hännrick skrev 2014-09-05 11:00:08 följande:
Glömde ju tacka för att jag får vara med och surra (jäkla otacksam typ den där hännrick)
Det kanske var överdrivet försiktigt av mig att fråga om lov på det viset, men det är inte helt lätt att komma utifrån som helt ny medlem och försöka kasta sig in ett pågående dravel där åtminstone en del av deltagarna verkar tillhöra forumets mytologiska gudar.
Förresten, en liten gallup-undersökning när jag ändå är igång..
En kille jag känner (eller "känner till" är nog med korrekt) råkade för ett par år sen ut för ett par bögknackare, han blev mer eller mindre ivägsläpad och misshandlad.
Gärningsmännen greps och dömdes och brottsoffret tilldelades 17k kr i skadestånd.
Problemet är att killen lever på ekonomiskt bistånd från socialkontoret det blev knas redan efter rättegången. Domstolen ersatte hans utlägg för resor och dylikt med ca 1000 kr. Socialsekreteraren drog då av samma belopp på kommande månads bistånd, men det var bara början.
Senare kom ersättningen från brottsoffermyndigheten, nästan 17.000 kr, det skadestånd som gärningsmännen dömts att betala. Nu betalar inte socialsekreteraren ut något alls förrän skadeståndspengarna beräknas vara slut.
Vad tycker ni om det här? Ska den som är fattig inte ha rätt till skadestånd om han/hon utsätts för brott?
Jag vet vad jag tycker.Jag vet att jag tycker som dig,
Hännrick !!!