• Amilie

BF idag, någon mer?

Hej, Här är en till som har bf idag den 15e mars. Ligger sömnlöst vaken och lyssnar på sambons snarkande likt de flesta nätterna de senaste veckorna. Har inte en antydan till att förlossningen ska komma igång. Dock har vi spenderat halva fredagen på sjukhuset efter att jag upplevt att bebisen var slö igår natt och på morgonen. Fullt på mvc men fick en tid på fl där de satte en ctg och efter ett tag tyckte att bebisens hjärtljud låg lite väl högt varav en läkare skulle komma och titta. I väntan på läkare så togs ytterligare ctg kurvor och efter mycket om och men så kommer ändå läkaren och gör ett ultraljud på bebis. Och konstaterar först att allt är så normalt, vilket är det enda mvc sagt till mig sen jag började gå där oavsett vad jag tagit upp. Sen blev doktor tyst och började göra mer mättmingar på skärmen och muttrar lite för sig själv. Då konstaterar hab att jag har på gränsen till för lite fostervatten och när han gör en viktuppskattning på bebis så väger den runt 2700 gr (-22% från normalt vid bf) . Till saken hör att jag har gått upp rätt lite i vikt, knappt 4kg, fram till nu och sf måttet ligger lite under det normala varav jag tagit upp detta med min barnmorska som själv vid ett besök antydde att bebis kanske var lite liten. Dock ändrade hon sig snabbt till att allt nog var normalt och ett ultraljud i vecka 33 skulle vara onödigt. Besöket två veckor senare menade hon till och med att vår bebis nog var i största laget då den låg högt upp och tryckte på mina revben! Slutsatsen är dock att jag efter dagens besök på förlossningen ska tillbaka om en knapp vecka för kontroll av fostervattenmängd, flöde i navelsträng vilket idag var fint, samt ctg. Känner mig just nu helt okej med att gå över tiden men orolig över att mvc inte reagerat på min oro om att bebis är liten samt att det nu visar sig att vattennivån är på gränsen. Både läkaren och bm vi träffade idag antydde att bebis nog skulle kunna tänka sig att stanna där inne ett tag till och att de inte sätter igång fl förräns efter tre veckor så länge bebis och jag mår bra. Så jag hoppas att fostervattnet inte minskar samt siktar in mig på en aprilbebis för att inte bli allt för besviken. Dock har jag redan tröttnat på alla som ringer och frågar om det blivit nån bebis än!?!? Tror de inte att man hör av sig då???

• Amilie
    Pannski skrev 2014-03-15 11:23:36 följande:
    Idag är jag BF + 2 och fortfarande ingenting. Förutom att jag igår blev helt genomförkyld. Så idag har jag feber och snorar som bara den. Vill nästan att bebis håller sig kvar ett tag till nu så jag hinner bli frisk till förlossningen (trodde jag aldrig att jag skulle säga )  Verkar som om flera av er inte har någon positiv effekt av hinnsvepning, funderade på om jag skulle prata med min BM om det, men jag har inte tid före torsdag nästa vecka så jag väntar nog snällt om ingenting händer.  Tycker också det är svårt det här med bebisens rörelser, vad som är normalt och eventuellt inte skulle vara det. Han är en aktiv kille, men buffar mest och trycker upp mot revben/bröstkorg. Det kan gå långa stunder (timmar) utan att det känns något, men jag antar att han sover då. Svårt när det är första barnet och man inte vet vad som är vad.... 

Hoppas att du snabbt blir kryare! Ligga på förlossningen dunderförkyld är nog igen höjdare... Nej det är jättesvårt det här med rörelserna. De sa till mig att bebisen normalt sett har sovperioder på ca 45 minuter och sen ska vakna till. Jag försökte väcka min med såväl kall juice som isvatten och piggelin innan jag ringde in igår med fick ingen respons. Idag har den dock varit i farten så idag är en bättre dag! Själv försöker jag mig på att få ut bebben genom en rejäl vårstädning och är just nu i farten med fönsterputsning.
  • Amilie

Då har bf dagen passerat också och inte ett tecken på att bebis vill flytta ut. Jag har alltid trott att man max får gå två veckor över tiden men blev igår informerad om att om alla värden är bra för mamma och bebis så väntar man till vecka 42+6 innan igångsättning!!! Kan inte fatta att jag eventuellt måste härda ut hela tre veckor till!

• Amilie

Bf+2 idag och inte ett tecken på att bebis skulle vilja komma ut. Jag har i ärlighetens namn börjat undra om bebisen nånsin vill komma ut eller om det bara är choklad och gaser som gör att magen är uppsvälld. Jag har varit hemma från jobbet i en vecka nu och känner mig riktigt rastlöst. Allt är förberett inför bebis och jag känner att jag behöver nåt att göra för att sysselsätta mig...

• Amilie
    Pannski skrev 2014-03-17 15:09:51 följande:
    Haha, oj vad jag känner igen mig här.  Rastlös och allt förberett..  Men jag är så glad över att slippa ha ont som flera av er andra, det måste vara fruktansvärt jobbigt. Och behöva var hemma så länge innan bebis kommer, jag hade blivit tokig...  Förstår att hinnsvepning inte ger alla någonting, men är less och känner att jag vill försöka göra något aktivt för att eventuellt få komma igång. Får se vad BM svarar.. 

Ja rastlösheten sätter sina spår. Det känns som om jag är färdig med att förbereda för bebis nu. Jag vill inte sy, pyssla och dona mer så idag tog jag tag i lite mer rejäla grejer och spenderade tre timmar med att slipa av en tripp trapp stol vi fått. Tanken är att måla om den i nån piffig färg bara det blir lite varmare i garaget. Efter det blev det hemma spa med långdusch och hårinpackning. Slog till och med på stort och rakade benen vilket var en övning i sig som höggravid. Måste nu komma på hur morgondagen ska spenderas, måste göra nånting för att få dagarna att gå. Jag är oerhört tacksam över att få må så bra hela graviditeten! Hade jag blivit beordrad sängvila så hade jag nog suttit på hispan nu... Jag beundrar de som klarar av att vara liggande mer än en halv graviditet, även om jag förstår att man gör vad som helst för sin bebis!
  • Amilie
    Pannski skrev 2014-03-18 09:55:43 följande:
    Inget nytt för någon på bebisfronten? Här är det fortfarande lugna gatan, BF plus 5 idag.  Men den här jädra förkylningen börjar göra mig smått galen...  Pratade med BM om hinnsvepning också, men det blir inte aktuellt för mig då jag inte haft/har några sammandragningar. Så jag fortsätter snällt att vänta på att det ska dra igång ändå, men jag blir mer och mer övertygad om att jag får vänta på igångsättningen nästa fredag. Vilket känns som en evighet. Om jag bara kunde bli frisk nu så skulle det kännas lite lättare, eventuellt :)

Nej inget nytt här heller. Bara ett flertal samtal och sms från familj och vänner som undrar om nåt hänt än. Funderar allvarligt på att hyra en bunker och gå under jorden tills ungen är ute. Tror faktiskt att min mamma är mer stressad över att jag går över tiden än jag är. Så länge bebis mår bra i magen är jag nöjd, men känner mig orolig över att fostervattenmängden var låg i fredags och hoppas att det inte har förvärrats.
  • Amilie

Ingenting nytt här heller. Tid på sjukhuset för koll av fostervatten och ctg idag. Har varit vaken i princip hela natten störtgrinandes då jag känner mig helt övertygad om att bebis kommer att dö i magen om den inte kommer ut nu. Känner en grym oro men ingen tar mig på allvar.

• Amilie
    Pannski skrev 2014-03-21 07:28:04 följande:
    Jaha, BF plus 8 idag. Och ingenting verkar annorlunda än övriga dagar. Var hos BM igår som sa att det bara kan "smälla till när som helst" vilket gjorde mig lite glad då jag inte känner av några som helst sammandragningar eller förverkar.  Även om man läst och hört om att många går över tiden så trodde jag av någon anledning inte att jag skulle göra det. Det är tufft mentalt att hantera tycker jag, speciellt eftersom jag blev så sjuk den här veckan och inte kunnat göra något. Men idag mår jag bättre och ska ta nya tag. Promenad, åka och handla lite och gå ut och äta med sambon ikväll. Försöka göra det bästa av dom här dagarna som är kvar till förlossning, och hoppas på att det "bara smäller till" under tiden :) 

Håller helt och hållet med dig om den psykiska påfrestningen med gå över tiden. Jag är är i 40+5 idag och fick imorse ett psykbryt på min mamma som likt alla andra dagar de senaste veckorna skickade sms och undrade om nåt hänt. Tror folk verkligen att jag kommer att föda och sen inte meddela omvärlden? I övrigt befinner jag mig i värsta gråtfasen och alla tankar om allt hemskt som kan hända snurrar i huvudet. Hade tid hos läkaren igår för ctg och kontroll av fostervatten. Den här gången fanns mer vatten än sist. Läkaren ville dock även göra en vaginal undersökning och mer hårdhänt kärring får man nog leta efter. Utan förvarning bestämde hon sig för att göra en hinnsvepning också och jag bara skrek rätt ut medans sköterskan höll mig nere på britsen. Sambon var helt chockad efteråt och jag grinade hysteriskt. Tydligen är jag öppen 2 cm och tappen mjuk och till hälften utplånad om det nu är nån tröst. Men den där läkaren får inte komma i närheten av mig igen. Om hinnavepningen gett nåt resultat? Nej inte alls!
  • Amilie
    NenneLo skrev 2014-03-21 10:37:58 följande:
    Har vi samma mamma? ;) hon ringer/smsar varje dag och frågar "är du hemma eller på bb?" Samt "jag tror han kommer inatt!"
    2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3

Haha jag tror inte att jag har någon okänd gravid syster som min mamma ringer och terroriserar men man vet ju aldrig... Kan hända att de flesta mödrar drabbas av samma hysterisjukdom. Min fick i alla fall ett lite väl spydigt svar från mig i morse när jag meddelade att "ja jag födde fyrlingar inatt genom att släppa en fis så nu är det inte en lugn stund gör de skriker konstant alla fyra så jag har inte hunnit meddela dig..." Kanske lite väl bitskt men jag börjar ledsna! Vad det gäller läkaren så vet jag inte vad de får och inte får men i och med att jag var så oförberedd så var smärtan inte av denna värld och känslan av hur de tryckte ner mig på britsen var riktigt jobbigt. Ser inte fram emot nytt läkarbesök på onsdag i alla fall...
  • Amilie
    Pannski skrev 2014-03-21 14:35:58 följande:
    Men alltså usch vilken obehaglig upplevelse hos läkaren. Att bli fasthållen och hårdhänt behandlad, fy tusan vad arg man blir när man hör sådant!

Ja som sagt ingen trevlig upplevelse. Jag har tidigare inte haft några direkta tankar kring förlossningen men sen igår känner jag allt mer ångest och det känns som lite sent påkommet att börja fundera på det nu. Jag hoppas bara på att få trevligare personal runt mig när det väl är dags. Jag har inte skrivit något förlossningsbrev, har ni gjort det? Bara pratat igenom förlossningen med min barnmorska och hon skrev in i min journal att jag vill ta det som det kommer, är positiv till att pröva mig fram med bedövning och att det framförallt är viktigt för mig att personalen pratar med mig och förklarar varför man gör saker. Borde jag skriva ner det i ett bra och ta med mig också tror ni?
  • Amilie

Hur går det för alla? Föder ni barn allihopa utom jag? Själv går jag in i vecka 42 imorgon och inte nåt direkt tecken på att nåt är på gång. Vill inget mer nu!!!

Svar på tråden BF idag, någon mer?