Hur orkar ni andra lärare?
Jag har sett försämringarna för läraryrket under de senaste 12 åren jag jobbat. Främst ökad arbetsbelastning och möjlighet att påverka sitt arbete. Jag tror du måste mer och mer intala dig att det finns saker du inte kan ändra på, som när skolan lägger in andra aktiviteter. Som någon sagt här är det en gissel. Ett jättestort. För att underlätta för elever och lärare måste man kräva att skolan inte stjäl undervisningstid till andra aktiviteter.
Enormt mycket hänger på hur skolan är organiserad. Hur många årskurser du har och hur många olika ämnen. Jag har själv 4 tunga ämnen, något som skolan utnyttjar då jag undervisar i ett bristämne.
Lite kan du själv göra.
För det första, sträck på dig. Tala om för föräldrarna hur du arbetar och minska på alla föräldrasamtal. Ring när det verkligen krisar. För det andra. Delar du klass med någon? Om inte, begär det, för du är småbarnsförälder och att det i sig gör din tillvaro mer känslig för förändringar. För det tredje. Be att få färre ämnen och färre olika elever. Se över din tjänstefördelning. Det är inte rimligt att du ska rätta så många som fem klasser i NP helt ensam. Inte okej. På vår skola har vi fördelat dem mellan oss så ingen ska ha en sådan arbetsbörda som du.
Använd föräldrarna! De är fantastiska på att få saker att hända. Få dem med dig. De är din viktigaste resurs förutom eleverna själva. Lägg mer tid på att skapa en bra grupp/ klass än perfekta planeringar. Var tydlig mot din klass om vad du förväntar dig av dem. Lär eleverna att de måste ta ansvar för sitt lärande och att de är sin egen lyckas smed. Du vet säkert allt detta redan, men som alla besserwisserlärare så vill vi ju ha rätt, hehe. Detta har hjälpt mig mycket under åren.Och. Det du inte kan påverka.... Bara att gilla läget och påtala bristen när du har möjlighet.
Lycka till. Njut av sommaren. Det blir bättre när barnen blir äldre.(dina)