Inlägg från: HäckHäxan |Visa alla inlägg
  • HäckHäxan

Sex och dravel tråden, hämningslöst!

Karlfn skrev 2014-07-03 09:39:24 följande:

Tittar in med kaffekoppen i handen och önskar alla en god dag.

Önskar dig det samma *skål*
  • HäckHäxan
    Aniiee skrev 2014-07-03 14:31:40 följande:
    Misstycka?  Nä, bättre att anlägga harem.......
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
    Jag tror på harem hade velat ha ett med blandade kön, gärna ett par she-Male också.

Jepp perverterad som få minsann!!!

Nu skall jag fortsätta lyssna på Elle King My neck, My back för miljonte gången i rad typ. Jag älskar den vilket i sin tur betyder att jag älskar DW som la ut den i tråden då. Vill ha mer och mer och mer sån skön musik. Är så nice att gå på Ica med det i lurarna och småle för mig själv....
  • HäckHäxan
    Mandi74 skrev 2014-07-03 14:41:19 följande:
    Woohoo! Nice, (hoppas jag). Tungan ute
    Såklart. Slår manga monster alla dagar på året.

Fast inom mig vill jag nog vara ett manga monster en sväng och du kan hänga bunden och bli plågad *drömmer mig bort lite igen*
  • HäckHäxan
    Aniiee skrev 2014-07-03 14:44:27 följande:
    Yes, please Solig
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
    Varför ha en eller lite när man kan ha it all!!! Sjukt dåligt med she-males i mitt område bara. Hejja internet!!!
  • HäckHäxan
    D W skrev 2014-07-03 14:50:08 följande:
    Roligt att du gillade Elle King smile2.gif
    Låten är en cover på Khia Shamone,

men jag gillar Elles version bättre smile1.gif
    Älskar henne. Hela stuket. Så schysst alltså och skönt med någon som har talang och inte ser ut som idealet. Rösten är ju underbar.

Gillar hennes bättre också. Den andra var inte min stil.
  • HäckHäxan
    Brunhilde skrev 2014-07-03 14:50:32 följande:
    Den låten hade jag missat. Men nu har både jag och alla mina grannar hört den. Kanske inte skulle spelat den med högsta volym och hötalarsystemet igång när man har dörren ut till trädgården öppen. I'm flabbergasted smile3.gif
    Hahahha bäst!!!

Jag älskar de. Alltså jag går runt och nynnar med och dansar.
  • HäckHäxan
    Brunhilde skrev 2014-07-03 19:54:14 följande:
    Du sjunger väl inte högt på ICA? Då ingår det liksom att man flashar boobsen.
    Hahha räcker väl att jag gungar rumpan i takt och sjunger med tycket jag. Mina bröst är inte så mycket att hänga i julgranen.
  • HäckHäxan
    Karlfn skrev 2014-07-03 21:22:36 följande:
    Du har förstås alldeles rätt. Men också inte...

I ett japanskt traditionellt poesikontext är stavelser inte det intressanta - man skriver med bildtecken, man skriver lodrätt, man delar inte in i rader som på svenskan.. osv...

När man adapterat haiku-formen till andra språk, till exempel svenskan, eller engelskan, har den alltså förvandlats till något annat. Det var därför jag talade om "en översatt form" när jag tog upp 5-7-5.

Det här med att översätta former till att handla om stavelser är vanligt också när man lånar former från andra språk - hexametern i de klassiska grekiska eposen blir i de översatta formerna att handla om betoning, medan de i original, på grekiska, är byggda efter en rytm som handlar om längden på ljuden. 

Så, ja - om man vill till haikuns ursprung, och vara puritan, så glöm det där med stavelser. Men om man vill tala om haikun i ett svensk-språkigt sammanhang och se på haikun som det internationella fenomen det idag är, så kan man inte avfärda den stavelsestyrda formen av haiku - och det är rent allmänbildningsmässigt ganska vettigt att känna till den också om man hävdar originalets rätt som den enda sanna formen. 

Nåja.. kanske vi inte ska gå så mycket djupare på det här... Jag är helt beredd på att ta tillbaka min förenklade förklaring om 5-7-5 och erkänna att det är en västerländsk adaptering och hör gärna mer om dess ursprungliga form som jag endast känner ytligt.

Ha en trevlig kväll alla, för övrigt
    I really do like you!!
Svar på tråden Sex och dravel tråden, hämningslöst!