• Prutt

Sluta skaffa barn utan inkomst!

Jag vet flera 16-åringar som jobbar. Sen säger jag inte att det är bra att skaffa barn när man är 16, men tror du att det inte finns folk som har ekonomin till det vid den åldern så är du väldigt naiv.

• Prutt
    Grattttiis skrev 2014-03-13 15:04:51 följande:

Som jag sa så drar jag inte alla över en kam, men fast jobb som 16 åring är inte vanligt.

Fast i din trådstart så gör du ju det, även om du påstår att du inte gör det. Sen tycker jag att just ekonomin är en märklig sak att hänga upp sig på. Tycker du verkligen att en låg inkomst är det främsta skälet till att barn inte bör skaffa barn?
  • Prutt
    Grattttiis skrev 2014-03-13 15:10:34 följande:

Låg inkomst? Låt oss säga att en 16 åring utan jobb eller utbildning ska betala för sitt barn. För det första, är det samhället som betalar för henne att hon får föräldrapenningen på lägsta nivå. Hur ska man försörja ett barn utan fast inkomst? Vad ska dom göra när föräldrapenningen är slut för månaden, då är det föräldrarnas ansvar att försörja och vilken förälder skulle vara överlycklig att göra det mot sin vilja? Så för att svar på din fråga, ja pengarna är otroligt viktigt för mig om jag ska kunna skaffa barn. Det hör till mognad och ansvar anser jag.

För samhället blir det billigare om folk skaffar barn tidigt. Det kostar nämligen mindre, konstigt nog, att betala ut den lägsta föräldrapenningen än att betala ut en högre. Man är för övrigt inte försörjningsskyldig för sina barnbarn.

Mognad och ansvar är för mig att inse att det finns mycket som är viktigt i ett föräldraskap förutom ekonomin. Egenskaper som man, till skillnad från pengar, i princip alltid saknar innan man uppnått vuxen ålder. Anser man att det är pengarna som avgör undrar jag ärligt talat om man själv har dessa egenskaper.
  • Prutt
    Alexi skrev 2014-03-15 09:40:04 följande:
    Jag vet en tjej som gick gymnasiet med mig, hon skaffade barn när hon var typ 20 och hon hade tydligen känt att hon inte hade några andra planer eller drömmar så då var barn en bra idé, typ det som var kvar att göra. Själv hade jag tonvis med andra planer och drömmar och är nöjd med att ha gjort dem först och sen fått barn vid 30.

Hade du slut på drömmar vid 30?
Svar på tråden Sluta skaffa barn utan inkomst!