Anonym (Alkohol) skrev 2014-03-12 16:29:28 följande:
Jag har nu förstått att det inte är okej att hämta barnet, endast det jag ville ha svar på. Jag är inte otrevlig, tycker inte folk ska behöva veta hela ens liv bara för en fråga.
Ni alla som tar allt föregivet, det handlar om en mamma och ingen pappa! Umgänget har minskat från varannan vecka till varannan helg eftersom barnet inte mådde bra med varannan vecka, men ser att det är lika illa med vh. Jag stöttar barnet så gott det går och ger ingen negativ inställning. Det tar jag med mig själv och mina vänner, absolut inte mitt barn!
Men tack ska ni ha för hjälpen, det blir väl att ringa familjerätten! :)
Min erfarenhet är att det är svårt att göra något åt. Mina barns pappa och hans fru gillar att ta ett (dvs många) glas vin till maten på helgen, med eller utan vänner. Barnen har många gånger kommit hem efter umgängeshelgen och berättat om hur pappan eller frun ramlat/krockat med både möbler och väggar och barn. Framför allt yngsta dottern har tyckt att det är riktigt obehagligt när pappan är påverkad och "annorlunda". Vid några få tillfällen har de ringt mig och bett mig hämta dem, vilket jag har gjort. Pappan är som tur var konflikträdd så han har inte tjafsat. Vid samtal med socialen/familjerätten har jag fått höra att det är normalt att dricka vin till maten och inget hinder för umgänge.
Men till slut var barnen tillräckligt gamla för att våga ta ett gemensamt beslut att sluta åka till pappan varannan helg. De var då 14 resp 12 år, dvs så gamla att ingen domstol skulle tvinga dem mot deras vilja. Nu åker de över till pappan ca varannan månad och äter middag på en vardagskväll, om det blir en helg så ser de till att det är lunch så att de slipper risken för alkohol.