• Anonym (dottern)

"får" jag vara sur över detta?

Båda mina föräldrar missbrukade alkohol under min uppväxt. Min far hade jag väldigt lite kontakt med, men jag minns att jag som 8-9-åring bad min mamma sluta dricka. I tonåren mådde jag mkt dåligt och var sjukskriver i flera år pga psykisk ohälsa och i samband med detta fick min mor behandling får sitt missbruk, som dock inte hjälpte, hon minskade något men har fortsatt dricka. I övrigt är hon helt under på alla sätt och vi har en jättebra kontakt.
    Idag är jag vuxen, 30+ och mår bra och har ett bra liv! Jag hade accepterat att min mor har en beroendesjukdom och inte kommer bli bra, även om jag sörjt hennes hälsa.

Så till idag: Min mamma började banta och dricka pulver. Och då berättar hon att hon även undvikit alkohol i en månad. Först blev jag jätteglad. Sedan kände jag...men varför gick det nu? På grund av vikten? Varför inte när du var ansvarig för ett barn som behövde dig? Om det var så lätt?

Jag hade landat i en tro att hon inte kunde sluta, att det inte var för att hon inte ville och inte brydde sig om sin dotter.... men nu kan hon plötsligt. Och det gör att jag känner mig sviken.

Jag har ingen att prata med om detta för jag vill inte berätta för folk om min uppväxt, så jag hoppas någon kan ge mig lite tankar om detta.

• Svar på tråden "får" jag vara sur över detta?
  • Queenie70

Det handlar inte om att du var mindre viktig, utan helt enkelt om att hon nu av någon anledning hade de inre och yttre resurserna att vara nykter. Man blir aldrig fri från en beroendesjukdom oga av nån annan, inte ens för sina barn. Det är en komplex situation, precis som dina blandade känslor inför din mammas nykterhet.

• Anonym (Förstår)

När man är sårad är man inte alltid logisk. Man känner sig ofta extremt sviken när man växer upp med en missbrukande förälder och jag vet hur det känns att ge upp hoppet och acceptera tanken på att hen aldrig kommer sluta dricka.

Jag känner mig också bortvald, hur mycket empati och förståelse jag än försöker ha så kan jag inte släppa tanken på att min pappa valt alkoholen före mig och mina syskon.

Ska jag bara se det utifrån så borde det väl vara självklart att man är glad om en förälder slutar dricka men det är ju sällan så enkelt.

Låt dig få känna det du känner, du har den rätten. Jag skulle gissa att du så småningom kommer bli glad om det håller i sig. Men känslan av svek vet jag inte om du kommer ifrån, har du nått tips på hur man gör får du gärna dela med dig:)

Känner med dig.

• frappa

Om hon inte dricker alkohol, oavsett anledning, det måste väl vara bra?

Varför vara sur, bättre sent än aldrig.

Visst du har säkert en hel del bitterhet genom åren.
    Men ta vara på det istället, för bli sur.

Sen får du se om det håller.

• Anonym (dottern)
    Queenie70 skrev 2014-03-05 20:34:30 följande:
    Det handlar inte om att du var mindre viktig, utan helt enkelt om att hon nu av någon anledning hade de inre och yttre resurserna att vara nykter. Man blir aldrig fri från en beroendesjukdom oga av nån annan, inte ens för sina barn. Det är en komplex situation, precis som dina blandade känslor inför din mammas nykterhet.
    Hade jag sett att hon av någon anledning hade mer resurser nu hade det varit lättare att förstå. men ingenting har förändrats, om hon inte döljer något för mig, men vi står väldigt nära varandra så det tror jag inte. Men visst. Hon kanske har vuxit på något plan utan yttre anledning. Det kan jag tro på.
  • Queenie70
    Anonym (dottern) skrev 2014-03-05 20:46:00 följande:
    Hade jag sett att hon av någon anledning hade mer resurser nu hade det varit lättare att förstå. men ingenting har förändrats, om hon inte döljer något för mig, men vi står väldigt nära varandra så det tror jag inte. Men visst. Hon kanske har vuxit på något plan utan yttre anledning. Det kan jag tro på.

Nästan omöjligt att sätta fingret på exakt vad som möjliggör en förändring. Handlar ofta om inre faktorer. Inte helt sällan kan det också bero på en trötthet också, man orkar helt enkelt inte längre...
  • Anonym (dottern)
    Anonym (Förstår) skrev 2014-03-05 20:39:52 följande:
    När man är sårad är man inte alltid logisk. Man känner sig ofta extremt sviken när man växer upp med en missbrukande förälder och jag vet hur det känns att ge upp hoppet och acceptera tanken på att hen aldrig kommer sluta dricka.
    Jag känner mig också bortvald, hur mycket empati och förståelse jag än försöker ha så kan jag inte släppa tanken på att min pappa valt alkoholen före mig och mina syskon.
    Ska jag bara se det utifrån så borde det väl vara självklart att man är glad om en förälder slutar dricka men det är ju sällan så enkelt.
    Låt dig få känna det du känner, du har den rätten. Jag skulle gissa att du så småningom kommer bli glad om det håller i sig. Men känslan av svek vet jag inte om du kommer ifrån, har du nått tips på hur man gör får du gärna dela med dig:)
    Känner med dig.
    Jag har började landa i att vara glad faktiskt. Jag fick veta för ca en vecka sedan och det känns lättare nu men jag tänker fortfarande på det...varför inte då? 
    Mitt tips hade varit att landa i att de inte kan bättre. Min far t ex som drack varje dag tills han dog och hade en massa annat märkligt för sig. Jag är säker på att han älskade min mig inte hade förmågan att bete sig bättre.
    Det var det jag trodde om min mamma också men nu kunde hon plötsligt. Varför inte då?
    När jag skriver detta inser jag att jag nog ska fråga henne. Så slipper jag undra. Även om jag får höra hur jobbigt det var då får jag bära det.
  • Anonym (T)

Nej, jag tycker inte att du ska vara sur. Tror inte det handlar om hur mycket eller lite hon bryr sig om dig. Även åren har gått för henne. Även hon har förändrats. Hennes tankar, känslor, mående är inte detsamma som flera år sedan. Kanske att hon just nu i detta skeende av livet känner att hon klarar av att ta itu med sitt missbruk. Och det grundar sig inte i hur mycket eller lite hon känner för dig. Det handlar enbart om henne och vart hon står känslomässigt i livet. Glädjs med henne och se framåt.

• Anonym (dottern)
    frappa skrev 2014-03-05 20:40:19 följande:

Om hon inte dricker alkohol, oavsett anledning, det måste väl vara bra?

Varför vara sur, bättre sent än aldrig.

Visst du har säkert en hel del bitterhet genom åren.
    Men ta vara på det istället, för bli sur.

Sen får du se om det håller.

Det är klart jag vill det, och jag anser mig inte bitter, men sårad.
  • Anonym (dottern)
    Queenie70 skrev 2014-03-05 20:48:56 följande:

Nästan omöjligt att sätta fingret på exakt vad som möjliggör en förändring. Handlar ofta om inre faktorer. Inte helt sällan kan det också bero på en trötthet också, man orkar helt enkelt inte längre...
    Klokt sagt. Det kan jag köpa. Trötthet.
  • Anonym (dottern)
    Anonym (T) skrev 2014-03-05 20:51:15 följande:
    Nej, jag tycker inte att du ska vara sur. Tror inte det handlar om hur mycket eller lite hon bryr sig om dig. Även åren har gått för henne. Även hon har förändrats. Hennes tankar, känslor, mående är inte detsamma som flera år sedan. Kanske att hon just nu i detta skeende av livet känner att hon klarar av att ta itu med sitt missbruk. Och det grundar sig inte i hur mycket eller lite hon känner för dig. Det handlar enbart om henne och vart hon står känslomässigt i livet. Glädjs med henne och se framåt.
    Jag försöker, verkligen. 
Svar på tråden "får" jag vara sur över detta?