• Anonym (TS)

Vem betalar för resor till umgänget?

Jag behöver er hjälp där ute... 

En mamma och pappa är separerade, har en son på cirka 4 år. Pappan har vh umgänge med sonen. Han har alltid betalat resorna för att hämta/lämna barnet vilket blir en kostnad på 1200kr i månaden för honom. Mamman säger att hon inte har några skyldigheter till att betala någonting för att deras umgänge ska ske. 

Mamman har jobb, har hela barnbidraget av pojken etc. Pappan är arbetslös och har 0kr i inkomst. 

Är pappan verkligen skyldig att betala resorna HELT solo? Har inte mamman någon skyldighet till att betala för att umgänget ska kunna ske? 

Just nu är det hans föräldrar som får ligga ute med hela beloppet varje månad, annars skulle inte pappan kunna träffa barnet. Det är alltid pappan som ordnar hämtning och lämning. Mamman har ALDRIG hämtat eller lämnat barnet under alla år. 

• Svar på tråden Vem betalar för resor till umgänget?
  • Anonym (kutym)

Kutym har varit att umgängesföräldern står för hämtning och lämning både vad gäller kostnad och det praktiska. Men på senare tid har alltfler fått igenom att boendeföräldern ska bidra utefter förmåga.

Dock så måste pappan stämma mamman för det har jag för mig, det finns inget som reglerar detta. Pappan kan också ansöka hos soc för att få hjälp med kostnaden.
    Så vitt jag vet behöver inte mamman alls bidra till det praktiska, dvs hämta och lämna. Men det beror ju på vad man kommer överens om.

Det kan också spela in om någon av er har flyttat.

• Anonym (Utlandspappa)

Nu är min situation annorlunda eftersom jag bor i ett annat land, men bara en kort(

• whydoyoucare

Tråden handlar inte om mig personligen. Pappan blev tvingad att flytta av mamman då mamman kastade ut honom från deras gemensamma boende

• Anonym (kutym)
    whydoyoucare skrev 2014-03-12 17:42:51 följande:
    Tråden handlar inte om mig personligen. Pappan blev tvingad att flytta av mamman då mamman kastade ut honom från deras gemensamma boende
    Han borde ha fått 3 mån uppsägningstid. Men det här inte hit, jag menar om någon har flyttat långt. Om mamman flyttat långt/längre bort kan hon bli ålagd att stå för hämtning/lämning eller iaf delar av det. Kan säkert bli så ändå, men lättare om det är hon som flyttat.
  • Anonym (?)

Den med störst behov av bostaden brukar få behålla den. Har man barnet alltid förutom vh så anses man nog ha störst behov. Var pappan tvungen att flytta så långt bort?

Man kan absolut tvingas dela på kostnaden men om pappan har 0kr i inkomst så betalar han ju inget underhåll och lär inte köpa saker till barnet. Rent moraliskt känns det ju sådär om man redan inte betalar något för sitt barn och sen gnäller om resekostnaden.

Hur kan han få 0kr? Har han inte rätt till sjukpenning, a-kassa, socialbidrag eller dyl?
  • Anonym (generellt)

Det generella brukar vara att umgängesföräldern betalar hela kostnaden om enkel resa är mindre än 10 mil. Över 10 mil bör kostnaden delas på hälften (eller den ena betalar ditresan och den andra hemresan).

• Anonym (kutym)
    Anonym (generellt) skrev 2014-03-12 17:53:37 följande:
    Det generella brukar vara att umgängesföräldern betalar hela kostnaden om enkel resa är mindre än 10 mil. Över 10 mil bör kostnaden delas på hälften (eller den ena betalar ditresan och den andra hemresan).
    Nja, det har varit så att bf bidrar utefter förmåga till det billigaste färdsättet när sträckan överstiger 10 mil enkel resa, men det sättet överger man mer och mer.
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (TS) skrev 2014-03-12 17:26:09 följande:
    Jag behöver er hjälp där ute... 

En mamma och pappa är separerade, har en son på cirka 4 år. Pappan har vh umgänge med sonen. Han har alltid betalat resorna för att hämta/lämna barnet vilket blir en kostnad på 1200kr i månaden för honom. Mamman säger att hon inte har några skyldigheter till att betala någonting för att deras umgänge ska ske. 

Mamman har jobb, har hela barnbidraget av pojken etc. Pappan är arbetslös och har 0kr i inkomst. 

Är pappan verkligen skyldig att betala resorna HELT solo? Har inte mamman någon skyldighet till att betala för att umgänget ska kunna ske? 

Just nu är det hans föräldrar som får ligga ute med hela beloppet varje månad, annars skulle inte pappan kunna träffa barnet. Det är alltid pappan som ordnar hämtning och lämning. Mamman har ALDRIG hämtat eller lämnat barnet under alla år. 
    Föräldrarna kan kontakta familjerätten för att få hjälp att fördela avtal om reskostnad vid umgänge. Lagen säger att vid långa avstånd och avsevärd kostnad så skall var o en bidra efter sin förmåga. Praktist är huvudregeln att umgängesföräldern står för jobbet.
  • Anonym (T)
    Anonym (kutym) skrev 2014-03-12 21:04:14 följande:
    Nja, det har varit så att bf bidrar utefter förmåga till det billigaste färdsättet när sträckan överstiger 10 mil enkel resa, men det sättet överger man mer och mer.
    Det står i lagen (Föräldrabalken) att vid betydande kostnad ska kostnaden fördelas mellan föräldrarna utifrån deras ekonomiska förmåga. I propositionen står det beskrivet hur man tänkt sig att fördelningen ska gå till och lite mer detaljer.

Det som är viktigt att förstå är att man inte kan tvinga den andra föräldern på egen hand utan det behövs en dom från Tingsrätten för att kunna tvinga den andra föräldern att betala. Familjerätten kan bidra med att hålla ett diplomatiskt samtal mellan föräldrarna men de kan inte tvinga boendeföräldern att betala något för umgängesresorna.
  • Anonym (kutym)
    Anonym (T) skrev 2014-03-13 06:41:26 följande:
    Det står i lagen (Föräldrabalken) att vid betydande kostnad ska kostnaden fördelas mellan föräldrarna utifrån deras ekonomiska förmåga. I propositionen står det beskrivet hur man tänkt sig att fördelningen ska gå till och lite mer detaljer.

Det som är viktigt att förstå är att man inte kan tvinga den andra föräldern på egen hand utan det behövs en dom från Tingsrätten för att kunna tvinga den andra föräldern att betala. Familjerätten kan bidra med att hålla ett diplomatiskt samtal mellan föräldrarna men de kan inte tvinga boendeföräldern att betala något för umgängesresorna.
    Exakt det jag har skrivit. förutom att jag även skrev 'till det billigaste färdsättet' för det var vad jag fick höra när barnens pappa klagade över kostnaden han hade för hämtning/lämning. Han hade då valt att flytta 8 mil, han hade firma bil och jag körde ändå ena vägen för att annars hade det inte blivit något umgänge.
  • Akerstrom

Jag har en undran om vem som ska betala för resor till o från umgänge stöd med min son, tingsrätten har dömt att pojken ska bo med mej , o träffa sin mamma 2dagar i veckan på umgänge stöd /Robin

• Anonym (.....)
    Akerstrom skrev 2015-12-07 16:44:24 följande:

Jag har en undran om vem som ska betala för resor till o från umgänge stöd med min son, tingsrätten har dömt att pojken ska bo med mej , o träffa sin mamma 2dagar i veckan på umgänge stöd /Robin

Har ni ingen dom om vem som ska betala så åker mamman på det.
  • Anonym (Undrar med)

Om jag och min sambo skulle separera är sannolikheten stor att han skulle flytta "hem", 150 mil till ett grannland.

Barnen är födda här och har alltid bott här, men jag vet att han skulle kriga för dom. Vad kan han kräva?

Jag vill också att barnen ska få umgås så mycket som bara är möjligt med honom men jag har omöjligt råd.

• Anonym (common sense)
    Anonym (Undrar med) skrev 2015-12-15 22:48:14 följande:

Om jag och min sambo skulle separera är sannolikheten stor att han skulle flytta "hem", 150 mil till ett grannland.

Barnen är födda här och har alltid bott här, men jag vet att han skulle kriga för dom. Vad kan han kräva?

Jag vill också att barnen ska få umgås så mycket som bara är möjligt med honom men jag har omöjligt råd.

Han kan kräva precis vad han vill. Vad han sedan får igenom beror på dig och en domstol.

Du kan givetvis aldrig få en dom på att betala umgängesresor som du inte har råd med. Domstolen beräknar dina inkomster och kostnader, jämför dem med pappans och beslutar utefter det. I värsta fall kan ni säkert få en dom på umgänge som i praktiken inte är möjlig att genomföra på grund av bristande medel hos både dig och pappan.
  • Anonym (common sense)

Helt irrelevant. Det handlar om en civilrättslig konflikt mellan föräldrarna och har inget med barnen att göra.

Han borde kontaktat polisen och begärt bodelning. Men som sagt, helt irrelevant i en vårdnadstvist.
  • Anonym (Undrar med)
    Anonym (common sense) skrev 2015-12-15 22:58:05 följande:

Han kan kräva precis vad han vill. Vad han sedan får igenom beror på dig och en domstol.

Du kan givetvis aldrig få en dom på att betala umgängesresor som du inte har råd med. Domstolen beräknar dina inkomster och kostnader, jämför dem med pappans och beslutar utefter det. I värsta fall kan ni säkert få en dom på umgänge som i praktiken inte är möjlig att genomföra på grund av bristande medel hos både dig och pappan.

Tack för svar.

Kan jag få en dom på att betala umgängesresor jag HAR råd med då?

Jag har en dyr hobby som kostar kanske motsvarande vad resorna skulle kosta. Kan han få igenom att jag skulle vara tvungen att avsluta den för att ha råd att betala (som ett exempel)?

Har jag ju inte alls lust med. Mitt överskott vill jag bestämma själv över, inte betala "till honom".
  • Anonym (common sense)
    Anonym (Undrar med) skrev 2015-12-15 23:10:39 följande:

Tack för svar.

Jag har en dyr hobby som kostar kanske motsvarande vad resorna skulle kosta. Kan han få igenom att jag skulle vara tvungen att avsluta den för att ha råd att betala (som ett exempel)?

Har jag ju inte alls lust med. Mitt överskott vill jag bestämma själv över, inte betala "till honom".

Du betalar det inte till honom utan till barnen. Shit vad snål du är och en dålig morsa. Skulle du hellre lägga dina pengar på din hobby än barnens umgängesresor? Snacka om felprioritering.

Vet inte exakt hur domstolen räknar men jag utgår ifrån och hoppas på att de prioriterar barnens relation till pappan än din kaninhoppning eller vad det nu kan vara för hobby du har.
  • Anonym (T)
    Anonym (Undrar med) skrev 2015-12-15 23:10:39 följande:
    Tack för svar.

För det första har han ingen chans att få med sig barnen utom att kidnappa dem. Laglig väg har han ingen chans om du säger nej. Domstolen (Tingsrätten) har som grund att barnen ska stanna kvar på den ort där de har sitt sociala nätverk (skola/förskola, vänner, fritidsaktiviteter).

För det andra kan han inte tvinga dig att betala ett öre förrän han stämt dig separat för resekostnaden i Tingsrätten och fått en dom. Då räknar domstolen på era överskott men de tar även i beaktande vem som flyttade. I det läget har du dessutom en egen advokat som kan föra din talan.

För att visa din goda vilja från början så kan du erbjuda dig att skjutsa barnen till flygplatsen.
Svar på tråden Vem betalar för resor till umgänget?