• Lilaa

Son 5 pr börjat kissa på sig på natten. Blöja eller ej?

Min son är 5 år och har den senaste tiden börjat kissa på sig nattetid. Han har innan varit torr på natten med sängvätning nån enstaka gång. Men nu har har kissat på sig varje natt. Det är jobbigt att tvätta sängkläder var och varannan natt men jag tycker det känns kränkande att sätta på han blöja, han har inte haft blöja sen han var 2 år. Hans pappa vill att vi rar på ha. Blöja. Sen några dagar sen har jag tagit upp han 2 gånger natt och kissat han och det har gått bra tills inatt då jag inte vaknade av larmet. Sonen hade då hunnit kissa på sig. När det händer så försöker jag smyga med det så inte sambon vaknar för han blir så arg. ( han sover på golvet) sonen sover med mig i sängen. Men sambon vaknade och skyller direkt på mig att han hörde larmet men att jag inte gick upp, jag tycker ju att han då när han hörde larmet och märkte att jag inte reagerade kunde ha väckt mig eller tagit upp sonen själv men han ska alltid skylla på andra. Jag känner att jag hellre går upp på natten och tvättar om olyckan är framme än att ta på han blöja igen. Tips mottages gärna, tack

• Svar på tråden Son 5 pr börjat kissa på sig på natten. Blöja eller ej?
  • äsch

Jag tycker att du ska fråga honom hur han vill göra. Det är ju ganska jobbigt för honom också att behöva vakna och duscha t.ex. Men när man är 5 år betyder nog blöjor mer bebis än bekvämlighet.

Själv var jag sängvätare upp i tonåren (efter att först ha varit torr) och hatade alla experiment jag blev utsatt för (medicin, larmmadrass osv), jag ville ju bara sova. Jag ville själv ha blöja eftersom det inte var så kul att vakna i en blöt säng och sen alla bestyr som tvätt, dusch osv mitt i natten. Så jag fick ha blöja och det slutade av sig själv när jag var ca 13-14.

Min son är 5 och inte sängvätare (än). Jag antar att om jag hade föreslagit blöja för honom om han varit det, hade han skrattat och tyckt jag var knäpp. Så det där är väl från barn till barn. Men som sagt, jag tycker du ska fråga din son vad han tycker och vad han skulle vilja göra.

• fesun

I sonens säng bäddar jag med kisskydd(engångs eller plastad frotté) och sen en handduk över ovanpå lakanet, då är det lätt att byta om det händer en olycka! Tycker inte heller man ska dra på blöja i första taget, kanske om det fortsätter komma kiss flera ggr/natt under en längre tid.

Men sen får väl pappan hjälpa till att ta sonen på toa om han inte vill ha kiss i sängen? Och att bli arg på ett barn som kissar i sängen lär ju inte göra så att problemet blir bättre heller :/

• Machapuchare

Här lyfter vi upp 5-åringen på natten och sätter honom på pottan. Han kissar i stort sett utan att vakna. Funkar för oss.

• Flickan och kråkan

Det beror väl på er son skulle jag säga :_). Jag har en pojke som är 6 år och en som snart fyller 5 som har nattblöja. Äldsta har utretts men inget märkligt förutom en omognad i kisseriet nattetid helt enkelt. Han är själv helt bekväm med att ha blöja på natten och han vill ha det då han är mycket medveten om att han kissar på natten utan att vakna. När vi pratade med läkarna så fanns det heller ingen som helst anledning att hålla på att väcka etc när det inte var något problem för honom. NÄR vi börjar uppleva det som ett problem - framför allt från hans sida - så skulle vi höra av oss igen för kissklocka samt medicinering för att minska urinmängden. Jag vet ju hur min pojke är. Att kissa på sig regelbundet på nätterna och måsta upp och byta kläder och sängkläder....DET hade han mått verkligt dåligt av. Barn är olika. Vad säger han själv?

• elsaaaa

Kolla med honom om han tycker blöja är okej.. Försök bara ha det på natten då.
    Sedan långsamt träna honom att inte kissa i sängen. Det är svårt det är som att lära en valp bli rumsren
    Lycka till!

• Flickan och kråkan
    elsaaaa skrev 2014-03-10 11:10:10 följande:
    Sedan långsamt träna honom att inte kissa i sängen. Det är svårt det är som att lära en valp bli rumsren
    Lycka till!
    Nej, det är det inte. Att bli dag- och natt-torr är två helt olika saker. Kisserierna på natten är hormoniellt betingat och inte en träningssak.
  • elsaaaa

Men barnet kan ju inte gå i blöja livet ut.. Enda sättet är att försöka träna bort det.
    Barnet måste ju vakna på natten eller? Då behöver barnet bara gå på toa ..

• Flickan och kråkan
    elsaaaa skrev 2014-03-10 11:59:05 följande:
    Men barnet kan ju inte gå i blöja livet ut.. Enda sättet är att försöka träna bort det.
    Barnet måste ju vakna på natten eller? Då behöver barnet bara gå på toa ..
    Nej, det är det vissa barn inte gör . Vaknar på natten alltså för att de är kissnödiga eller kissar. Då hade det inte varit ett problem. Barn är inte dumma i huvudet eller kissar på sig med flit på nätterna. Det är hormoniellt betingat. Brukar du kissa flera gånger på natten överhuvudtaget? Svar: Nej. Det är alltså något helt annat än på dagen och inget man tränar. Fråga en barnläkare .
  • cosinus

Jag har en sängvätare som är 7, snart 8 år. Han vägrar blöja och det funkar inte alltid att ta upp honom så han sover. Vaknar han får han såklart en torr säng och nya underkläder men nästan alltid sover han hela natten igenom och duschar först på morgonen. Det stör honom minst, han rullar till en torr fläck i sängen bara när han kissat (och det gör han i sömnen). Att vi skulle kissa honom är helt ohållbart, det funkar bara inte, ibland kissar han vid midnatt men oftast inte föränn kring 05 på morgonen, skulle få kolla en gång i timmen hela natten om jag ville vara säker på att han inte sov vidare i kisset. Så jag kollar innan jag går och sover, men då är det nästan alltid tort.

Ett barn som vaknar kan lära sig dra slutsatser av att de kissar på sig. Det är ju samma princip som larm går ut på. Vaknar man när det blir blött kan man till slut lära sig koppla innan kisset slås på och vakna innan och gå på toa. Det här kan funka innan hormonerna utvecklats. Kisset koncentreras inte men sover man lätt kan man lära sig hinna på toa.

Ett barn som inte vaknar lär sig följdaktligen ingenting och då får man försöka lösa på ett sätt som skonar sömnen. Hade vår sons hud tagit skada av att han blir blöt hade vi fått tänka om såklart men nu funkar det och vi båda sover gott om natten. Däremot tvättar vi, massor.

Men, viktigt här är att barn ska inte sluta vara natt-torra. Att en 5 åring kissar på sig på natten är inte konstigt om hen alltid gjort det. Men har barnen varit torra bör man utesluta UVI och diabetes som orsak till varför de börjar kissa ner sig igen helt plötsligt.

En trolig orsak kan ju vara förstoppning, tarmen blir förstorad, trycker på urinblåsan och får den att tömma sig oftare och mer oförutsett för barnet. Vanlig orsak till att det blir blött både dag och natt-tid.

Och på frågan om blöjan, är sonen ok med det så kör. Vill han inte så nej då hade jag inte tvingat men heller inte låtit honom sova i dubbelsängen. Vår son har en egen madrass på golvet i vårt sovrum som han kan lägga sig på om han inte vill sova själv. Han kan också få somna i dubbelsängen men är medveten om att vi lyfter ner honom för att det inte ska komma kiss i stora sängen där andra sover.

• Lilaa

Hmm svårt detta men jag tänker nig inte lyssna på min sambo. Min son vill inte ha blöja. Jag får fortsätta gå upp på natten men han. Han har ju varit torr förut på natten så fortsätter detta får jag nog kontakta en läkare.

• pyjamas

Om barnet tycker att det är för stort för blöja så kan det kanske använda en pyjamas mot sängvätning? Det kan vara lättare att acceptera och det sparar mycket tvätt. Kolla upp www.pjama.se

• JV

Jag har en son som jag kämpat med ett tag 4.5 år slutade med blöja på natten för 2 mån .Då hade jag kiss underlägg i sängen han kissa ner varje natt då bytte jag och då lärde jag mig vilka tider han var kisse nödig, så ställde klockan och väckte han på nätterna och gick på toaletten kl 2 på natten och kl 6 på morgonen . Efter ett ca en vecka hoppade jag över kl 2. Och märkte att han inte kissade ner sig mer .Efter ytterligare en vecka så väntade jag tills vi gick upp i vanlig tid och han var blöjfri på natten i en månad . Men sen började han kissa ner sig igen 3 nätter i rad så då satte jag på han blöja , skulle jag inte gjort. Märkte att han kissade i blöjan när han var halv vaken på morgonen .Då sa jag varför går du inte och kissar på toaletten ? Han sa jag har ju blöja. Så nu får jag börja om igen tycker att det är jobbigt att inte få sova hela natten men tänker kämpa på ett tag det gick ju innan . Lycka till alla ♡

• FCBJ

Jag tycker inte heller att du ska sätta på honom blöja igen. Har han varit torr ett tag så vet du ju att han är mogen för att inte ha blöja. Tänk istället efter om det är något som är jobbigt för honom just nu.

Sen skulle jag vilja tipsa om en annan sak. Jag har själv inte behövt testa det så jag vet inte av egen erfarenhet att det funkar, men har en väninna som har haft ett barn som var sängvätare. Hon gav sin son omega 3. Det löste problemet för honom. Kanske kan vara något att testa.

• Gathehielm

Det finns nässpray som hjälper gott mot sängvätning. Om han är över fem så är det inte bebispissande utan förmodligen en ganska vanlig encymstörning. Kolla med vårdcentralen, så hjälper de dig.

Reasons... we all have them, at times.
  • Gathehielm
    elsaaaa skrev 2014-03-10 11:10:10 följande:
    Sedan långsamt träna honom att inte kissa i sängen. Det är svårt det är som att lära en valp bli rumsren smile1.gif
    Lycka till!
    Snickeliding-struntsnack. Problemen beror oftast på ett bristande encym som stoppar urinproduktionen under sömn. Ingenting man tränar bort.
    Reasons... we all have them, at times.
  • amalie79

Samma sak hände sambons sjuåring förra året när han gick i förskoleklassen, förutom att han kissade på sig dagtid. Enligt läkaren var det helt normalt och ingenting att oroa sig för och mycket riktigt försvann det efter ett litet tag. Precis som många här skrev så förklarade hon det med en omognad och ingenting som kunde tränas bort.

De har även sökt för store sonen som kissade ner sig ända upp i nioårsåldern enligt läkaren var det helt normalt för småpojkar.

• Nyfikna72

Det är ju en period som många barn går igenom så det betyder inte att det är nåt fel. Det var ett evigt bytande på mina ungar i den åldern också men det växer bort. Kör med plastad frotte i sängen och ta det för vad det är. Kiss är ju inte farligt på nåt vis så man behöver knappast vakta på dem.

Svar på tråden Son 5 pr börjat kissa på sig på natten. Blöja eller ej?