• sara klar

alla vi som är emot aborten

Genom att avsluta ett liv, kan vi rättfärdiga våra handlingar? Ett barn anses ofta som en Guds gåva, och dess trodde att varje levande varelse har ett syfte bakom hans / hennes födelse. Genom manipulering av ett liv, arent vi agerar mot skaparen av världen?

-Med en abort alltid gjort riskerar att inte kunna bli gravid någonsin igen i livet.

-Abort kan också leda till allvarliga hälsoproblem komplikationer, och i vissa fall värsta fall kan vara döden.

-Det leder ofta till oönskade minnen, vilket kan resultera i stor stress och depression. Vissa kvinnor upplever en känsla av skuld ,

• Svar på tråden alla vi som är emot aborten
  • Örontrumpet
    sara klar skrev 2014-03-10 12:58:25 följande:
    sverigedemokraterna.se/var-politik/var-politi.../
    Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.
    80% av alla tonårsgraviditeter slutar idag med en abort. Att få barn i tonåren har en hel del negativa effekter så som att risken att hamna i ett bidragsberoende ökar markant. Om abortmöjligheten begränsas kommer andelen tonårsföräldrar att öka. Hur är det ur ett samhällsekonomiskt perspektiv försvarbart att öka andelen tonårsföräldrar och med det bidragsberoende personer?

Senare aborter än dessa är förhållandevis ovanliga i Sverige.Många av de tillgängliga undersökningsmetoderna kan inte ge besked om fostrets hälsa förrän tidigast efter graviditetsvecka 16–18. Med tidsutdräkt för information, samtal, eftertanke och beslut så går minst två veckor från provtillfället till provsvar och beslut om abort. Att begränsa  möjligheten till sena aborter kommer således att ofelbart leda till en kraftig ökning av av människor med svåra handikapp. Hur motiveras detta ur ett samhällsekonomiskt perspektiv? 

• cloudberry79

Graviditet och förlossning är betydligt farligare för kvinnan än en abort. Dessutom ska ju någon ta hand om alla dessa oönskade barn... 

Just NO.
  • korralin

Är du emot abort: gör inte abort själv.
    Lägg dig fan inte i vad jag gör med min fitta, livmoder, kropp och psyke.
    Så enkelt är det. 

• Aniiee
    sara klar skrev 2014-03-10 12:58:25 följande:
    sverigedemokraterna.se/var-politik/var-politi.../
    Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.
    Du har inge egna tankar? Först kopierar du en engelsk text, för genom translate, och klistrar in... blir genomskådad, så du klistrar in text direkt från SD istället, med ett HELT annat budskap än den knaggliga översättningen, som fick en HELT annat budskap i din översättning/det du valde ut, än hjela texten har....

Vad vill DU egentligen? Med EGNA ord?
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Lilla Morran

Örontrumpet: Det är klart att man kan diskutera barnafödande ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, likväl som nåt annat perspektiv. Personligen tänker jag dock att en graviditet och ett eventuellt barn för de flesta kvinnor innebär känslomässiga aspekter, vilket gör att moral och etik ofta (åtminstone delvis) hamnar i centrum. Att välja bort de funktionshindrade människorna för att främja samhällsekonomin innebär ju att vi slipper försörja dem. Vad man missar är dock det lidande den gravida kvinnan utsatt sig själv för i samband med en så sen abort och hur det påverkar hennes framtida psykiska hälsa och därmed samhällsekonomin. Man bör kanske också räkna på hur stor samhällsekonomisk nytta många funktionshindrade faktiskt gör i form av enklare arbeten, ex parkskötsel, städ m.m. Det gäller givetvis inte de svårt funktionshindrade som du nämnde, men ofta är det ju svårt att avgöra hur svårt ett funktionshinder kommer att bli och hur det kommer att yttra sig redan i fosterstadiet, ex Downs syndrom kan ju variera mycket kraftigt. Jag har inte räknat på detta själv så jag har inga svar, men att försvara sena aborter ur ett samhällsekonomiskt perspektiv kan ju tänkas vara tveksamt och framför allt tror jag att man missar människan bakom handlingen...

• Örontrumpet
    Lilla Morran skrev 2014-03-10 13:23:12 följande:
    Örontrumpet: Det är klart att man kan diskutera barnafödande ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, likväl som nåt annat perspektiv. Personligen tänker jag dock att en graviditet och ett eventuellt barn för de flesta kvinnor innebär känslomässiga aspekter, vilket gör att moral och etik ofta (åtminstone delvis) hamnar i centrum. Att välja bort de funktionshindrade människorna för att främja samhällsekonomin innebär ju att vi slipper försörja dem. Vad man missar är dock det lidande den gravida kvinnan utsatt sig själv för i samband med en så sen abort och hur det påverkar hennes framtida psykiska hälsa och därmed samhällsekonomin. Man bör kanske också räkna på hur stor samhällsekonomisk nytta många funktionshindrade faktiskt gör i form av enklare arbeten, ex parkskötsel, städ m.m. Det gäller givetvis inte de svårt funktionshindrade som du nämnde, men ofta är det ju svårt att avgöra hur svårt ett funktionshinder kommer att bli och hur det kommer att yttra sig redan i fosterstadiet, ex Downs syndrom kan ju variera mycket kraftigt. Jag har inte räknat på detta själv så jag har inga svar, men att försvara sena aborter ur ett samhällsekonomiskt perspektiv kan ju tänkas vara tveksamt och framför allt tror jag att man missar människan bakom handlingen...
    Jag håller helt med dig i ditt resonemang, tro iinte annat. Anledningen att mitt inlägg ser så kallt ut är för att jag dels inte ville vara långrandig. Dels reagerade jag rätt starkt på att man tar upp aborträtten i ett partiprogram och vill ha en handlingsplan. Där och då har man helt missat det personliga lidandet.
  • UCharlotte

Vi får inte glömma i såna här diskussioner att det periodvis är enormt mycket aborter som genomförs på sjukhus på grund av ungdomsslarv där preventivmedel hade sparat både tid och pengar. Vi borde fånga upp alla personer som gör abort efter abort som en snabb lösning. Tyvärr finns dessa, blandat med de som tar enormt hårt på aborten och behöver psykolog innan och ibland efter.

Men att förbjuda dem - hell no.

• Örontrumpet
    UCharlotte skrev 2014-03-10 14:18:11 följande:
    Vi får inte glömma i såna här diskussioner att det periodvis är enormt mycket aborter som genomförs på sjukhus på grund av ungdomsslarv där preventivmedel hade sparat både tid och pengar. Vi borde fånga upp alla personer som gör abort efter abort som en snabb lösning. Tyvärr finns dessa, blandat med de som tar enormt hårt på aborten och behöver psykolog innan och ibland efter.

Men att förbjuda dem - hell no.
    Jag googlade det där för det jag läst i abortdiskussioner så stämmer det inte att det är så himla många tonårsrapporter.  Nu hittade jag bara en artikel från 2001 i Amelia men det bekräftar det jag tycker (haha). Den som sitter på annan, färskare info får gärna dela med sig!
    www.aftonbladet.se/wendela/article10229481.ab

Det är mammor i etablerade förhållanden som står för flertalet aborter. Om det här stämmer betyder det att man inte ska jobba extra för att fånga in en grupp som knappt finns. Istället ska man satsa på att alla får ett bemötande som de behöver och så är det inte idag.

Sen läste jag att tonårsaborter ökar och att de tror att det beror bla på alla larmrapporter. Jag tror att det även beror på en ökad medvetenhet, det behövs således mer forskning för att få fram ett idiotsäkert p-medel. Av de tonårstjejer som finns i min närhet så kan 3 av 4 inte använda p-piller alls. Någon har blodproppar i släkten och för de andra slår kroppen bakut. På min tid stod man ut, det var sånt man fick ta, jag är glad att dagens tjejer inte gör samma.  Nu löser dem det på annat sätt men det är ju inte lika säkert som p-piller. Sånt tror jag ligger bakom siffrorna och alltså inte bara tonårsslarv.
  • Aniiee
    Örontrumpet skrev 2014-03-10 14:37:08 följande:
    Jag googlade det där för det jag läst i abortdiskussioner så stämmer det inte att det är så himla många tonårsrapporter.  Nu hittade jag bara en artikel från 2001 i Amelia men det bekräftar det jag tycker (haha). Den som sitter på annan, färskare info får gärna dela med sig!
    www.aftonbladet.se/wendela/article10229481.ab

Det är mammor i etablerade förhållanden som står för flertalet aborter. Om det här stämmer betyder det att man inte ska jobba extra för att fånga in en grupp som knappt finns. Istället ska man satsa på att alla får ett bemötande som de behöver och så är det inte idag.

Sen läste jag att tonårsaborter ökar och att de tror att det beror bla på alla larmrapporter. Jag tror att det även beror på en ökad medvetenhet, det behövs således mer forskning för att få fram ett idiotsäkert p-medel. Av de tonårstjejer som finns i min närhet så kan 3 av 4 inte använda p-piller alls. Någon har blodproppar i släkten och för de andra slår kroppen bakut. På min tid stod man ut, det var sånt man fick ta, jag är glad att dagens tjejer inte gör samma.  Nu löser dem det på annat sätt men det är ju inte lika säkert som p-piller. Sånt tror jag ligger bakom siffrorna och alltså inte bara tonårsslarv.
    Här kan du titta hur det står till med tonårsaborter och sån.... från 2011, är väl det färskaste.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden alla vi som är emot aborten