• Pannski

BF idag, någon mer?

Så var dagen D här.. Trots att man vet om att enbart ca 5% föder på sin beräknade dag går jag här och hoppas och känner efter.. 
    Jag känner dock ingenting mer än det vanliga böket i magen från bebis. Har under min graviditet inte haft en endaste liten förvärk. Sammandragningar och en hård kulmage när jag är ute och går annars ingenting. Kanske man ska vara glad över, men ibland slår tanken mig - är jag verkligen gravid? Kikar ner på magen och kan konstatera att japp den är kvar. 

Är det någon mer som har BF idag och vill följas åt under övertiden?

• Svar på tråden BF idag, någon mer?
  • Pannski

Idag är jag BF + 2 och fortfarande ingenting. Förutom att jag igår blev helt genomförkyld. Så idag har jag feber och snorar som bara den. Vill nästan att bebis håller sig kvar ett tag till nu så jag hinner bli frisk till förlossningen (trodde jag aldrig att jag skulle säga ) 

Verkar som om flera av er inte har någon positiv effekt av hinnsvepning, funderade på om jag skulle prata med min BM om det, men jag har inte tid före torsdag nästa vecka så jag väntar nog snällt om ingenting händer. 

Tycker också det är svårt det här med bebisens rörelser, vad som är normalt och eventuellt inte skulle vara det. Han är en aktiv kille, men buffar mest och trycker upp mot revben/bröstkorg. Det kan gå långa stunder (timmar) utan att det känns något, men jag antar att han sover då. Svårt när det är första barnet och man inte vet vad som är vad.... 

• Pannski

BF + 3 idag.
    Mer rörelse i magen nu, vilket känns skönt. Även förkylningen går åt rätt håll. Tog en ordentlig promenad tidigare, och njöt av solen, då kom en kvinna fram till mig  helt spontant och sa "du ser så härlig ut med magen, njut av den här tiden" 
    Vilket kändes lite konstigt, men samtidigt blev jag glad att någon såg på mig på det sättet, själv kände jag mig mer som en otymplig klump som spatserade fram :)

Men hur "härlig" man än ser ut skulle jag gärna vilja att det hände lite grejer nu så vi snart får träffa liten...

Ni andra, något nytt?

• Pannski
    Mortisfru83 skrev 2014-03-17 05:56:40 följande:
    Ush, vet inte om värkarna startat nu. Har ju haft smärtsamma förvärkar i fyra-fem dagar nu men dom har avtagit under natten. Vaknade för några timmar sen av vad som känns som mer regelbundna smärtor.. Har inga problem att andas igenom dom och har inte börjat klocka ännu.. Ska ju på det där ultraljudet vid 11. Hur gör jag med det om detta fortsätter? Känns ju dumt att avboka ifall "värkarna" som vanligt avtar. Vad tycker ni?
    Hoppas det startar för dig nu! Och er andra också :)

Här är det ingenting... BF + 4 och jag fördriver tiden genom att ha tvättstugan, städa och göra ansiktsmask. Förkylningen gör mig på lite sämre humör, och det är skönt med måndag och sambon på jobbet så man får vara för sig själv. Funderar på att fråga min BM om hinnsvepning, ska dit först på torsdag men det kanske kan få fart på saker och ting.

Ha en fin dag, och försök hålla modet uppe, snart är det bebisar ute!
  • Pannski
    Amilie skrev 2014-03-17 11:42:33 följande:
    Bf+2 idag och inte ett tecken på att bebis skulle vilja komma ut. Jag har i ärlighetens namn börjat undra om bebisen nånsin vill komma ut eller om det bara är choklad och gaser som gör att magen är uppsvälld. Jag har varit hemma från jobbet i en vecka nu och känner mig riktigt rastlöst. Allt är förberett inför bebis och jag känner att jag behöver nåt att göra för att sysselsätta mig...
    Haha, oj vad jag känner igen mig här. 
    Rastlös och allt förberett.. 

Men jag är så glad över att slippa ha ont som flera av er andra, det måste vara fruktansvärt jobbigt.
    Och behöva var hemma så länge innan bebis kommer, jag hade blivit tokig... 

Förstår att hinnsvepning inte ger alla någonting, men är less och känner att jag vill försöka göra något aktivt för att eventuellt få komma igång. Får se vad BM svarar.. 
  • Pannski

Inget nytt för någon på bebisfronten?

Här är det fortfarande lugna gatan, BF plus 5 idag. 
    Men den här jädra förkylningen börjar göra mig smått galen... 

Pratade med BM om hinnsvepning också, men det blir inte aktuellt för mig då jag inte haft/har några sammandragningar. Så jag fortsätter snällt att vänta på att det ska dra igång ändå, men jag blir mer och mer övertygad om att jag får vänta på igångsättningen nästa fredag. Vilket känns som en evighet. Om jag bara kunde bli frisk nu så skulle det kännas lite lättare, eventuellt :)

• Pannski

Bf plus 6 idag.
    Gårdagen blev riktigt tuff för mig, 39 graders feber, förkylningen blev om möjligt värre och jag kunde inte svälja pga halsont. Fick panik ett tag då jag hade riktigt svårt att andas. Gick inte att sova, inte att vara vaken bara ligga i som en dvala, helt galet! Idag lite bättre, lägre feber och jag har kunnat duscha och äta lite. Men det skulle vara riktigt tufft om bebis bestämmer sig för att det är dags nu, mina krafter är lika med noll. Jag hoppas att jag blir frisk och att han håller sig i magen till helgen :)

Hur känner ni andra idag?

• Pannski

Oj! Här händer det grejer, bebisar som kommer på löpande band känns det som. Grattis alla, och lycka till ni andra!

Här är det BF plus 7 och läget oförändrat. Ska till BM idag, vilket känns som ett jätteprojekt i snöstorm och med den här förkylningen. Men ska bita ihop. Febern har lagt sig varje fall.

• Pannski
    Jaha, BF plus 8 idag.
    Och ingenting verkar annorlunda än övriga dagar. Var hos BM igår som sa att det bara kan "smälla till när som helst" vilket gjorde mig lite glad då jag inte känner av några som helst sammandragningar eller förverkar. 

Även om man läst och hört om att många går över tiden så trodde jag av någon anledning inte att jag skulle göra det.
    Det är tufft mentalt att hantera tycker jag, speciellt eftersom jag blev så sjuk den här veckan och inte kunnat göra något. Men idag mår jag bättre och ska ta nya tag. Promenad, åka och handla lite och gå ut och äta med sambon ikväll. Försöka göra det bästa av dom här dagarna som är kvar till förlossning, och hoppas på att det "bara smäller till" under tiden :) 
  • Pannski
    Amilie skrev 2014-03-21 09:45:53 följande:

Håller helt och hållet med dig om den psykiska påfrestningen med gå över tiden. Jag är är i 40+5 idag och fick imorse ett psykbryt på min mamma som likt alla andra dagar de senaste veckorna skickade sms och undrade om nåt hänt. Tror folk verkligen att jag kommer att föda och sen inte meddela omvärlden? I övrigt befinner jag mig i värsta gråtfasen och alla tankar om allt hemskt som kan hända snurrar i huvudet. Hade tid hos läkaren igår för ctg och kontroll av fostervatten. Den här gången fanns mer vatten än sist. Läkaren ville dock även göra en vaginal undersökning och mer hårdhänt kärring får man nog leta efter. Utan förvarning bestämde hon sig för att göra en hinnsvepning också och jag bara skrek rätt ut medans sköterskan höll mig nere på britsen. Sambon var helt chockad efteråt och jag grinade hysteriskt. Tydligen är jag öppen 2 cm och tappen mjuk och till hälften utplånad om det nu är nån tröst. Men den där läkaren får inte komma i närheten av mig igen. Om hinnavepningen gett nåt resultat? Nej inte alls!
    Men alltså usch vilken obehaglig upplevelse hos läkaren. Att bli fasthållen och hårdhänt behandlad, fy tusan vad arg man blir när man hör sådant!
  • Pannski
    Mortisfru83 skrev 2014-03-23 05:29:19 följande:
    Jag föder just nu... Eller nä, inga krystvärkar än men inne på fl och kör på.
    Oj! Heja dig!

Här är det plus 10 dagar idag och ingenting....
  • Pannski
    Ainasofia skrev 2014-03-23 11:52:30 följande:
    hej! Jag födde vår son i onsdags kväll på 40+5. Jag började få värkar vid 14.30, vattnet gick 19.45, vi kom till sjukhuset 20.30 och då var jag öppen 5-6cm. 22.10 föddes sonen. Allt gick ganska fort då men bra. Vi fick komma hem i fredags och nu njuter vi av lille mannen. Lycka till er alla andra!
    NenneLo skrev 2014-03-23 21:59:48 följande:

Grattis!! :) här gick det undan, i fredags kom sonen, snabb och okomplicerad förlossning!
    Mortisfru83 skrev 2014-03-23 22:21:37 följande:
    Nu är vår son här.. 11:19 i förmiddags såg han dagens ljus för första gången. Vi mår alla jättebra!
    Stort grattis till er alla, vad avundsjuk man blir! Känns som om ni alla drar ifrån nu och föder på löpande band.. Men så skönt att höra att det verkar gått bra för er!

Här är det BF plus 11 idag, och jag har varit hos bm på ultraljud. Bebisen har gott om fostervatten och ser ut att ha det riktigt bekvämt där i magen.. Hon rekommenderade mig att gå hem och vila, och ev ta en färdknäpp som enligt henne är det enda som hjälper.. Dom vill inte göra någon hinnsvepning då jag inte har några sammandragningar eller förvärkar. "Bara" att vänta ut. 
    Blir igångsatt på fredag om inget händer innan dess, och det räknar jag inte med nu heller... Hade helgen som delmål, och var ganska säker på att det skulle smälla till då, men icke. Så nu satsar jag på att få gå ända till fredag, men skulle lillen få för sig att vilja komma ut innan dess så är han oerhört efterlängtad.

Jobbar hårt på att inte tappa gnistan, och fortsätta hålla en positiv attityd. Lite enklare med solsken och vår ute tycker jag :)

• Pannski
    mrsladybug skrev 2014-03-24 14:17:28 följande:
    Ingen bebis här heller dock endast 40+4. Du är en riktig kämpe pannski! Härligt att du trots allt försöker hålla humöret uppe. Härnär det deppdag varannan dag och hyfsat possitiv varannan tor jag;) och som du säger idag skiner solen. Får gå ut och njuta för sedan blir det ändå att sitta i skuggan med lillen

Tackar! Känner igen mig i varannan dag deppen med.. Är nog helt naturligt, man orkar inte riktigt hela tiden hålla modet uppe...

Idag är det BF plus 12
    Men inatt har jag vaknat flera gånger av onda sammandragningar, och ingen har nog blivit så glad över smärta!
    Kändes som riktigt jobbig mensverk och jag krampade i någon minut varje gång, heja vad bra att det händer något! Då har ju kroppen varje fall påbörjat någon form av arbete tänker jag. 

Men ska inte lägga allt för stora växlar i det, för man har ju läst om hur det kan komma och sen bara försvinna igen, men jag tänker eftersom jag ändå är plus 12 dagar så kaaanske jag kan få slippa igångsättning på fredag.

Hur går det för er andra? Några fler övertidare här?

• Pannski

Den 23:e tittade han så äntligen ut.

Förlossningen gick bra. Det drog igång med värkar hemma runt 18 tiden och jag gav mig f** på att inte åka in för tidigt med risk att bli hemskickad, men vid 03.00 stod jag inte ut mer. Hade badat/duschat varmt om vartannat och stått på alla fyra (vilket kändes bra för tillfället) och legat med värmeflaska.

Var 6 cm öppen när jag kom, kl 11.30 föddes så mästerverket:)

12 dagar över tiden, men det är glömt nu för nu är han här och vi har fullt upp mest hela tiden.

• Pannski
    Mortisfru83 skrev 2014-04-06 00:26:39 följande:
    Men jäklar Pannski, då krystade vi samtidigt minsann. Min föddes 11:19 den 23.

Grattis!!

Grattis till dig med!

Hoppas allt gått bra.
Svar på tråden BF idag, någon mer?