• Millan83

Språkutveckling 1,5 år!

Jag är nyfiken på hur mycket era 1,5-åringar pratade! Jag hade noll och ingen erfarenhet av detta men när alla vi träffar påpekar att vi har en mycket pratsam tjej har jag börjat undra och fascineras. 

BVC sa att barn runt 18 månader brukar ha ett ordförråd på ca 6-8 ord och då började vi skriva ner för skojs skull, 

Hur mycket pratade era barn?

Räknar nu ord som är återkommande och/eller utomstående även kunde förstå. 

Två- och treordsmeningar?

Tycker detta är väldigt intressant!

• Svar på tråden Språkutveckling 1,5 år!
  • Mellanmjölkens land

Dottern sa väl 10-12 ord och tecknade ytterligare nått. Språkutvecklingen kom igång lite mer ordentligt vid ca 20 mån. Vid 18 mån var det mest 1ordsmeningar men även nån enstaka 2ordsmening

• Flickan och kråkan

Äldsta sonen hade inte de 6-8 ord som BVC frågar efter. Han hade det när han var 2 år . Mellansonen pratade i 5-6-ordsmeningar när han var 1,5 år. Antalet ord hade vi sedan länge slutat räkna.

Det är dock viktigt att inte likställa språkutveckling med barnets tal. Det är något helt annat . Mina äldsta "talsena" knäckte läskoden strax efter att han fyllt 3. Min tidigt pratglada mellanson är inte där ännu (blir 5 i april) och blir verbalt överkörd av sin 6-åriga storebror.

• Dr Mupp

De tre stora har kunnat ca 20+ ord vid 1,5 års ålder och har haft en normal språk- och talutveckling. Vår yngsta sa bara MMM i olika varianter och har gått hos logoped sen han var 21 månader. Idag är han 4 år och ca ett år efter i talutvecklingen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • kaffetunnan

Räknade aldrig orden med min äldsta son. Han började prata vid 5 månader så när han var 1½ hade han ett ganska stort ordförråd. Mer intresserad av prata och stillsamma lekar än att gå. Höll på att bli genomsvettig då han ej började knata förrän 15 månader.

De visa säger att man får det ena eller det andra i utvecklingen. Stämde för min son har det gjort det för era små också?
    (ursäkta TS för att jag kapade tråden med en fråga)

• Flickan och kråkan
    kaffetunnan skrev 2014-03-06 15:06:20 följande:
    Räknade aldrig orden med min äldsta son. Han började prata vid 5 månader så när han var 1½ hade han ett ganska stort ordförråd. Mer intresserad av prata och stillsamma lekar än att gå. Höll på att bli genomsvettig då han ej började knata förrän 15 månader.

De visa säger att man får det ena eller det andra i utvecklingen. Stämde för min son har det gjort det för era små också?
    Nej. Den som var sen med talet var "sen" med annat också och tvärtom. Å andra sidan har den senpratande sonen en uttalsförsening och är för övrigt språkligt tidig så det finns nog en motorisk koppling.....kanske
  • Veritaslux

Min dotter pratade något bättre än normalt vi 1,5-års ålder. Hon hade ett ganska stort ordförråd men jag minns inte att hon satte ihop ord i satser. Det fanns de som pratade bättre. Strax innan två-årsdagen rasslade det sedan till och språket utvecklades i väldig fart. När hon knäckt språkkoden att sätta ihop ord bara rusade spåkutvecklingen och hon förvandlades till en tjej som började "konversera" ganska snabbt.

(Hon är nu vid 2 år och 9 månader vad man skulle säga tidig. Hon pratar i fullständiga meningar, har ganska avancerad grammatik där hon böjer ord och använder pronomen korrekt, hyfsat uttal där utomstående förstår det mesta hon säger osv).

• Sous

Sonen blir inte 18 månader förrän i slutet av april, men han har väl 10-15 ord han använder regelbundet (men då räknar jag djurläten ist för djurens namn osv). Däremot är det uppenbart att han förstår många, många fler ord, och även instruktioner. Han pratar på med egna ord och använder mycket gester och minspel. Han är motoriskt tidig, vilket möjligen spelar in? Jag tror inte att det är anmärkningsvärt sent med de ord han har, i varje fall.

• Mercurialis

Vid 18-månaders ålder bestod mina barns (talade) ordförråd av orden "hej", "tack", "mamma" och "pappa".

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • En blå giraff

Äldsta sonen - kunde säga max 8-10 ord. Inga 2-ordssatser. 

Yngsta sonen - Kunde säga små meningar med 2-3 ord i följd. Ordförråd på mellan 50-100 ord.

Så det har skilt enormt mycket på mina barn fast de är helsyskon. Äldsta sonen hade vi logopedkontakt åt när han var yngre men han pratar nu helt normalt (6 ½ år). Yngsta är nu 2½ år och pratar som största gjorde vid ca 4 års ålder.

• En blå giraff
    kaffetunnan skrev 2014-03-06 15:06:20 följande:

Nej stämmer inte för oss. Äldsta har varit lite sen med allting. Och yngsta mycket tidig med allt. Livet är inte rättvist...
  • ShinMama

Min 17 månaders säger nog runt 20, några i mening och andra själva, han är två språkig så det är ungefär 2/3 svenska.

• frökenelisabeth

Min son hade väl runt 8-10 ord vid 1,5 års ålder. Nu är han snart 22 månader och det har verkligen exploderat på sistone, nu är det många ord (även om de flesta ord inte är rena), och han säger även tvåordsmeningar "mer mjölk" "blå ballong" osv. Han är tvåspråkig och blandar svenska och danska. 

Ballong heter t ex "allo", pasta heter "apass", osv, men han använder samma ord för samma sak varje gång, så det är ingen tvekan om vad han menar, han har bara lite svårt med uttalet fortfarande. 

• Pudel

Har en 15månaders här hemma. Hon kan säga och benämna 10+ ord själv (hej, nej, mamma, titta, där, lampa, min, vovve, pappa, mask och gott) men förstår betydligt fler ord. Hon kan exempelvis följa enkla uppmaningar såsom hämta bollen, krokodilen, kissen, nappen, flaskan. Hon kan även peka på kroppsdelar när vi frågar henne (näsa, mun, fot, mage, öra och öga). Hon kan också härma djurläten, när vi frågar Vad säger vovven så skäller hon och djurljud för kossan och kissen. 

Den enda tvåordsmening som förekommer är nej min och nej mamma. Nej mamma kan då betyda många olika saker och nej min kan betyda att hon vill ha saker eller inte vill dela med sig. 

• UnikFamilj

Vår äldsta hade 200 ord ungefär, inga meningar dock och bara substantiv var det i den ordsamlingen. Sonen hade inga ord alls. Yngsta dottern har jag ingen aning om, men hon pratade en hel del när hon var 1,5 så det var inte relevant att räkna på det viset. Hon tecknade och pratade, hade ett stort (inte enormt) ordförråd och satte ihop till 2-ordsmeningar (och ibland 3).

• Millan83

Tack för era svar! Mycket intressant. Det är ju olika, det är jag medveten om! Och likaså att de förstår mycket mer än vad de kan säga!  

Vi har liksom inte tänkt på att hon pratat "mycket", det är ju naturligt för oss. Vi försökte skriva ner och kom till 200 sedan gav vi upp. 

"Pappa, meja vi-duor" är en sån där typisk sak som hon säger. Det är väldigt kul!

Hon gick inte förrän en vecka innan ettårsdagen och var väldigt sen med att krypa. Så det är ju väldigt olika!

Svar på tråden Språkutveckling 1,5 år!