redan 10 veckor på tisdag... tiden bara rinner iväg Förvånad
  • snobben00

Hur har ni det? Vi har det bra här hemma och jag njuter till fullo av varje leende man får Solig

Vi har redan tankar på ett eventullt syskon framöver, vi har 9 embryon i frysen och planerar ett återförande strax innan sommarstängningen. Men 11000kr per FET är mycket pengar speciellt om man ser till att Viktor var vårt 9:e återförande... Men jag vill inte vänta i alla fall... är ju redan 35 nu och har inte råd att förlora någon tid känner jag.

Har ni andra några syskonplaner?

• snobben00

Ingen mens här ännu men hade som kraftig mensvärk typ 9 januari, vet inte om det kan ha varit ägglossning??? Har ju i och för sig alltid känt av det tidigare...

Vi kommer också att göra FET när det blir dags men har tyvärr dålig erfarenhet av det Rynkar på näsan har gjort 7st och ingen ledde till graviditet trots toppkvalite. Däremot graviditet men missfall på ett färskförsök och sen Viktor på senaste färskförsöket Glad
    Har för mig att jag sett några siffror.... typ 28% chans per FET och 33% chans vid ET.

Har ni andra känt av att immunförsvaret fortfarande är nedsatt? (blir ju det av graviditet Rynkar på näsan)
    Nu är jag kraftigt förkyld igen!!!! och rädd för att smitta lillplutten... blir ju väldigt svårt att hålla sig på avstånd när man är hemma själv på dagarna med honom också...

• snobben00
    ser91 skrev 2015-01-23 22:28:56 följande:
    Missade att skriva angående förkylning. Jag har varit mycket förkyld under lång tid nu sen vår dotter föddes. Sköterskan på bvc var helt övertygad om att jag vilar för lite. Så hon sa: strunta i städning osv, gör nåt bara för din skull när bebisen sover. Något man blir avslappnad av. Jag tycker att det är svårt att bara vara. Städar, tvättar, diskar mm och lagom när jag är klar så vaknar hon.

Relationen här hemma tar lite stryk just nu. Min sambo ber mig att ta det lugnt om dagarna så ska han sköta allt det praktiska när han kommer hem. Tyvärr så funkar inte det. Han ser inte t.ex. att tvättkorgen är full och att det är dags att tvätta. Han ber istället mig att be honom om när saker och ting ska göras, och när jag ber honom så tycker han att jag tjatar - lite moment 22. Vi har inte haft sex sen 2 dagar innan hon föddes (dvs ca 3 månader sen), och innan det var det 1 månad innan ungefär (då sambon kände att det var konstigt med bebisen i magen), och nu tycker han att det är svårt att hitta tiden och orken. Han har ett fritidsintresse som tar upp 3-5 kvällar i veckan. Hur gör ni? Han har tyvärr tappat lusten känns det som, tråkigt för mig som är sexuell av mig. Mitt inlägg tog en konstig vändning men :P
    Jag förstår dig, jag känner likadant. Jag är och har alltid varit pedant hemma med städning, tvätt och liknande och har haft svårt att vila och ta det lugnt när sonen sover utan istället har jag tagit itu med dammsugning, tvätt, disk och så. Har svårt att bara låta det vara tyvärr....

Jag och mannen har också haft det lite struligt nu, en del onödiga missförstånd och irritation, mycket pga den ständiga tröttheten, och närheten den uteblir...
    ja ja... det blir väl bättre hoppas jag, det är ju inte ovanligt att det blir förslitningar i förhållandet med småbarn...
  • snobben00

Jag testade Wileda amningste ett tag när min produktion sjönk men fick ingen effekt alls av det tyvärr, ammar ju inte alls utan pumpar var tredje/fjärde timme dygnet runt istället. Känns ändå rätt bra när man vet exakt hur mycket han får i sig varje gång.... däremot är det lite stressande att hinna med att pumpa inför varje måltid och ibland ligger han bredvid och bara gnäller Rynkar på näsan 
    Som det är nu äter han ca 180-190 ml varje gång och av det är bara ca 40-50 ml ifrån mig, resten ersättning så jag funderar på att snart sluta pumpa helt när det ändå inte ger mer... känns tråkigt men jag får ju desto mer tid med sonen då Glad har ändå kämpat mig igenom 3 månader med den där pumpen nu.

Har ni fått in rutiner hemma? Här äts det ca 5 ggr/dygn ca kl.06, 11,16,20 och 23 men nu har vi alla tyvärr blivit förkylda och Viktor sover inte lika bra nattetid nu Rynkar på näsan
    Vissa dagar tycker jag kan kännas jobbiga om man får klaga liiite bara.... ibland bara gnäller han trots att han är mätt och blöjan är ren så ibland hinner jag ju knappt äta och klä på mig själv.... känns som man bara diskar flaskor, byter blöja och kläder efter lite spyor och vaggar runt med honom i sele och tröstar.

Nåja, det går ju över och han är ju världens solstråle när han ler och jollrar Solig

Ser91; jag gjorde heller aldrig någon gynundersökning på efterkollen, tyckte inte det var nödvändigt. Så trött på alla gynundersökningar när man hållit på i 2 år med ivf Flört

• snobben00
    Danisen skrev 2015-01-26 16:22:54 följande:
    Oj, 5ggr/dag? Iofs ger du ersättning det står dom sig längre på. Jag ammar mycket mer än 5ggr. Vilket är normalt!
    Mjölkproduktionen minskar ju desto mer ersättning man ger, det sinar fort. Får jag fråga varför du inte ammar först och sen ger ersättning efteråt? Pumpning ger inte samma effekt på mjölkproduktionen så det kan absolut vara en orsak.
    Vi fick aldrig till amningen, provade amningsnapp men det hjälpte inte, Viktor blev frustrerad och mitt tålamod tröt plus att jag alltid varit och är superkänslig om mina bröstvårtor. Bara en sån sak som att torka med en frotté handduk efter en dusch har alltid varit plågsamt så därför blev det pumpning eftersom jag tycker att bröstmjölken är viktig för honom.
    Hade en bättre mjölkproduktion från början men eftersom jag började slarva med nattpumpningen när vi var sjuka förut så lyckades jag aldrig komma upp till samma nivå igen trots massor med drickande och amningste och tätare pumpningar...
    På bvc sa dom att det oftast blir tätare matningar när man ammar eftersom dom brukar få i sig mindre per gång då.
    Men ibland blir det 6 ggr/dygn här lite beroende på när han vaknar och hans hunger.
  • snobben00
    BlankaBlanka skrev 2015-01-26 20:30:32 följande:
    Jo jag instämmer också på både mera tjafs hemma och stress för att hinna med allt hemma. Har blivit lite bättre nu när lillkillen kan underhålla sig mera själv. Funderar på att ta in städhjälp 1gång i månaden så man får riktigt rent. Känns som man inte hinner med det.

Min kille äter massor på dagen. Säkert 5-6 gånger och sedan 2-3 gånger på natten. Han lägger sig vid ca 8-9 och vaknar då oftast vid 8 på morgonen. Någon som har några bra tips på hur man får dem att sova längre?
    Nä inga tipps på hur man får dom att sova längre. Själv är jag bara förvånad över att han faktiskt sover hela nätter redan!!!!
  • snobben00

Har ni funderat nåt på hur länge ni tänker amma?
    Mitt mål med pumpningen var först 6 mån men på bvc tycker hon att det viktigaste var trots allt de första 2 månaderna och att han kommer växa på och må fint även om jag slutar nu.
    Så nu tar jag en månad i taget så får vi se men det blir nog bara en månad till tror jag...

Viktor har börjat dreggla som bara attan, sätter på honom dregglisar men han blir dyngsur så det blir en del klädbyten per dag... och händerna ska in i munnen och nu har ha börjat intressera sig för sin omgivning mer Skrattande

• snobben00

Vad tycker era bebisar om att ligga på mage?
    Viktor börjar slicka på underlaget så fort han hamnar på mage Skrattande det blir dyngsurt till slut sen gillar han det bara korta stunder innan han bryter ihop helt och vill bli vänd.

• snobben00
    ser91 skrev 2015-01-28 11:01:36 följande:

Vår dotter gillar att ligga på mage. Hon dregglar nästan inget när hon ligger på mage. I början på januari rullade hon själv över från mage till rygg för första gången, och jag lyckades få det på film :) jag blev helt chockad, då jag endast filmade för att hon såg så gullig ut och lät gullig när man såg att hon ville krypa men inte kom nånstans (brukar filma och ta bilder i princip varje dag, kul att se utvecklingen och kunna titta tillbaka senare). Hon försöker verkligen krypa när hon ligger på mage. Hon försöker dra sig fram med armarna och sparkar med benen. Det har hon gjort sen hon va ca en månad. Man ser verkligen frustrationen, hon är envis. Så vill hon inte ligga på mage så rullar hon numera över till rygg när hon tröttnat.

Hon blev snabbt stark i nacken, redan på bb låg hon och lyfte huvudet när hon låg på mage på sin pappas bröst. Lyckades få bild på det med :) nu behöver hon inte alls hjälp att stötta nacken, men man gör det ändå av vana och oro :P Känns så sjukt att utveckligen av de små går så fort! Vår dotter började greppa saker ordentligt för nån månad sen, och nu vill hon nästan jämt ha nåt att leka med. Byter vi blöja och kläderna ligger bredvid så tar hon antingen kläder eller en ny blöja i handen och viftar med. Hon vill gärna tugga på saker också, så hon har en tugghand som hon håller i själv och tuggar på :) liksom alla mammor och pappor är jag såå stolt över min lilla tjej :)

Visst är det kul att se utvecklingen!!! Solig
    När var det din dotter föddes?
    Vår lille pojke har en gång rullat över på sida i början på januari men inte sen dess.
    Jag försöker skriva upp allt som händer och tar massor med bilder.

När jag byter blöja brukar jag ha en liten handduk att lägga på hans mage (killar har en förmåga att kissa när blöjan åker av Obestämd) men nu greppar han tag i den så den flyger iväg så nu är jag inte hjälpt av den längre Skrattande 

Nyligen har han börjat med typ situps när han sitter i babysittern eller om man bär honom på armen, lyfter upp sig som att han vill sitta mer upprätt.
Svar på tråden Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014