Anonym (okejdå) skrev 2014-04-03 16:24:06 följande:
Fast jag blir nog hellre empatitrött, än att vara empatistörd från början.
Gissar att du läst den populäraste ekonomitråden här på FL...
*argh* vill inte vara hemma mer. Fast kanske inte så lämpligt att gå till jobbet imorgon, när jag hostade så jag spydde idag.
( Ja, jag vet det finns de som har det mycket värre!)
Ja, det har du rätt i. Det var inte det här forumet jag tänkte på, men jag klickade på tråden du menar och jag orkade bara läsa TS. Hon förstår inte hur man bär sig åt för att hamna i ekonomisk knipa på det sättet. Okej? Lyckligtvis förstår jag numera hur man inte kan förstå att andra lever på andra sätt.
Ett vanligt fel är nog att man utgår från att den andra människan mår likadant som man själv. Har lika mycket energi, liknande bakgrund och förförståelse, liknande omgivning och nätverk. Visst, man kanske lever på ett sätt som gör att man tömmer sig själv på energi och inte orkar vilket den med mycket energi känner till att den också skulle göra om den levde likadant, men när man väl är där och har oerhört lite energi i sin kropp så fungerar inte slutledningsförmågan på samma sätt. Man upplever sig själv och verkligheten annorlunda och prioriterar därefter. Tänk bara på hur bright man är under en matkoma, och hur långt fram räcker näsan där? (Till närmaste säng/fikabröd/kaffe..)
Så, nu är lektionen slut här
Jag tror inte på arbete när du spyr, lite spontant sådär, men det beror kanske på vad du arbetar med.