Inlägg från: Hallonbåt02 |Visa alla inlägg
  • Hallonbåt02

Hur jobbar ni era hästar i form?

Säger som ovan, muskler och balans , resten sköter sig mer eller mindre sig självt., hästen ska kunna bära sig själv och det gör den när den har tillräckligt med rygg och bakmuskler.
    Man behöver inte träna en unghäst frenetiskt utan försök att ha kul och rid ut mycket med hästen i terräng samt tömkör  kanske 2 dagar i veckan istället för ridning, cavaletti stärker också hästen.
    Man kan få en häst mycket piggare genom att göra varierande saker så att man har kul med sin häst och allt inte bara blir jobb då det lätt blir "lata" hästar, oftast beror det på att man harvar banan och hästen inte har balans eller muskler för det och så blir ryttaren frustrerad och hästen känner av det.
    Men ta hjälp av en instruktör  om du har möjlighet

• Hallonbåt02

En häst utan  muskler har svårt med att gå på volt en längre stund det kommer rmed tiden när styrkan sitter i.

• Hallonbåt02
    Madick skrev 2014-03-20 16:06:09 följande:
    Man jobbar inte hästen längre stunder eller i högre tempo/gångart än den orkar med. Den SKA gå så länge den orkar och en aaaning till, sen vila, för att bygga upp musklerna.
    Men, OM nu ts har problem med diverse andra saker som balans så hade jag inte rekomenderat volten som första lösning, utan andra saker som kan stärka och bygga upp både balansen hos ryttaren och hästen.
    Det finns ju tydligen en frustration i hästen/ryttaren som gör det svårt för dem att hitta ett samspel.
  • Hallonbåt02

En varierad träning  hjälper ju en "lat" häst, och man ska definitivt inte harva banan om den helt klart har svårt för samspela där.
    Jag tror även på markarbete ett par gånger i veckan kan vara bra för få upp tilliten mera  kan vara en effektiv lösning.
    Jag kör inga av mina unghästar utan ett bra markarbete och att dem ska förstå vart dem ska sätta fötterna.

• Hallonbåt02

Självklart, men ts har problem  med att hennes häst drar iväg när dem rider ut  och då behövs det  mer samspel i form av tillit som gärna är uppbyggd från marken redan.
    Om du får hästen att lyssna på dig med hjälp av små hjälpmedel på marken så hjälper det även till när man sitter upp och därifrån kan man börja bygga upp hästen på ett smidigt sätt.
    Att stärka hästen med hjälp av tömkörning är  ett riktigt bra sätt och som man kan göra  någon/några dagar i veckan och som även hjälper hästen att utveckla sin balans utan en ryttare på ryggen.

• Hallonbåt02

Ts har fått ganska mycket tips på den här  tråden så det är bara att önska henne lycka til och hoppas att hon hittar bra lösningar..

Svar på tråden Hur jobbar ni era hästar i form?