Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Son 5 pr börjat kissa på sig på natten. Blöja eller ej?

Det beror väl på er son skulle jag säga :_). Jag har en pojke som är 6 år och en som snart fyller 5 som har nattblöja. Äldsta har utretts men inget märkligt förutom en omognad i kisseriet nattetid helt enkelt. Han är själv helt bekväm med att ha blöja på natten och han vill ha det då han är mycket medveten om att han kissar på natten utan att vakna. När vi pratade med läkarna så fanns det heller ingen som helst anledning att hålla på att väcka etc när det inte var något problem för honom. NÄR vi börjar uppleva det som ett problem - framför allt från hans sida - så skulle vi höra av oss igen för kissklocka samt medicinering för att minska urinmängden. Jag vet ju hur min pojke är. Att kissa på sig regelbundet på nätterna och måsta upp och byta kläder och sängkläder....DET hade han mått verkligt dåligt av. Barn är olika. Vad säger han själv?

• Flickan och kråkan
    elsaaaa skrev 2014-03-10 11:10:10 följande:
    Kolla med honom om han tycker blöja är okej.. Försök bara ha det på natten då.
    Sedan långsamt träna honom att inte kissa i sängen. Det är svårt det är som att lära en valp bli rumsren
    Lycka till!
    Nej, det är det inte. Att bli dag- och natt-torr är två helt olika saker. Kisserierna på natten är hormoniellt betingat och inte en träningssak.
  • Flickan och kråkan
    elsaaaa skrev 2014-03-10 11:59:05 följande:
    Men barnet kan ju inte gå i blöja livet ut.. Enda sättet är att försöka träna bort det.
    Barnet måste ju vakna på natten eller? Då behöver barnet bara gå på toa ..
    Nej, det är det vissa barn inte gör . Vaknar på natten alltså för att de är kissnödiga eller kissar. Då hade det inte varit ett problem. Barn är inte dumma i huvudet eller kissar på sig med flit på nätterna. Det är hormoniellt betingat. Brukar du kissa flera gånger på natten överhuvudtaget? Svar: Nej. Det är alltså något helt annat än på dagen och inget man tränar. Fråga en barnläkare .
Svar på tråden Son 5 pr börjat kissa på sig på natten. Blöja eller ej?