Grattttiis skrev 2014-03-13 15:10:34 följande:
Låg inkomst? Låt oss säga att en 16 åring utan jobb eller utbildning ska betala för sitt barn. För det första, är det samhället som betalar för henne att hon får föräldrapenningen på lägsta nivå. Hur ska man försörja ett barn utan fast inkomst? Vad ska dom göra när föräldrapenningen är slut för månaden, då är det föräldrarnas ansvar att försörja och vilken förälder skulle vara överlycklig att göra det mot sin vilja? Så för att svar på din fråga, ja pengarna är otroligt viktigt för mig om jag ska kunna skaffa barn. Det hör till mognad och ansvar anser jag.
För samhället blir det billigare om folk skaffar barn tidigt. Det kostar nämligen mindre, konstigt nog, att betala ut den lägsta föräldrapenningen än att betala ut en högre. Man är för övrigt inte försörjningsskyldig för sina barnbarn.
Mognad och ansvar är för mig att inse att det finns mycket som är viktigt i ett föräldraskap
förutom ekonomin. Egenskaper som man, till skillnad från pengar, i princip alltid saknar innan man uppnått vuxen ålder. Anser man att det är pengarna som avgör undrar jag ärligt talat om man själv har dessa egenskaper.