Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Språkutveckling 1,5 år!

Äldsta sonen hade inte de 6-8 ord som BVC frågar efter. Han hade det när han var 2 år . Mellansonen pratade i 5-6-ordsmeningar när han var 1,5 år. Antalet ord hade vi sedan länge slutat räkna.

Det är dock viktigt att inte likställa språkutveckling med barnets tal. Det är något helt annat . Mina äldsta "talsena" knäckte läskoden strax efter att han fyllt 3. Min tidigt pratglada mellanson är inte där ännu (blir 5 i april) och blir verbalt överkörd av sin 6-åriga storebror.

• Flickan och kråkan
    kaffetunnan skrev 2014-03-06 15:06:20 följande:
    Räknade aldrig orden med min äldsta son. Han började prata vid 5 månader så när han var 1½ hade han ett ganska stort ordförråd. Mer intresserad av prata och stillsamma lekar än att gå. Höll på att bli genomsvettig då han ej började knata förrän 15 månader.

De visa säger att man får det ena eller det andra i utvecklingen. Stämde för min son har det gjort det för era små också?
    (ursäkta TS för att jag kapade tråden med en fråga)
    Nej. Den som var sen med talet var "sen" med annat också och tvärtom. Å andra sidan har den senpratande sonen en uttalsförsening och är för övrigt språkligt tidig så det finns nog en motorisk koppling.....kanske
Svar på tråden Språkutveckling 1,5 år!