Anonym (okejdå) skrev 2014-03-25 21:03:26 följande:
Hur blev det så?
Låter förjäkligt. Jag hade inte klarat mig en dag utan båda händerna.
Ja om jag visste. Opererades när jag var 22 för nerven satt fastklämd i armbågen. Läkaren sa då att den är skadad men vi får inte döma ut den fören du opererats i handleden och axeln. Jag var 22 och tyckte typ va fan orka bråka med skiten.
Men iaf i sensommar var jag på Sahlgrenska i Gbg och de kan fyndigt kolla upp nerverna utan att operera, massa pluppar med ström i och så mäter de nervernas reaktion i bägge armar i h jämför osv och det är helt enkelt trasigt. Läkaren på VC förklarade det så lustigt. Han sa om du har en lampa med sladd och du klipper av kabeln vid stick kontakten, vid knappen eller uppe vid lampan så är den lik förbaskat trasig och fungerar inte. Så är det med nerverna i din arm. Oavsett vart de är trasiga så är de trasiga helt enkelt. Jag tror jag gjort för tunga lyft när jag jobbade som personlig assistent, hade jag fattat att den var klämd och sökt hjälp så kanske den inte blivit permanent skadad. Fast läkaren sa ju ändå när jag var 22 att den var permanent skadad.
Jag kan använda den. Men jag har inte full känsel och utan känsel på påverkas motoriken. Främst i fingrarna har jag sämre känsel. Det känns hela tiden som när en fot eller så sover. Den där stumma känslan man har på huden och inuti innan man ändrar ställning så blodet flyter fritt igen.
Sen släpper den bara ibland så jag litar inte på den. Jag tappade en bebis för armen bara ryckte till och släppte taget. Det var därför jag sökte läkarvård för jag blev skrämd. Fick fångat upp henne med högern och ingen skada skedd. Men jag blev väldigt rädd. Vågade aldrig bära Freja på vänster höft nån längre stund.