Anonym (fd lärare) skrev 2014-03-12 21:30:53 följande:
Jag är fd lärare och har massor av vänner och bekanta som är lärare. Mycket god insyn och erfarenhet av arbetssituationen.
Min analys är att det är för många idealister som väljer att arbeta som lärare. Inget fel egentligen men att drivas av idealistiska motiv i första hand leder ofta till ett relativt oprofessionellt förhållningssätt.
En rimlig fråga är varför just du som lärare väljer att arbeta gratis?
Varför säger du inte ifrån? Prioriterar bort en del, försämrar kvaliteten (om nödvändigt) och förklarar för din chef att du faktiskt inte hinner med?
Vad är det som är så unikt med lärarjobbet som gör det omöjligt att gå hem (eller stänga av datorn) när arbetstiden är slut?
Jag har aldrig hört talas om byggarbetare som stannar kvar och bygger färdigt en altan eller ett tak på övertid - utan att chefen talar om att det ska göras - och betalar lön för utfört arbete. Så, igen, varför väljer du som lärare att arbeta gratis?
Jag själv arbetar idag som chef och när arbetstiden är slut för mina medarbetare så går de hem. Om jobbet inte är färdigt så frågar de mig hur de ska göra. Ibland kan vi flytta lite tid (dvs. kompensera) men blir det med kort varsel så har de rätt till övertidsersättning. Eller också får jag ta beslut om att vi avstår ifrån vissa uppgifter (dvs. accepterar att resurserna inte räckte längre den gången)
Min uppfattning är att loven och förtroendetiden är en riktigt rejäl stress-/arbetsmiljöfälla för lärarna.
Oavsett vad man som lärare säger om sin arbetssituation, stress, arbetsmiljö etc. så får man slängt i ansiktet: "ni har ju loven, dessutom är det ingen som jobbar efter 15 på eftermiddagarna..."
Min uppfattning är att lärarnas fackförbund står i vägen för en sund utveckling, en modern och professionell syn på läraryrket. Genom att bromsa och klamra sig fast vid ett läraravtal (som ändå urholkas för varje år som går) gör man lärarna en björntjänst.