Anonym (berätta) skrev 2014-03-05 21:29:23 följande:
Bra, bra. Ta det bit för bit.
Idag har jag inget behov av att prata om det som varit under min uppväxt - jag gick till en psykolog ganska länge efter det destruktiva förhållandet pga att jag ville ta itu med problemen jag bar på från min uppväxt då jag trodde att det var ett av skälen till att jag hamnade tillsammans med en kvinna som misshandlade mig.
Däremot har jag inga problem att prata om alkoholismen jag växte upp med. jag vet att det har satt spår i mig som jag jobbar på. Jag vet också att jag redan som tonåring hade kommit längre än min mamma som är 65+ har kommit idag, hon växte också upp med alkoholism i sin familj och det har satt djupare spår i henne. Vi har samma problem egentligen - att samtidigt vara otroligt vuxna och kapabla och ha ett barns sårbarhet och behov av skydd.
Idag kan jag prata om åren med misshandel, men det tar emot samtidigt som det måste komma ut - och jag känner att det tar plats i mig som gör att jag döljer vem jag är tillsammans med nya människor.
Ett av problemen man kan dras med som barn till alkoholister är att man inte känner att man får ha sina känslor, att man ska förstå och så.. den här rationaliseringen är inte bra.. du har rätt till alla känslor, det förändrar inte din mamma,, men det är inte för henne du har dina känslor, Dina känslor är en sund reaktion på det du vuxit upp med. Du fick inte det stöd du skulle ha då, du var inte sedd för dina föräldrar var själva så upptagna med sina egna känslor som de inte kunde hantera.
Klart du har rätt att var sur - men fastna inte i det, prata om det du känner nu, om och om igen - så att du kan gå vidare när du kommit dit.
Det enskilt största för mig var då jag kände att det inte var mitt fel, jag var bara ett barn som behövde älskas och jag gjorde så gott jag kunde, jag var ju bara ett barn. Min egen skuld och skam över det jag vuxit upp med och det min sambo utsatte mig för har runnit av mig.
Tack (igen)!
Jag tror att jag förstått att jag får ha mina känslor. Men det finns en del av min som skyddat min mamma, för att hon på alla sätt utom just med alkoholen varit självuppoffrande mot mig, och för att hon bär såna sår efter min far, faktiskt mer än vad jag tycker jag gör. Idag kan vi prata om honom också och hon har distans till det.
JAg tror inte heller jag fastnat, jag fick veta det här för en vecka sedan och det har landat en del och blivit mindre, men jag tror ändå att jag ska ta upp det när jag träffar henne, på ett odramatiskt sätt, hur hon lyckades sluta, utan att ta upp mina tankar, till en början.
Jag var väldigt arg på min mamma ett tag, utan att jag förstod riktigt varför, men jag hade mycket drömmar om att jag var arg på henne och och mådde riktigt dåligt när jag vaknade, trots att jag inte kände någon ilska i vaket tillstånd. Sedan funderade jag igenom det hela och vad jag var arg över och skrev ned det, vilket hjälpte mycket. Jag hade tagit upp det med henne, men kände inte att jag behövde det och känslan och drömmarna gick över när jag formulerade problemet.