Inlägg från: Anonym (dottern) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dottern)

"får" jag vara sur över detta?

Båda mina föräldrar missbrukade alkohol under min uppväxt. Min far hade jag väldigt lite kontakt med, men jag minns att jag som 8-9-åring bad min mamma sluta dricka. I tonåren mådde jag mkt dåligt och var sjukskriver i flera år pga psykisk ohälsa och i samband med detta fick min mor behandling får sitt missbruk, som dock inte hjälpte, hon minskade något men har fortsatt dricka. I övrigt är hon helt under på alla sätt och vi har en jättebra kontakt.
    Idag är jag vuxen, 30+ och mår bra och har ett bra liv! Jag hade accepterat att min mor har en beroendesjukdom och inte kommer bli bra, även om jag sörjt hennes hälsa.

Så till idag: Min mamma började banta och dricka pulver. Och då berättar hon att hon även undvikit alkohol i en månad. Först blev jag jätteglad. Sedan kände jag...men varför gick det nu? På grund av vikten? Varför inte när du var ansvarig för ett barn som behövde dig? Om det var så lätt?

Jag hade landat i en tro att hon inte kunde sluta, att det inte var för att hon inte ville och inte brydde sig om sin dotter.... men nu kan hon plötsligt. Och det gör att jag känner mig sviken.

Jag har ingen att prata med om detta för jag vill inte berätta för folk om min uppväxt, så jag hoppas någon kan ge mig lite tankar om detta.

• Svar på tråden "får" jag vara sur över detta?
  • Anonym (dottern)
    Queenie70 skrev 2014-03-05 20:34:30 följande:
    Det handlar inte om att du var mindre viktig, utan helt enkelt om att hon nu av någon anledning hade de inre och yttre resurserna att vara nykter. Man blir aldrig fri från en beroendesjukdom oga av nån annan, inte ens för sina barn. Det är en komplex situation, precis som dina blandade känslor inför din mammas nykterhet.
    Hade jag sett att hon av någon anledning hade mer resurser nu hade det varit lättare att förstå. men ingenting har förändrats, om hon inte döljer något för mig, men vi står väldigt nära varandra så det tror jag inte. Men visst. Hon kanske har vuxit på något plan utan yttre anledning. Det kan jag tro på.
  • Anonym (dottern)
    Anonym (Förstår) skrev 2014-03-05 20:39:52 följande:
    När man är sårad är man inte alltid logisk. Man känner sig ofta extremt sviken när man växer upp med en missbrukande förälder och jag vet hur det känns att ge upp hoppet och acceptera tanken på att hen aldrig kommer sluta dricka.
    Jag känner mig också bortvald, hur mycket empati och förståelse jag än försöker ha så kan jag inte släppa tanken på att min pappa valt alkoholen före mig och mina syskon.
    Ska jag bara se det utifrån så borde det väl vara självklart att man är glad om en förälder slutar dricka men det är ju sällan så enkelt.
    Låt dig få känna det du känner, du har den rätten. Jag skulle gissa att du så småningom kommer bli glad om det håller i sig. Men känslan av svek vet jag inte om du kommer ifrån, har du nått tips på hur man gör får du gärna dela med dig:)
    Känner med dig.
    Jag har började landa i att vara glad faktiskt. Jag fick veta för ca en vecka sedan och det känns lättare nu men jag tänker fortfarande på det...varför inte då? 
    Mitt tips hade varit att landa i att de inte kan bättre. Min far t ex som drack varje dag tills han dog och hade en massa annat märkligt för sig. Jag är säker på att han älskade min mig inte hade förmågan att bete sig bättre.
    Det var det jag trodde om min mamma också men nu kunde hon plötsligt. Varför inte då?
    När jag skriver detta inser jag att jag nog ska fråga henne. Så slipper jag undra. Även om jag får höra hur jobbigt det var då får jag bära det.
  • Anonym (dottern)
    frappa skrev 2014-03-05 20:40:19 följande:

Om hon inte dricker alkohol, oavsett anledning, det måste väl vara bra?

Varför vara sur, bättre sent än aldrig.

Visst du har säkert en hel del bitterhet genom åren.
    Men ta vara på det istället, för bli sur.

Sen får du se om det håller.

Det är klart jag vill det, och jag anser mig inte bitter, men sårad.
  • Anonym (dottern)
    Queenie70 skrev 2014-03-05 20:48:56 följande:

Nästan omöjligt att sätta fingret på exakt vad som möjliggör en förändring. Handlar ofta om inre faktorer. Inte helt sällan kan det också bero på en trötthet också, man orkar helt enkelt inte längre...
    Klokt sagt. Det kan jag köpa. Trötthet.
  • Anonym (dottern)
    Anonym (T) skrev 2014-03-05 20:51:15 följande:
    Nej, jag tycker inte att du ska vara sur. Tror inte det handlar om hur mycket eller lite hon bryr sig om dig. Även åren har gått för henne. Även hon har förändrats. Hennes tankar, känslor, mående är inte detsamma som flera år sedan. Kanske att hon just nu i detta skeende av livet känner att hon klarar av att ta itu med sitt missbruk. Och det grundar sig inte i hur mycket eller lite hon känner för dig. Det handlar enbart om henne och vart hon står känslomässigt i livet. Glädjs med henne och se framåt.
    Jag försöker, verkligen. 
  • Anonym (dottern)
    Anonym (berätta) skrev 2014-03-05 20:55:43 följande:
    Först, det är ok att du är sur för det här - du har rätt till dina känslor.

Sen kommer det att du är sur inte att förändra något. Men ändå, du har rätt att vara besviken. Du blev sviken som barn och det kommer du säkert ha med dig länge, du är kanske som jag, en otroligt stark men ändå väldigt sårbar människa. För många är det en konsekvens av att ha vusit upp ett ett trasigt hem, med en trasig familj.

Det är bra att du börjar berätta här, kanske kan du komma till att bli mer öppen senare i livet. Jag har alltid hållit tyst m,en har blivit bättre på att öppna mig. Det är något jag - och säkert du med - behöver för att komma vidare.

Jag fattade först i 20-års åldern vidden av familjens och släktens alkoholproblem - jag undrade varför jag inte kunde släppa in någon i mitt liv, varför jag droppade kamrater, vänner och möjliga flickvänner så fort jag fick lov att dela med mig av mig själv, släppa in någon hemma eller så... Det var en familjehemlighet eller en flodhäst i rummet som inte gav plats för något annat.

Jag har haft och har fortfarande en flodhäst i vardagsrummet, även om den är mycket mindre nu. www.bokus.com/bok/9789186082642/flodhas ten-i-vardagsrummet-om-medberoende-och-om-motet-me d-barnet-inom-oss/

Flodhästen tar all plats och ingen pratar om den - alltså tystnade jag.

Hur som helst efter 20-årsåldern gick jag igen om större kris och det tog säkert 10 år innan jag kommit ut på andra sidan som fungerande med vänner och kamrater.

Men, jag lyckades då skaffa mig ett mycket dåligt förhållande där jag under flera år misshandlades psykiskt, självklart föll jag tillbaks till det gamla och tystnade och drog mig undan allt och alla. Jag mådde riktigt dåligt men lyckades med hjälp här på FL och vänner jag skaffat ta mig ur det, öppna mig och bli hel.

Jag kan idag prata om det ganska öppet och det har gjort mig mindre sårbar och det har hjälpt mig att komma vidare.

Det är otroligt viktigt att du inte stänger inne allt du har varit med om så att du också sluter dig som person och inte släpper in andra i ditt liv.
    Tack!
    Jag tycker faktiskt att jag kommit en bra bit. Dock berättar jag sällan för människor. Men jag har heller inget behov av det egentligen, jag tänker sällan på det numera. De gånger jag berättat har folk blivit ganska chockade, (trots att det inte är något extremt tycker jag) vilket gör att jag undviker att berätta för det blir en mycket större grej än jag önskar.

Jag har en underbar sambo som är motsatsen till allt vad min far var och själv kommer från en kärnfamilj vilket gör att han har lite svårt att förstå. Men jag jobbar själv inom vården med kollegor och vänner som har hört det mesta så jag lämnar ut delar bit för bit ju närmare vi kommer varandra, vilket är skönt!
  • Anonym (dottern)
    frappa skrev 2014-03-05 21:11:56 följande:
    Nja, med tanke på hur du känner dig, så är ju det garanterat en kombination av dessa två.
    Och du vet hur jag känner mig?
  • Anonym (dottern)
    Anonym (berätta) skrev 2014-03-05 21:29:23 följande:
    Bra, bra. Ta det bit för bit.

Idag har jag inget behov av att prata om det som varit under min uppväxt - jag gick till en psykolog ganska länge efter det destruktiva förhållandet pga att jag ville ta itu med problemen jag bar på från min uppväxt då jag trodde att det var ett av skälen till att jag hamnade tillsammans med en kvinna som misshandlade mig.

Däremot har jag inga problem att prata om alkoholismen jag växte upp med. jag vet att det har satt spår i mig som jag jobbar på. Jag vet också att jag redan som tonåring hade kommit längre än min mamma som är 65+ har kommit idag, hon växte också upp med alkoholism i sin familj och det har satt djupare spår i henne. Vi har samma problem egentligen - att samtidigt vara otroligt vuxna och kapabla och ha ett barns sårbarhet och behov av skydd. 

Idag kan jag prata om åren med misshandel, men det tar emot samtidigt som det måste komma ut - och jag känner att det tar plats i mig som gör att jag döljer vem jag är tillsammans med nya människor.

Ett av problemen man kan dras med som barn till alkoholister är att man inte känner att man får ha sina känslor, att man ska förstå och så.. den här rationaliseringen är inte bra.. du har rätt till alla känslor, det förändrar inte din mamma,, men det är inte för henne du har dina känslor, Dina känslor är en sund reaktion på det du vuxit upp med. Du fick inte det stöd du skulle ha då, du var inte sedd för dina föräldrar var själva så upptagna med sina egna känslor som de inte kunde hantera.

Klart du har rätt att var sur - men fastna inte i det, prata om det du känner nu, om och om igen -  så att du kan gå vidare när du kommit dit.

Det enskilt största för mig var då jag kände att det inte var mitt fel, jag var bara ett barn som behövde älskas och jag gjorde så gott jag kunde, jag var ju bara ett barn. Min egen skuld och skam över det jag vuxit upp med och det min sambo utsatte mig för har runnit av mig. 
    Tack (igen)!

Jag tror att jag förstått att jag får ha mina känslor. Men det finns en del av min som skyddat min mamma, för att hon på alla sätt utom just med alkoholen varit självuppoffrande mot mig, och för att hon bär såna sår efter min far, faktiskt mer än vad jag tycker jag gör. Idag kan vi prata om honom också och hon har distans till det. 
    JAg tror inte heller jag fastnat, jag fick veta det här för en vecka sedan och det har landat en del och blivit mindre, men jag tror ändå att jag ska ta upp det när jag träffar henne, på ett odramatiskt sätt, hur hon lyckades sluta, utan att ta upp mina tankar, till en början.

Jag var väldigt arg på min mamma ett tag, utan att jag förstod riktigt varför, men jag hade mycket drömmar om att jag var arg på henne och och mådde riktigt dåligt när jag vaknade, trots att jag inte kände någon ilska i vaket tillstånd. Sedan funderade jag igenom det hela och vad jag var arg över och skrev ned det, vilket hjälpte mycket. Jag hade tagit upp det med henne, men kände inte att jag behövde det och känslan och drömmarna gick över när jag formulerade problemet.
  • Anonym (dottern)
    Anonym (Förstår) skrev 2014-03-05 21:39:49 följande:
    Vad fint skrivet.
    Helt rätt att man får vara trött på att vara förstående, att man får vara arg och besviken och fortfarande älska sin förälder utan att behöva acceptera allt rakt av. Det är jobbigt och sätter spår när man växer upp och inte riktigt kan lita på den man borde kunna vända sig till i alla lägen.
    Jag tycker också att terapi har hjälpt, jag hade i flera år vägrat att riktigt acceptera hur mycket det påverkat mig och det var skönt att få förståelse för hur man reagerar på vissa saker som inte var helt logiska.

TS, känns det för extremt att gå i familjeterapi med din mamma? Vi syskon gjorde det med vår pappa i vuxen ålder och även om han inte var redo att erkänna problemen fullt ut och vi barn höll tillbaka mycket av rädsla för att såra honom så fick vi lite förståelse för varandra.
    Det är ett bra råd men det kommer inte behövas, känner jag. Så problematiskt är det inte. Faktiskt känns det bättre redan av att jag fick skriva av mig och fick svar för bekräftar min känsla. Jag är stolt och glad att hon slutat nu.  Jag skulle nog bara behöva höra från henne att det fungerade nu pga bättre mående...eller vad som helst, så jag vet att hon inte lät bli att sluta då för att hon inte brydde sig (vilket jag absolut inte tror, för att hon på alla andra sätt är världens bästa).
    Däremot skulle både hon och jag kunna gå i terapi för att bearbeta hur min far betedde sig, men det är något annat. Och vi har kommit en bra bit på väg efter vi idag kan prata om det som vuxna.
  • Anonym (dottern)
    frappa skrev 2014-03-05 21:56:47 följande:
    Nä, absolut inte, jag går efter vad du skriver.

Såklart, men låter jag bitter? Det lät hårt och jag gick i försvarsställning men det kanske jag gör. Jag kanske är det? Bitter för min mamma, som är på många sätt min idol drack sig till sömns under min uppväxt och nu plötsligt kunde sluta. Det kanske precis är det jag är...men jag upplevde att jag släppt det. Jag är inte sur i den meningen att jag är otrevlig mot henne, tvärtom. Men jag vet att saker påverkar mitt mående. Och de sakerna vill Jag påverka.
  • Anonym (dottern)

Hej!
    Ville uppdatera. Jag pratade med min mamma. Hon nämnde igen hur stolt hon var över sin viktnedgång och att hon slutat dricka och att det gick bra, och då kände jag att jag kunde ta upp det. Jag frågade helt enkelt varför det gick nu och inte tidigare när jag hade behövt henne. Hon sa helt enkelt att hon inte mådde bra då nog (väldigt ångerfullt). Det känns som att det räcker för mig. Hon har varit en otroligt bra mamma trots alkoholen och nu känner jag att jag kan vara genuint glad att hon slutat för jag tror att det var ett ärligt svar - det var inte för att hon inte brydde sig då utan för att hon inte klarade det.

Svar på tråden "får" jag vara sur över detta?