Inlägg från: Anonym (Undrar med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar med)

Vem betalar för resor till umgänget?

Om jag och min sambo skulle separera är sannolikheten stor att han skulle flytta "hem", 150 mil till ett grannland.

Barnen är födda här och har alltid bott här, men jag vet att han skulle kriga för dom. Vad kan han kräva?

Jag vill också att barnen ska få umgås så mycket som bara är möjligt med honom men jag har omöjligt råd.

• Anonym (Undrar med)
    Anonym (common sense) skrev 2015-12-15 22:58:05 följande:

Han kan kräva precis vad han vill. Vad han sedan får igenom beror på dig och en domstol.

Du kan givetvis aldrig få en dom på att betala umgängesresor som du inte har råd med. Domstolen beräknar dina inkomster och kostnader, jämför dem med pappans och beslutar utefter det. I värsta fall kan ni säkert få en dom på umgänge som i praktiken inte är möjlig att genomföra på grund av bristande medel hos både dig och pappan.

Tack för svar.

Kan jag få en dom på att betala umgängesresor jag HAR råd med då?

Jag har en dyr hobby som kostar kanske motsvarande vad resorna skulle kosta. Kan han få igenom att jag skulle vara tvungen att avsluta den för att ha råd att betala (som ett exempel)?

Har jag ju inte alls lust med. Mitt överskott vill jag bestämma själv över, inte betala "till honom".
Svar på tråden Vem betalar för resor till umgänget?