bastardized skrev 2014-04-06 02:16:35 följande:
Jo men hångel den gången var inte behäftat med en massa åtaganden, livet var just då och vad som hände i morgon var en helt annan historia och allt handlade egentligen bara om att ha kul för stunden. Idag med ålderns rätt följer ju en del ansvar och en stor dos av moral med i dessa sammanhang då man per automatik har gått igenom en del, rätt tragiskt egentligen..
Visserligen sant, är väl hela paketet man saknar ibland.
Fast å andra sidan så måste det inte vara så stort ansvar eller moral bara för att man är vuxen heller. Måste ju mer bero på att man tar åt sig det automatiskt och själv väver en moralisk väv om saken. Tror man många gånger tappar bort grejen med att leva i nuet som vuxen.
För varför är hångel mer ansvarsfullt idag? Tror ofta det går hand i hand med att folk generellt förväntar sig och ställer in sig på mer än så, att det någon gång måste bli mer av det. Men om man är nöjd där då? Är det egentligen fel då? Filosofisk som få idag ser jag hehe.
Det får mig att tänka på en skillnad mellan barn och vuxna, barn skrattar ca 300 gånger per dag och vuxna drygt 15 med lite tur. Där känner jag att vi vuxna förlorat något, något som är viktigt, förmågan att le och roas av små saker och fånga de där små ögonblicken av ren lycka. Något jag försöker göra jämt, så fort jag bara kan, sen om de är att le mot någon annan, skratta åt fåglar i luften eller bara njuta av soluppgången med en kopp kaffe och må bra, det varierar, men för mig är det viktigt alla de där små små sakerna.