• Anonym (Alkohol)

barn och alkohol

Hej!

Jag undrar om man har rätt att hämta sitt barn från umgängesföräldern när denna dricker inför barnet? Vi har umgängesdom.. Har hört från barnet för något år sedan också att uf tog med barnet till en kompis fest.
    Uf dricker alkohol inför barnet, men ljugit för soc att den inte gör det.
    Finns det något man kan göra?
    Tänker på om man skulle hämta barnet, vad får man för konsekvenser?

• Svar på tråden barn och alkohol
  • Anonym (trams!)

Varför får man inte dricka framför barnet? Det viktiga är väl att man inte blir så packad att man faktiskt inte kan se till att barnet är tryggt? Eller ....? Jäkla fasoner. Några glas vin har väl ingen unge tagit skada av? Så länge ungen inte dricker det själv?

• Anonym (Alkohol)
    Anonym (trams!) skrev 2014-03-12 14:54:12 följande:

Varför får man inte dricka framför barnet? Det viktiga är väl att man inte blir så packad att man faktiskt inte kan se till att barnet är tryggt? Eller ....? Jäkla fasoner. Några glas vin har väl ingen unge tagit skada av? Så länge ungen inte dricker det själv?

Har inte skrivit hur mycket uf dricker. Det spelar ingen roll då barnet är otrygg när uf förändras och blir "konstig"! Hur tar uf barnet till sjukhus om det behövs tillexempel??? Tycker det är fruktansvärt oansvarigt när man träffar sitt barn några få dagar och inte ens kan hålla sig nykter!
  • Lena

Det hade varit lika ansvarslöst att inte ha körkort eller bil heller förstår jag. Det finns taxi och ambulans om något händer.

• Anonym (trams!)
    Anonym (Alkohol) skrev 2014-03-12 15:04:21 följande:
    Har inte skrivit hur mycket uf dricker. Det spelar ingen roll då barnet är otrygg när uf förändras och blir "konstig"! Hur tar uf barnet till sjukhus om det behövs tillexempel??? Tycker det är fruktansvärt oansvarigt när man träffar sitt barn några få dagar och inte ens kan hålla sig nykter!
    Nej det skrev du inte, och därför svarade jag som jag gjorde. Så länge man håller sig hyfsat fräsch så är det väl inget problem? Du skrev bara "dricker inför barnet". För "nåt år sen" tog han barnet med sig till fest. Jösses. Varför ska man inte få ta med sig barnet på fest och dricka ett par glas vin? Även om han en enda gång blev packad så tvivlar jag på att ungen tagit skada. Dricker han sig ofta väldigt berusad så kan jag tycka att det inte står helt rätt till. Men mitt inlägg avser det du skrev i första TS. Du skrev inte att uf blev förändrad och att barnet kände sig otryggt. Då måste du och barnet tala med pappan. Man åker inte och hämtar ett barn. MEN - är uf redlöst berusad så kan man ju börja fundera. Framförallt om barnet är oroligt och inte mår bra.
  • La Lola
    Anonym (Alkohol) skrev 2014-03-12 15:04:21 följande:
    Hur tar uf barnet till sjukhus om det behövs tillexempel???
    På samma sätt som vi som inte har körkort gör? Skulle jag tro.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Alkohol)

Hur kan människor vara så extremt känslokalla. Nu har personen ifråga körkort, ingen god ekonomi till exempelvis taxi och ambulans kommer väl inte som en slags taxi???

Barnet gillar inte detta och ni vuxna människor tycker att det är okej att ett barn ska må dåligt av att åka till sin förälder varannan helg för att få se en förändrande och annorlunda förälder. Förstår inte hur det kan vara okej över huvudtaget. Barn ska inte behöva vara i sådan miljö!

• Anonym (trams!)
    Anonym (Alkohol) skrev 2014-03-12 16:11:35 följande:
    Hur kan människor vara så extremt känslokalla. Nu har personen ifråga körkort, ingen god ekonomi till exempelvis taxi och ambulans kommer väl inte som en slags taxi???
    Barnet gillar inte detta och ni vuxna människor tycker att det är okej att ett barn ska må dåligt av att åka till sin förälder varannan helg för att få se en förändrande och annorlunda förälder. Förstår inte hur det kan vara okej över huvudtaget. Barn ska inte behöva vara i sådan miljö!
    Du skriver inte så i ts.

Snacka med pappan! Men man åker inte bara och hämtar. Risken finns att du blir anklagad för umgängessabotage. Om barnet inte är i fara så gör man inte det. Mår barnet dåligt får ni prata om det. Funkar inte det så är det samarbetssamtal osv osv. Eller soc.

Är du otydlig i ts så får du de svar du förtjänar. Är du tydlig så blir det lättare att svara dig. Och är du otrevlig får du otrevliga svar tillbaka. Handlar inte om känslokyla från vårt håll.
  • Lena

Jag skulle säga barnet mår dåligt pga den dåliga relationen och antagligen för att du ogillar den andra föräldern, det är inte alkohol som är huvudproblemet.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (Alkohol) skrev 2014-03-12 16:11:35 följande:
    Det är svårt att avgöra utifrån hur och vad du skriver om det verkligen föreligger något alkoholproblem eller om det är du som överdriver. Dricker han en öl eller tio? Hur ofta? Handlar det om något enskilt tillfälle eller dricker han sig konsekvent packad när han har umgängestid med barnet?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Cookies

Är det så att föräldern blir personlighetsförändrad redan av små mängder alkohol och barnet då känner sig otryggt så måste ni givetvis prata om det, förslagsvis på ett samarbetssamtal i familjerätt. Är det så att föräldern är redlöst berusad så tycker jag att du ska prata med familjerätten och höra vad dom säger innan situationen uppstår igen. Att bara hämta på eget bevåg kan tyvärr få konsekvensen att det ses som att du försöker förhindra umgänget.

Men om inget av dom två sakerna stämmer så är jag med dom övriga. För dom allra flesta är det helt lugnt att dricka nåt glas vin även om ens barn är närvarande.

Svar på tråden barn och alkohol