• nadane

Sprucken livmoder

Hej! Lite osäker på om jag borde skriva detta eftersom jag inte vill skrämma någon...Min livmoder sprack i v 35 när jag väntade mitt andra barn, det höll på att sluta med att både jag och sonen dog eftersom läkarna inte fattade vad som var fel när jag kom in akut med fruktansvärda smärtor.

Jag har en skiljevägg i livmodern och den gick även ner i slidan (uppklippt/borttagen nu) och två livmodertappar. Detta kan ju ha orsakat att livmodern sprack pga mindre utrymme för bebisen tex.

Jag blev starkt avrådd att skaffa fler barn eftersom risken att livmodern spricker igen är väldigt stor! Nu har jag ju ändå två barn och är nöjd så för mig känns det ok.

Något som däremot inte känns ok är att pga läkarnas handlingsförlamning/inkompetens när de lät mig ligga och skrika av smärta i timmar (trots morfin) utan att agera så är min son bl a lindrigt utvecklingsstörd idag. Han var i princip död när de till slut tog ut honom genom snitt.

• nadane

Jo läkarna har nog generellt dålig kunskap om detta tyvärr men de borde ha insett ganska snart att något var allvarligt fel! Så smärtpåverkad som jag var och som jag skrek så är det rent tjänstefel att inte agera alls på så många timmar.

Skiljeväggen som är borttagen är den som gick ner i slidan, i livmodern är den kvar. Dessutom med den stora spricka jag hade i livmodern så är nog min livmoder inte i så bra skick även om de lappade ihop mig så gott de kunde. Som sagt sörjer jag inte att inte kunna få fler barn ändå.

Tråkigt för dig dock om du inte klarar av nån mer graviditet eftersom du vill ha fler barn!

• nadane

Jo jag är väldigt tacksam för mina båda barn!

Jättejobbigt att inte bli trodd men kommer faktiskt inte ihåg om de ifrågasatte min smärta. Vet att jag fick en del morfin och att de kollade om jag hade värkar, vilket jag hade nån enstaka men inte så att det kunde förklara den konstanta otroliga smärtan.

Tycker du ska be att få prata med någon kunnig läkare angående ev fler barn.

• nadane

Har tyvärr inget tips om någon bra läkare men hoppas du får träffa någon bra som kan göra en ordentlig, korrekt bedömning. Önskar dig lycka till!

Svar på tråden Sprucken livmoder