Sprucken livmoder
Korta versionen:
Fick en son i vecka 32 förra våren efter två veckor med svåra smärtor på sjukhus och läkare som inte hade någon aning om varför. De tror att det hände för att min livmoder är delad med tjock vägg ca 2/3 ner. De avråder mig att skaffa fler barn.
Finns det fler som varit med om något liknande?
Vad säger era läkare om eventuella fler graviditeter?
Långa versionen:
Det började med att jag låg två veckor på två olika sjukhus med svåra smärtor på sidan av magen och lätt öppnad med förkortad tapp. Gick inte att nudda magen utan att det gjorde fruktansvärt ont. Inget av sjukhusen lyckades ta reda på varför jag hade så ont. Fick kommentaren "det finns inget som kan göra ont där" vilket såklart gjorde att de inte trodde riktigt på mig.
Med de smärtor jag hade och de smärtlindrande jag ändå lyckades tjata mig till missade jag helt att förlossningen drog igång utan sov mig igenom det mesta. Som tur var tyckte jag att sammandragningarna blivit fler igen och de tog CTG. Sen kom läkarna och konstaterade att jag var öppen åtta centimeter. Då blev det fart med akut kejsarsnitt eftersom sonen låg i säte (som tur var, vem vet vad som annars kunde ha hänt!).
På operationsbordet fick jag veta att jag skulle undersökas under kejsarsnittet för att se varför jag hade ont. De trodde på förstoppning eller blindtarmen. Nu visade det sig att livmodern spruckit under en längre tid. Då förstod de att det hade gjort ont!
Som tur var hade inte sprickan kommit ända in till sonen, så han var helt opåverkad av dramat och var stark under hela neotiden utan några problem mer än de som kan förväntas när man föds i v32. För mig tog det längre tid att återhämta mig.