Inlägg från: Anonym (kutym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kutym)

Vem betalar för resor till umgänget?

Kutym har varit att umgängesföräldern står för hämtning och lämning både vad gäller kostnad och det praktiska. Men på senare tid har alltfler fått igenom att boendeföräldern ska bidra utefter förmåga.

Dock så måste pappan stämma mamman för det har jag för mig, det finns inget som reglerar detta. Pappan kan också ansöka hos soc för att få hjälp med kostnaden.
    Så vitt jag vet behöver inte mamman alls bidra till det praktiska, dvs hämta och lämna. Men det beror ju på vad man kommer överens om.

Det kan också spela in om någon av er har flyttat.

• Anonym (kutym)
    whydoyoucare skrev 2014-03-12 17:42:51 följande:
    Tråden handlar inte om mig personligen. Pappan blev tvingad att flytta av mamman då mamman kastade ut honom från deras gemensamma boende
    Han borde ha fått 3 mån uppsägningstid. Men det här inte hit, jag menar om någon har flyttat långt. Om mamman flyttat långt/längre bort kan hon bli ålagd att stå för hämtning/lämning eller iaf delar av det. Kan säkert bli så ändå, men lättare om det är hon som flyttat.
  • Anonym (kutym)
    Anonym (generellt) skrev 2014-03-12 17:53:37 följande:
    Det generella brukar vara att umgängesföräldern betalar hela kostnaden om enkel resa är mindre än 10 mil. Över 10 mil bör kostnaden delas på hälften (eller den ena betalar ditresan och den andra hemresan).
    Nja, det har varit så att bf bidrar utefter förmåga till det billigaste färdsättet när sträckan överstiger 10 mil enkel resa, men det sättet överger man mer och mer.
  • Anonym (kutym)
    Anonym (T) skrev 2014-03-13 06:41:26 följande:
    Det står i lagen (Föräldrabalken) att vid betydande kostnad ska kostnaden fördelas mellan föräldrarna utifrån deras ekonomiska förmåga. I propositionen står det beskrivet hur man tänkt sig att fördelningen ska gå till och lite mer detaljer.

Det som är viktigt att förstå är att man inte kan tvinga den andra föräldern på egen hand utan det behövs en dom från Tingsrätten för att kunna tvinga den andra föräldern att betala. Familjerätten kan bidra med att hålla ett diplomatiskt samtal mellan föräldrarna men de kan inte tvinga boendeföräldern att betala något för umgängesresorna.
    Exakt det jag har skrivit. förutom att jag även skrev 'till det billigaste färdsättet' för det var vad jag fick höra när barnens pappa klagade över kostnaden han hade för hämtning/lämning. Han hade då valt att flytta 8 mil, han hade firma bil och jag körde ändå ena vägen för att annars hade det inte blivit något umgänge.
Svar på tråden Vem betalar för resor till umgänget?