Hur orkar ni andra lärare?
Utmattad - sjukskriven. Arbetat i 10 år.
Utmattad - sjukskriven. Arbetat i 10 år.
Det kan säkert finnas skolor som är bättre...
Ja, man kan ställa krav. Ja, man kan byta skola. Jag tror inte man bara sitter och tar skit. Det mesta i ens uppdrag kommer uppeiifrån och det är saker du inte kan fly ifrån genom att enbart byta skola eller stad. Det är inte bara staten som kräver saker utan även kommunen som vill ha in dokumentation på sitt sätt.
Man orkar inte strida om allt för man vill ha sin energi till lektioner och elever.
Raster läggs oftast tight in (d v s exakt 30 minuter utan ställtid) och att få ut pauser på fm är inte lätt om du ska vara ute med barnen och har lektion både före och efter. Em-paus har jag aldrig haft men det är ju något som jag själv borde se till att priotera.
Jag tycker det känns lite trist att man lägger över arbetsmiljön på den enskilda läraren. Du har helt rätt att man måste markera tydligare vad som okej och inte. Samtidigt som det är en "kultur" inom skolansvärld att det är som det är. Du har rätt att man har makten över sitt liv.
Jag tror bara att när man arbeta med människor så är det lätt att glömma bort sig själv och utan att tänka på det så jobbar man gratis, tar inte ute raster/pauser och se att göra det omöjliga möjligt.
Du verkar ha skinn på näsan och veta vad du vill och hur man får en bra arbetsmiljö. Hoppas du kommer trivas som lärare för allt är förstås inte dåligt. Då hade ju inte så många stannat kvar i yrket, eller hur?!
Sedan tror jag inte att tjohej jag går gärna in i väggen istället för att ställa krav eller byta arbetsplats. I mitt fall förstod jag inte ens att jag mådde dåligt eller jobbade hela tiden. Ja, jag sa ifrån men fick inte gehör. Dock alldeles försent.
Jag tror också att den stora psykiska pressen i vårt jobb spelar in i den dåliga arbetsmiljön. Från elever, föräldrar, skolledning, media och politiker.
Det är inte så lätt heller att kanske byta stad och land om man har familj att ta hänsyn till. Man kanske trivs med sina kollegor och det är jobbigt att byta arbetsplats hela tiden. Det tar också tid att komma in i skolas kultur (då alla är olika) och lära känna kollegor, elever och föräldrar. Jag har bytt ett antal ggr dels för att jag inte trivs och dels för att vikariat har gått ut. Skolor och arbetsmiljö kan vara väldigt olika men den psykiska pressen består.
Hoppas du kommer trivas med yrket när du är klar med utbildningen. Förhoppningsvis har arbetsmiljön blivit bättre. Lycka till! :)