• La Lola

regler för pool

waris skrev 2014-03-07 10:32:21 följande:
    Naturligtvis har jag koll på mina barn!! Men som sagt kan man inte sitta o glo på dem 24/7. Jag gör ju va jag kan, samtidigt behöver grannen typ bygga 4m för att poolen ska vara säker, vi behöver staketa in 3000m2!! Viss skillnad!!
    Behöver ni? Varför behöver ni det?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    viseversa skrev 2014-03-07 10:33:26 följande:
    Okej så dom ska sätta staket på den sida som löper till grannen? men att gå RUNT staketet går ju också ellerhur??
    Det verkar ju tokigt att bara sätta upp en bit staket. Tycker jag då....
  • La Lola
    Dixie skrev 2014-03-07 10:34:48 följande:

men är du inte orolig för att din tvååring springer ut på vägen - i min värld är det en större fara än att mitt barn skulle ramla ner i grannes pool?
    Jag tänker också att det rimligtvis borde finnas fler faror än denna pool.
  • La Lola
    waris skrev 2014-03-07 10:36:12 följande:
    för att tomten är så stor kanske? eller ska jag bygga en liten hage tycker du? Du har ju ingen aning om hur min tomt ser ut eller i vilken terräng den ligger i? Så säger jag att jag måste sätta staket runt den ytan så måste du ju tro på mig utan att ifrågasätta?!
    Och det är enbart denna pool som kan utgöra en fara? Inget annat?
  • La Lola
    The Fugly skrev 2014-03-07 10:41:12 följande:
    Skillnaden är att poolägaren accepterade det ansvaret och kostnaden när hen skaffade pool. Har man inte råd och tid att uppfylla sin skyldighet att ha en godkänd säkerhetsanordning ska man inte ha pool.

Sen skulle jag som förälder i alla lägen sätta staket runt vår tomt också, av flera skäl, men poolägaren ska också vidta åtgärder.

TS, är du säker på att skyddet som grannen har inte är ett godkänt skydd, pool-guard? Det måste inte vara ett staket sist jag kollade.
    Javisst.
    Men jag tycker det blir dumt när Ts försöker lämpa över allt ansvar på poolägaren.
  • La Lola
    waris skrev 2014-03-07 10:42:26 följande:
    Jo visst, ormar, spindlar, fallande träd, älgar, vildsvin, räven, trappan, spisen, stubbar osv osv... Sluta nu! Det handlar om en pool som jag är  jäkligt nojjig över. Har bekanta som förlorade sitt barn i en drunkningsolycka, trots massor med vuxna i närheten som hade "koll"... det tog ca 2-3m innan de hittade barnet, och då va det försent!! Jag vill INTE att det ska hända mig eller grannarnas barn något som FAKTISKT KAN undvikas! 
    Nu menade jag utanför er tomt...Tex en skog, vattendrag etc. Det trodde jag du förstod.
  • La Lola
    The Fugly skrev 2014-03-07 10:45:48 följande:
    Ansvaret för att poolen är säker för barn i grannskapet är uteslutande poolägarens. Att det kan finnas andra skäl att se till att ens barn inte kan dra iväg är ju en annan fråga?
    Jaja det säger jag inget om.
    Men jag förstår inte varför det är så besvärligt för Ts att själv göra vad hon kan för att skapa säkerhet.
  • La Lola
    waris skrev 2014-03-07 10:51:49 följande:
    NÄR har jag gjort det? Men som jag skrev, VARFÖR INTE GÖRA VAD MAN KAN FÖR ATT SKYDDA ANDRAS BARN? SLIPPA HA PÅ SITT ANSVAR ATT GRANNENS BARN DRUNKNAT I SIN POOL?? 

JAg får ju för fan i princip bara mothugg här, jag är ingen wt morsa som sitter o röker o dricker kaffe o låter barnen sköta sig själva. Däremot kanske jag springer in medans barnen sitter ute på gräset o leker för o göra saft till dem, rädslan ligger i om de då får för sig o dra iväg under dessa 2-3min jag är inne. Grannen är då borta under dagen, o jag förlorar mitt barn? Men visst jag sätter staket runt hela tomten ist så kan grannarnas barn gå o drunkna istället då...!! Problem solved!
    Om det nu visar sig att Ts trots allt inte behöver något staket, vad gör du då?
    Grannen slarvar ju med det skydd han har.
  • La Lola
    La Lola skrev 2014-03-07 10:53:03 följande:
    Om det nu visar sig att Ts trots allt inte behöver något staket, vad gör du då?
    Grannen slarvar ju med det skydd han har.
    Menar såklart om det visar sig att grannen inte behöver något staket.
  • La Lola
    The Fugly skrev 2014-03-07 10:55:06 följande:
    Då anmäler TS det.
    Javisst. Men då kan det ju vara för sent å andra sidan. Något kan redan ha hänt.
  • La Lola
    The Fugly skrev 2014-03-07 11:00:13 följande:
    Då kan det ju vara bra att informera grannen redan nu om hens skyldigheter innan sommaren börjar.

Jag får intrycket att du tycker att TS ska ta låta grannen slippa undan och själv ta ansvaret, är det så?

Jag vill som sagt ha min tomt avgränsad av flera skäl men skulle aldrig låta en granne ha en oskyddad, eller slarvigt skyddad pool i vårt grannskap som kryllar av barn.
    Inte alls! Grannens ska såklart ta sitt ansvar. Men jag skulle aldrig förlita mig till 100% på Ts granne.
    Jag skulle sätta upp staket på min tomt för att göra det ännu mera säkert.
  • La Lola
    The Fugly skrev 2014-03-07 11:03:49 följande:
    Ok, då är jag med och vi har egentligen samma inställning.
    Japp.
  • La Lola
    Mosen skrev 2014-03-07 14:38:15 följande:
    Men hallå är det svårt att förstå?

Enligt lagar och regler är det poolägarens ansvar. Punkt slut. Slut. Slut.
    O denne har poolskydd.

Tycker du att Ts inte har ett jäkla ansvar alls att hålla sina barn borta från poolen?
  • La Lola
    Mosen skrev 2014-03-07 14:52:47 följande:
    Det har inte med saken att göra.

Om du har en pool måste du följa de föreskrifter som finns, oavsett om dina grannar är 3 år eller 83 år. SJÄLVKLART har man ansvar för sina barn, doh, men det är en separat fråga. Skaffar du balkong utan räcke också och säger till besökare "men ni får väl hålla koll på barnen".
    Men det har det väl!

Grannen har poolskydd. Nu vet jag inte hur reglerna faktiskt ser ut eftersom det påstås lite olika i tråden.
    Men att hålla sina ungar på sin tomt, ja det är vanligt folkvett. Har man dessutom en pool i närheten ja då gör man väl allt man kan själv för att en olycka inte ska inträffa? Tycker iaf jag.
  • La Lola
    LaFontaine skrev 2014-03-07 15:02:29 följande:
    www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-a.../

Här är reglerna (inte specifikt till dig, men det passade bra). Inget säger att det måste finnas ett staket kring poolen. 
    Jamen då så.
    Sen är ju problemet är att grannen tydligen lämnar poolen oövervakad utan skydd.
    Men då måste det ju verkligen vara i Ts intresse att själv se till att hennes barn är skyddade. Dvs sätta upp ett staket på sin tomt.
  • La Lola
    The Fugly skrev 2014-03-07 15:16:28 följande:
    Lämnar grannen poolen oövervakad utan skydd är det samma sak som att inte ha ett skydd så grannen är på inget sätt fri från ansvar pga av det ibland finns ett poolskydd.

Sen blir ju barn äldre och lär sig öppna grindar och klättra över staket så att förlita sig på ett staket känns väl inte helt hundra om poolen är bristfälligt skyddad. Barn gör dumma saker.
    Nä, jag menade mer att han inte behöver ha både poolskydd o staket.
Svar på tråden regler för pool