cosinus skrev 2014-08-19 07:12:17 följande:
Han har precis börjat sexårs men jo det har alltid gått bättre på dagis än hemma, ibland äter han dock väldigt lite och ibland rapporterar de att han ätit massor (händer väl typ 2 ggr per år) och det normala är väl lite men ändå ok.
Vi gjorde en kostregistrering när han var knappa 2 år och den fick vi ok på och jag såg ju på den då att han åt klart mer på dagis än hemma.
Han är eg inte så kräsen på olika smaker och vågar prova men han vill inte ha några mängder som regel. Hans aptit är som sagt längst ner på vad han lyssnar på. Blir han sjuk är det det första som försvinner (ibland innan man ens fattat att han är sjuk) och kommer tillbaka absolut senast också. Inte en sjuka utan att man ser att han tappar i ansiktet och han blir alldeles hålögd under ögonen. Men nu när han är äldre blir han ju inte sjuk lika ofta som när han var pyttig så det är ju skönt för återhämtningen blir så lång när han är helt utan energi i kroppen.
För/hos vem gör man en kostregistrering? Jag ska till dietist nästa vecka och tänker att det är där det ska ske?
Samma här vid sjukdom. Den lilla aptit som ibland finns försvinner direkt och han blir så grå.
Jag mår jättedåligt av det här och vi har hamnat i en ond cirkel. Vi tjatar på honom att äta främst frukosten för jag vet ju att han ibland inte äter alls på dagis och då vill jag åtminstone att han ska sleva i sig gröten...
Fröknarna på dagis är också involverade i detta och de ser ju en enorm skillnad på hans sätt att vara de dagar han äter - glad, humoristisk, leker etc till skillnad från de hålögda dagarna...