• Anonym (Alkohol)

barn och alkohol

Hej!

Jag undrar om man har rätt att hämta sitt barn från umgängesföräldern när denna dricker inför barnet? Vi har umgängesdom.. Har hört från barnet för något år sedan också att uf tog med barnet till en kompis fest.
    Uf dricker alkohol inför barnet, men ljugit för soc att den inte gör det.
    Finns det något man kan göra?
    Tänker på om man skulle hämta barnet, vad får man för konsekvenser?

• Svar på tråden barn och alkohol
  • Lena

Prata utifrån att barnet känner sig otryggt utan att prata alkohol. Det kan vara så att de behöver mer tid tillsammans helt enkelt.

• Anonym ()
    Anonym (Alkohol) skrev 2014-03-12 16:11:35 följande:
    Hur kan människor vara så extremt känslokalla. Nu har personen ifråga körkort, ingen god ekonomi till exempelvis taxi och ambulans kommer väl inte som en slags taxi???
    Barnet gillar inte detta och ni vuxna människor tycker att det är okej att ett barn ska må dåligt av att åka till sin förälder varannan helg för att få se en förändrande och annorlunda förälder. Förstår inte hur det kan vara okej över huvudtaget. Barn ska inte behöva vara i sådan miljö!
    Om det är specifikt problemet att inte kunna skjutsa in barnet till akuten/vårdcentral vid behov så är ju det ett ickeproblem. Man kan ta faktura på taxiresor eller ringa och beställa en sjukresa.
  • Tom Araya

Ojoj, så många "vuxenfester" och middagar jag varit på mellan 0 och 18 där det konsumerats alkohol så borde jag ha värsta trauman eller vara ett alkoholiserat socialfall...Drömmer

• Anonym (Alkohol)

Jag har nu förstått att det inte är okej att hämta barnet, endast det jag ville ha svar på. Jag är inte otrevlig, tycker inte folk ska behöva veta hela ens liv bara för en fråga.

Ni alla som tar allt föregivet, det handlar om en mamma och ingen pappa! Umgänget har minskat från varannan vecka till varannan helg eftersom barnet inte mådde bra med varannan vecka, men ser att det är lika illa med vh. Jag stöttar barnet så gott det går och ger ingen negativ inställning. Det tar jag med mig själv och mina vänner, absolut inte mitt barn!

Men tack ska ni ha för hjälpen, det blir väl att ringa familjerätten! :)

• Tom Araya

Jag är uppväxt med frånskilda föräldrar och VH-umgänge. Båda tog sig gärna ett eller ett par glas vin och någon drink fredags- och lördagskvällar. Ingen fylla men ej heller total nykterhet.

Jag gick, cyklade eller åkte med allmän kollektivtrafik till de flesta aktiviteterna och hade något hänt så att man inte kan ta sig till sjukhus på det sättet hade de troligen bett att få en ambulans.

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2014-03-12 16:38:51 följande:
    Jag är uppväxt med frånskilda föräldrar och VH-umgänge. Båda tog sig gärna ett eller ett par glas vin och någon drink fredags- och lördagskvällar. Ingen fylla men ej heller total nykterhet.

Jag gick, cyklade eller åkte med allmän kollektivtrafik till de flesta aktiviteterna och hade något hänt så att man inte kan ta sig till sjukhus på det sättet hade de troligen bett att få en ambulans.
    Tillägg:

Jag har ännu inte läst om några skäl till att barnet upplever obehag eller TS inställning....
  • Anonym (samma här)

är i samma situation! det är lätt för de flesta att säga att det inte är så farligt, när man själv inte behöver utsätta sina barn för en sådan situation.
    har själv haft en del turer till familjerätten, anmält till socialen osv. Man får komma på intervju, de lyssnade på mig, på honom, och vips så tog de beslutet att det inte fanns några problem! Har bett dem att prata med hans vuxna barn sedan tidigare relation som har blivit utsett för detta i många år, men det tyckte socialen inte var nödvändigt.
    Han hade även blivit dömd för rattfylleri (blev stoppad på en veckodag kl. 7 på morgonen) men även det betyder tydligen ingenting.
    Som du ser finns det tyvärr inte att göra åt, man kan bara sitta där och hoppas att barnen inte tar allt för mycket skada!

• canna fever

Eehh du har noll rätt att hämta barnet från den andra vare sig denna dricker alkohol kaffe eller äter sushi .

Låter som trevlig omväxling för barnet med att gå ut på lite festlighet.

• Frontline

Vem hämtar barn hos familjer som lever tillsammans där det dricks lite vin eller annan alkohol varje helg tro?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Inte ok

Jag blir förvånad över de svar du får... Jag kan mycket väl se att det kan varajobbigt för ett barn att följa med på en fest om det dricks, mamma blir full och barnet är mitt bland okända personer. Jag skulle aldrig utsätta mina barn för det. Men - så är jag ju trist och ger inte mina barn tillfälle att uppleva den sortens "festlighet"... Hoppas att du hittar ett sätt att få ditt ex att förstå att ert barn känner sig otrygg i de situationerna!

• BioBonus
    Tom Araya skrev 2014-03-12 16:27:05 följande:

Ojoj, så många "vuxenfester" och middagar jag varit på mellan 0 och 18 där det konsumerats alkohol så borde jag ha värsta trauman eller vara ett alkoholiserat socialfall...Drömmer

Testa att vara uppvuxen i Frankrike... Förstår du hur traumatiserad man blir?
  • Tom Araya
    BioBonus skrev 2014-03-12 22:10:10 följande:
    Testa att vara uppvuxen i Frankrike... Förstår du hur traumatiserad man blir?
    Det kan jag tänka mig, det är ju Frankrike. Drömmer Man tycker ju synd om dem bara de öppnar käften! Skrattande

Men nu pratade vi väl föräldrar som dricker alkohol.
  • BioBonus
    Tom Araya skrev 2014-03-12 23:53:39 följande:
    Det kan jag tänka mig, det är ju Frankrike. Drömmer Man tycker ju synd om dem bara de öppnar käften! Skrattande

Men nu pratade vi väl föräldrar som dricker alkohol.

Sant, och när de öppnar käften så är det ofta också för att ta en klunk rödvin :D

Jag kan inte minnas en middag, varken hemme eller hos kompisar, fest eller vardag, som det inte serverades rödvin till.

• Anonym (samma här)
    Inte ok skrev 2014-03-12 22:04:04 följande:
    Jag blir förvånad över de svar du får... Jag kan mycket väl se att det kan varajobbigt för ett barn att följa med på en fest om det dricks, mamma blir full och barnet är mitt bland okända personer. Jag skulle aldrig utsätta mina barn för det. Men - så är jag ju trist och ger inte mina barn tillfälle att uppleva den sortens "festlighet"... Hoppas att du hittar ett sätt att få ditt ex att förstå att ert barn känner sig otrygg i de situationerna!
  • Anonym (Jag)

Jag fick vara med min mamma på otaliga äckliga fester med fulla äckel (både kvinnor och män) som skulle kladda på oss barn (tack och lov slapp jag vara själv alla gånger) och varandra eller slåss. Spyor har jag torkat många gånger. Städat dagen efter och handlat bakfyllekäk.  Det värsta var när det var hemma hos oss för det fanns ingenstans att ta vägen. Otryggt att gå runt bland fulla främlingar. En del gör ju vad 17 som helst när de festar!?Men det kanske bara är jag som tycker så.
    Jag hade hämtat hem mitt barn från fester! Om man måste dit kan man väl ringa den andra föräldern att komma och hämta.

• Frontline
    Anonym (Jag) skrev 2014-03-14 16:27:55 följande:
    Jag fick vara med min mamma på otaliga äckliga fester med fulla äckel (både kvinnor och män) som skulle kladda på oss barn (tack och lov slapp jag vara själv alla gånger) och varandra eller slåss. Spyor har jag torkat många gånger. Städat dagen efter och handlat bakfyllekäk.  Det värsta var när det var hemma hos oss för det fanns ingenstans att ta vägen. Otryggt att gå runt bland fulla främlingar. En del gör ju vad 17 som helst när de festar!?Men det kanske bara är jag som tycker så.
    Jag hade hämtat hem mitt barn från fester! Om man måste dit kan man väl ringa den andra föräldern att komma och hämta.
    Är ju skillnad på fest och fest eller hur?
    Jag har aldrig varit i närheten av en sådan fest som du beskriver och tro mig jag har varit på många fester...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tom Araya
    Frontline skrev 2014-03-14 19:22:52 följande:
    Är ju skillnad på fest och fest eller hur?
    Jag har aldrig varit i närheten av en sådan fest som du beskriver och tro mig jag har varit på många fester...
    Precis. Jag har samma erfarenhet som du. Det var vuxna och socialt etablerade människor, inga fjortisfester.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Alkohol) skrev 2014-03-12 14:51:40 följande:
    Hej! Jag undrar om man har rätt att hämta sitt barn från umgängesföräldern när denna dricker inför barnet? Vi har umgängesdom.. Har hört från barnet för något år sedan också att uf tog med barnet till en kompis fest. Uf dricker alkohol inför barnet, men ljugit för soc att den inte gör det. Finns det något man kan göra? Tänker på om man skulle hämta barnet, vad får man för konsekvenser?
    Om ditt barn utsätts för drickande som medför att föräldern yappar kontrollen och beter sig uppenbart påverkat inför barnet, eller kör bil onykter så skall du absolut hämta hem ditt barn, Det kan du aldrig bli anklagad för. I lagen står nämligen att inget barn får fara illa i umgänget. Det är viktigare än kontakten med den andra föräldern.
    Skulle den förälder du hämtar barnet ifrån stämma dig för att umgänget inte blir av kommer man att göra en riskbedömning där man försöker bedöma risken för barnet i umgängessituationen.

Att köra bil onykter innebär att det finns att latent fel under ytan. Ingen som har kontroll på sitt drickande gör det .....
  • Anonym (Jag)

Men vilken tur att ni inte behöva bevista sådana fester!  "Fjortisfester" var det inte min mamma var på heller…? Alla kan inte ha kultiverade och intelligenta street-smart föräldrar, tyvärr. I den bästa av världar, ja.

• Anonym (T)
    Anonym (Alkohol) skrev 2014-03-12 16:29:28 följande:

Jag har nu förstått att det inte är okej att hämta barnet, endast det jag ville ha svar på. Jag är inte otrevlig, tycker inte folk ska behöva veta hela ens liv bara för en fråga.

Ni alla som tar allt föregivet, det handlar om en mamma och ingen pappa! Umgänget har minskat från varannan vecka till varannan helg eftersom barnet inte mådde bra med varannan vecka, men ser att det är lika illa med vh. Jag stöttar barnet så gott det går och ger ingen negativ inställning. Det tar jag med mig själv och mina vänner, absolut inte mitt barn!

Men tack ska ni ha för hjälpen, det blir väl att ringa familjerätten! :)

Min erfarenhet är att det är svårt att göra något åt. Mina barns pappa och hans fru gillar att ta ett (dvs många) glas vin till maten på helgen, med eller utan vänner. Barnen har många gånger kommit hem efter umgängeshelgen och berättat om hur pappan eller frun ramlat/krockat med både möbler och väggar och barn. Framför allt yngsta dottern har tyckt att det är riktigt obehagligt när pappan är påverkad och "annorlunda". Vid några få tillfällen har de ringt mig och bett mig hämta dem, vilket jag har gjort. Pappan är som tur var konflikträdd så han har inte tjafsat. Vid samtal med socialen/familjerätten har jag fått höra att det är normalt att dricka vin till maten och inget hinder för umgänge.

Men till slut var barnen tillräckligt gamla för att våga ta ett gemensamt beslut att sluta åka till pappan varannan helg. De var då 14 resp 12 år, dvs så gamla att ingen domstol skulle tvinga dem mot deras vilja. Nu åker de över till pappan ca varannan månad och äter middag på en vardagskväll, om det blir en helg så ser de till att det är lunch så att de slipper risken för alkohol.
Svar på tråden barn och alkohol