Inlägg från: Anonym (helst fd lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (helst fd lärare)

Hur orkar ni andra lärare?

krompa skrev 2014-03-12 19:54:27 följande:
    När lärare vill strejka eller försöker sätta ner foten får vi bara höra av föräldrar och medierna att vi är pengalystna klagomonster som aldrig blir nöjda, vi har ju sommarlovet... När vi klagar på övertid får vi höra att andra minsann också har övertid, klager vi på lönen får vi höra att sjuksköterskorna minsann också har låga löner eller jämförs vi med lokalvårdare som har lägre lön, klagar vi på klimatet får vi höra att vi är dåliga pedagoger som borde byta yrke.
    Hur man än gör har man samhället och media som berättar vad man gör fel och man orkar inte. Vad hjälper det att strejka om inte ens föräldrarna tycker skolan är viktig?
    Och sedan har vi två fack som helst slåss mot varandra än enas och jobbar uppåt. Har flera gånger frågat fackombuden vad som skulle krävas för en storstrejk, men har aldrig fått ett svar på den frågan, mer än unvikande mummel.

Jag gick i väggen, omskolade mig, fast inom yrket (annan behörighet) bytte arbetsplats ett par gånger, men inser att det här yrket inte är vettigt längre och sitter nu och funderar över vad fasen jag ska göra istället. Postar därför här så jag kan följa tråden lite enklare.

Många av dem som jag jobbat med (min ålder och ungefär samma arbetslivserfarenhet) har antingen smällt i väggen, varit sjukskrivna i omgångar för utmattning, bytt skola, byt jobb och/eller skaffat barn och på det viset fått ett break från skolmiljön ett tag. Det verkar som vi stod ut i ungefär 7-10 år, sedan måste man göra något annat på något sätt.

Något som jag upplever som enormt frustrerande är att man har så mycket ansvar, men sådant litet mandat. Jag ska kartlägga och dokumentera, men det jag kommer fram till har i slutändan inte någon betydelse och åtgärdsprogrammen man lägger så mycket tid på är mest en pappersprodukt som man formulerar för att "ha ryggen fri".

Lärarens skrev 2014-06-17 00:05:03 följande:
    Utmattad - sjukskriven. Arbetat i 10 år. 
    Verkar vara mer regel än undantag att man efter 7-10 år som lärare smäller i den där väggen som vi alla trodde var en myt innan vi rusade in i den...
    Ta hand om dig. Ha inte för bråttom tillbaka.

Jag läste in ett fjärde ämne och kom bort från den skola där jag brände ut mig. Jag har nu varit tjänstledig från min skola och jobbat på en helt annan typ av kommunal skola.

Jag ska återvända till min gamla skola i augusti. Har kommit fram till att gräset inte var så grönt någon annanstans.
    Tror att arbetsbelastningen ser jätteolika ut på olika skolor. Det är mer en fråga om vilken typ av belastning man vill ha, så att säga.

På min ordinarie skola har vi ganska små klasser och få klasser i tjänstefördelningen, men det sociala problemen är stora. 99% av eleverna har ett annat modersmål. Måluppfyllelsen låg.
    På den andra skolan som jag testade under ett år är måluppfyllelsen hög, klasserna stora och varje lärare har många klasser i sin tjänst. Dock är föräldratrycket oerhört högt; ett evigt mailande och ringande och så fort det inte duger hotar man med Skolinspektion och skolbyte, varför lärarna har rel. svagt stöd hos ledningen. Elevunderlaget: mycket pengar, låg utbildningsnivå.

Jag kommer inte säga upp min kommunala tjänst för vad som helst - friskolor är inte nödvändigtvis sämre eller bättre, men jag upplever det som något mer otryggt och du har inte heller meddelfrihet på samma sätt som i det offentliga. Tror man främst får titta på lärartäthet, elevunderlag, organisation och tjänstefördelning för att kunna få ett hum om arbetsbelastning. Tror många friskolor har 40-timmarsvecka och semestertjänst - det får man ju också ta ställning till; vilket man trivs bäst med.

Lycka till :)

Svar på tråden Hur orkar ni andra lärare?