• Anonym (Ursprung)

Vad har du för ursprung?

Vad har du för ursprung? och vad har din partner för ursprung?
    (Rötter).

Jag: 25% svensk, 25% tysk, 25% fransk, 25% libanes.
    Min man: svensk 100%

• Svar på tråden Vad har du för ursprung?
  • Anonym (Ole)

jag, holländsk med en gnutta spansk man 100 % svensk Viking

• Anonym (Svennen)

Jag = svensk, född i Sverige. Min pappa = ungersk minoritet (farmor och farfar från Ungern), född och uppvuxen i Serbien. Min mamma = född och uppvuxen i Ungern.

Min man = identifierar sig som "svorsk"; svärmor från Norge, svärfar från Sverige, min man född i Sverige.

• Dina08

Svensk på båda sidor så långt vi vet. Troligen valloner då vi är mörka.

• häxjakt

Jag: Mestadels samiskt ursprung på mammas sida (svårt att veta helt och hållet pga tvångsförflyttningar och brister i folkbokföringen) Men båda mina morföräldrar växte upp som renskötande samer. På min pappas sida är det i alla fall sedan 1700 talet Ångermanländare, skogsbrukare, bönder och kolmilare.

Min man: På pappas sida är det en del Göteborgare, Karlstadbor och i bygderna därimellan i alla fall från och med tidigt 1800 tal. På mammas sida är det mycket svårare då hela den släkten kommer ifrån östra Polen och med Polens historia är det mycket svårt att gräva fram ordentliga sanningar om en del familjer, speciellt innan andra världskriget. Vi vet egentligen ingenting om den släkten längre bak än andra världskriget.

Vi väntar vårt första barn ihop och tänker mycket på vårt barns framtida identitet, språkligt framför allt. Svenska måste ju barnet lära sig men då maken talar polska som "modersmål" och jag talar samiska så känns det som om vi måste välja ett av våra ursprung att föra vidare till vårt barn. Att försöka sig på en trespråkig uppfostran blir nog omöjligt. Någon som har någon åsikt eller tankar kring vårt "problem" får gärna säga till.

• rövrövare
    taquine skrev 2014-03-11 10:39:08 följande:
    50% svensk 50% italiensk, min man 100% norsk

Åh du blir bara vackrare och sexigare för varje inlägg du skriver. Italienare...där ser man. Jag visste att du var en classy woman. Jag har alltid beundrat dig min drottning. Du är som en vårblomma i Sardinien som ingen får röra. Du växer där och alla beskådar dig. 

.....Att du sedan går o gifter dig med en fisk gjorde mig besviken

• Grande Rock

100% skåning, så långt bakåt jag känner till

It's Good But It Just Ain't Right
  • LadyMM

Jag är 100% italiensk och min dotter är hälften svensk och hälften italiensk.

• La Chica

Född i Sverige, svensk mamma. Min pappa föddes i Paraguay, levde i Argentina innan han kom till Sverige. Så...halvlatina. 

Size doesn't define beauty.
  • Johan75

Jag är svensk. Mina föräldrar är svenska. Mor- och farföräldrar är/var svenska. Deras föräldrar var svenska. Deras föräldrar var nog också svenska. Här någonstans har jag för mig att det smög sig in lite ryskt blod någonstans. 

Behold, i come as a thief.
  • Anonym (balkan)

Mamma från Makedonien, pappa från Kosovo. Lite rolig blandning då ingen oftast gissar rätt om mitt ursprung eftersom att jag är för mörk för att vara albanska och för ljus för att vara makedonska.

Svar på tråden Vad har du för ursprung?