• moafeliciaa

Hur jobbar ni era hästar i form?

Tror att jag tidigare skrivit detta men jag har sånt problem att få min nordsvensk att gå i form så jag har slut på alternativ. 
    Hur gör ni? 
    För det första är han ganska kraftig och är mycket häst att rida vilket gör det ännu svårare... 
    Och sen så är han ganska så lat och kan vara otroligt envis. 
    Han är 5 år och jag har funderat på om han bara inte har tillräckligt med muskler för att orka gå i rätt form? Men jag tycker att jag klättrat i backar och nerförsbackar i evigheter och tränat över bommar och allt möjligt men inget verkar funka. 
    Hur jobbar ni eran häst i form? Alla verkar göra så olika. 
    Jag själv försöker sitta stadigt i sadeln, sträcka på mig, driva med skänkeln samtidigt som jag gör små halvhalter och håller emot lite. Men hur jag än kämpar så GÅR det inte. Det känns som att det är jag som gör helt fel, ibland går han ner lite i form men det är bara för ett ögonblick och sen upp igen. Blir så besviken på mig själv. 
    Har ni några tips??! 
    Så tacksam för svar 

• Svar på tråden Hur jobbar ni era hästar i form?
  • Zopiklon

En duktig tränare kan säkert ta dig på rätt väg!

• slutatsnusa

att "gå i form" handlar inte om att han ska böja på nacken, men det vet du säkert
    "formen" kommer bakifrån och är något som kräver både balans (från både dig och hästen Flört) samt muskler som en tung 5-åring med all säkerhet inte har ännu.
    själv är jag lite svag för akademisk ridning i en lightversion
    de tänker mycket på hur man just bygger upp hästens muskler bokstavligen steg för steg
    jag vet att jag skrivit i en av dina tidigare trådar och det är jättebra att du frågar mycket
    frågorna tar aldrig slut faktiskt, men man kan bli rädd för att fråga om folk är snorkiga
    i alla fall det jag skulle vilja rekommendera dig 'är att ta ut en instruktör till ditt stall
    och inte bara en utan testa några olika för att se vem du gillar, som bemöter dig och hästen på ett bra sätt, som är en bra pedagog samt hästkunnig på riktigt
    det kostar lite, men det är så värt det
    jag vet inte var du bor, men om du vill kan du skriva ett meddelande till mig så kan jag rekommendera några här i mina trakter
    du kan även åka på olika kurser vilket ofta är inspirerande
    det brukar vara möjligt att komma som "fotfolk" dvs utan häst och då är det lite billigare
    du klanske kan gå ihop med nån annan i ditt stall och ta ut instruktör?

• Hallonbåt02

Säger som ovan, muskler och balans , resten sköter sig mer eller mindre sig självt., hästen ska kunna bära sig själv och det gör den när den har tillräckligt med rygg och bakmuskler.
    Man behöver inte träna en unghäst frenetiskt utan försök att ha kul och rid ut mycket med hästen i terräng samt tömkör  kanske 2 dagar i veckan istället för ridning, cavaletti stärker också hästen.
    Man kan få en häst mycket piggare genom att göra varierande saker så att man har kul med sin häst och allt inte bara blir jobb då det lätt blir "lata" hästar, oftast beror det på att man harvar banan och hästen inte har balans eller muskler för det och så blir ryttaren frustrerad och hästen känner av det.
    Men ta hjälp av en instruktör  om du har möjlighet

• Madick

Rätt form är ju beroende av vad du gör när du rider. Formen i skogen, uppför en backe är annorlunda än den form hästen bör ha när du rider på bana eller hoppar.

Gemensamt är att hästen ska vara på tygeln, dvs vara både fysiskt och psykiskt avspänd och börja arbeta med hela muskelringen, som också är den som aktiverar böjen på nacken. Det är alltså HELA kroppen som är inblandad och inte bara nacken.

Jobba med lydnad. Se till att du kan rida framåt, stanna, svänga framdel och bakdel, utan någon fördröjning och med små fina hjälper. När din häst lyssnar på dig och är lydig så kommer nackböjen också komma utan att du behöver "kämpa" för det. Jättebra är att värma upp i skogen, klättra och galoppera framåt, så hästen är avrastad och kan börja koncentrera sig, dvs vara psykiskt avspänd och aktiv i kroppen.

• slutatsnusa
    Madick skrev 2014-03-16 20:53:13 följande:
    Rätt form är ju beroende av vad du gör när du rider. Formen i skogen, uppför en backe är annorlunda än den form hästen bör ha när du rider på bana eller hoppar.

Gemensamt är att hästen ska vara på tygeln, dvs vara både fysiskt och psykiskt avspänd och börja arbeta med hela muskelringen, som också är den som aktiverar böjen på nacken. Det är alltså HELA kroppen som är inblandad och inte bara nacken.

Jobba med lydnad. Se till att du kan rida framåt, stanna, svänga framdel och bakdel, utan någon fördröjning och med små fina hjälper. När din häst lyssnar på dig och är lydig så kommer nackböjen också komma utan att du behöver "kämpa" för det. Jättebra är att värma upp i skogen, klättra och galoppera framåt, så hästen är avrastad och kan börja koncentrera sig, dvs vara psykiskt avspänd och aktiv i kroppen.
    men "nackböj"...
    att nacken är böjd indikerar inte att hästen går "i form"
    nacken kan vara böjd både då hästen går över och under tygeln
  • Awesome

Jag har ett varmblod som jag ridit lite hobbydressyr på i många år och han älskar när han får vara duktig. :)

Eftersom jag inte är så stark i skänklar och rygg/mage som jag skulle behöva vara så har jag svårt att få till formen bra på rakt spår. Istället jobbar jag på böjda spår, ökar och minskar volt, flyttar bog och bakdel och rider många serpentiner med halvhalter innan varje sväng. För mig funkar det klockrent, ryggen kommer upp, han blir väldigt bärig och som en smörklick under sadeln. När vi hittat formen på böjda spår är det mycket enklare att räta upp och fortsätta på raka spår. Hemligheten för min häst är väldigt mycket skänkel, lätt stöd på yttertygel och att jag sitter korrekt (han är lång och överbyggd så det är inte alldeles enkelt).

Min syster som har kunskap och muskler som en gud kan få honom i form på vilken skogsväg som helst, medan jag får kämpa mig blå så det är väldigt olika! Vi är på lite olika nivå kan man lugnt säga.

En bra tränare är guld värt, speciellt om du har en så pass ung häst.

Lite kuriosa:
    Är inte så mycket för western, men här är en kille med riktigt bra filosofi. Här visar han på en unghäst hur han lär in samling.

• Madick
    slutatsnusa skrev 2014-03-17 09:55:31 följande:
    men "nackböj"...
    att nacken är böjd indikerar inte att hästen går "i form"
    nacken kan vara böjd både då hästen går över och under tygeln
    Den nackböj många tror är det enda som indikerar hästens form... Får man igång muskelringen så får hästen den tjusiga nackböj många försöker knäcka till genom att dra i tyglarna.
  • Madick

Alltså, att nacken är böjd är en del i att hästen går i en lämplig form, men den kommer sist.

• Soi88

Som de andra säger; böjd nacke är inte prio ett, utan han ska först o främst trampa under sig ordentligt, höja ryggen och därefter ska nacken komma.
    Om du är där redan men att nacken "stretar emot" så tipsar jag, som tjejen med varmblodet skrev, att rida på volter.
    Och göra halvhalter kommer inte hjälpa dig!
    Rid på en hyfsat stor volt, mjuk men stadig på yttertygel, fäll ut din innerhand och "krama o lirka" tygeln ngt. Ha inte för korts tyglar och driv honom bakifrån framåt om man kan säga så. Gud vad svårt att förklara i ord, haha!
    Men som andra sagt; det är totalt värdelöst att hästen "går på tygeln" om den har röven 50 m bakom..
    Lycka till :)

• Madick

Hästen går inte på tygeln om bakdelen spjärnar eller släpar efter. En häst som släpper bettet och går bakom hand har tappat bakdelen och har släppt muskelringen = är inte på tygeln.

Något som är väldigt viktigt är att hästen spårar, dvs bakbenen kliver i frambenens spår, både på rakt och böjt spår. Jättenyttigt att träna på volter och att flytta hästen sidvärts.

• Hallonbåt02

En häst utan  muskler har svårt med att gå på volt en längre stund det kommer rmed tiden när styrkan sitter i.

• Madick

Man jobbar inte hästen längre stunder eller i högre tempo/gångart än den orkar med. Den SKA gå så länge den orkar och en aaaning till, sen vila, för att bygga upp musklerna.

• Hallonbåt02
    Madick skrev 2014-03-20 16:06:09 följande:
    Man jobbar inte hästen längre stunder eller i högre tempo/gångart än den orkar med. Den SKA gå så länge den orkar och en aaaning till, sen vila, för att bygga upp musklerna.
    Men, OM nu ts har problem med diverse andra saker som balans så hade jag inte rekomenderat volten som första lösning, utan andra saker som kan stärka och bygga upp både balansen hos ryttaren och hästen.
    Det finns ju tydligen en frustration i hästen/ryttaren som gör det svårt för dem att hitta ett samspel.
  • Hallonbåt02

En varierad träning  hjälper ju en "lat" häst, och man ska definitivt inte harva banan om den helt klart har svårt för samspela där.
    Jag tror även på markarbete ett par gånger i veckan kan vara bra för få upp tilliten mera  kan vara en effektiv lösning.
    Jag kör inga av mina unghästar utan ett bra markarbete och att dem ska förstå vart dem ska sätta fötterna.

• Madick

Men man kan jobba både böjda spår, volter och annat rakriktande när man rider i skogen, varför måste man vara på en ridbana? Träd i skogen är utmärkta att volta runt, en stor volt på ett fält, öppna längs grusvägen, rida hästen ställd på rakt spår. Varför så låsta vid att dressyr är samma sak som ridbana?

• Hallonbåt02

Självklart, men ts har problem  med att hennes häst drar iväg när dem rider ut  och då behövs det  mer samspel i form av tillit som gärna är uppbyggd från marken redan.
    Om du får hästen att lyssna på dig med hjälp av små hjälpmedel på marken så hjälper det även till när man sitter upp och därifrån kan man börja bygga upp hästen på ett smidigt sätt.
    Att stärka hästen med hjälp av tömkörning är  ett riktigt bra sätt och som man kan göra  någon/några dagar i veckan och som även hjälper hästen att utveckla sin balans utan en ryttare på ryggen.

• Madick

Ja, tömkörning gillar jag verkligen! Dock krävs det en hel del av den som utför det.

• Hallonbåt02

Ts har fått ganska mycket tips på den här  tråden så det är bara att önska henne lycka til och hoppas att hon hittar bra lösningar..

Svar på tråden Hur jobbar ni era hästar i form?