Varför äter inte barnet? Artikel i Läkartidningen
Jag har en 6-åring som jag aldrig tror har sagt att han är hungrig.
Han var jättestrulig som bebis och ville inte alls börja äta och sen har det fortsatt mer eller mindre. Han ber aldrig om mat, om han väl äter och det knackar på en kompis är han klar oavsett hur lite han ätit. Allt har liksom högre prio än maten och med 3 syskon runt borde kan man alltid prata ist för att äta.
Samma unge gick en vecka med en handledsfraktur innan vi förstod att något var fel och nu bara förra veckan fick han dra en mjölktand för att det var ett jättestort hål (som satt så till att det var jättesvårt att se, såg det knappt när tandläkaren pekade ut det för det hade liksom grävt in bakifrån på en kindtand). Tandläkaren frågade om han hade haft ont och ja då sa han "lite" och så här i efterhand kan jag komma på att han väl klagat lite när han ätit någon gång men inte mer specifikt än typ "vill inte ha mer". Han verkar vara en fena på att ignorera kroppens signaler av olika slag för han är minsann aldrig trött heller enligt honom själv.
När han väl äter, och har ro att sitta eller upptäcker att något är riktigt gott då kan han äta rätt mycket och han är inte så extremt kräsen på olika sorters mat men det är bara inte prioriterad aktivitet.