Hur jobbar ni era hästar i form?
Jag har ett varmblod som jag ridit lite hobbydressyr på i många år och han älskar när han får vara duktig. :)
Eftersom jag inte är så stark i skänklar och rygg/mage som jag skulle behöva vara så har jag svårt att få till formen bra på rakt spår. Istället jobbar jag på böjda spår, ökar och minskar volt, flyttar bog och bakdel och rider många serpentiner med halvhalter innan varje sväng. För mig funkar det klockrent, ryggen kommer upp, han blir väldigt bärig och som en smörklick under sadeln. När vi hittat formen på böjda spår är det mycket enklare att räta upp och fortsätta på raka spår. Hemligheten för min häst är väldigt mycket skänkel, lätt stöd på yttertygel och att jag sitter korrekt (han är lång och överbyggd så det är inte alldeles enkelt).
Min syster som har kunskap och muskler som en gud kan få honom i form på vilken skogsväg som helst, medan jag får kämpa mig blå så det är väldigt olika! Vi är på lite olika nivå kan man lugnt säga.
En bra tränare är guld värt, speciellt om du har en så pass ung häst.
Lite kuriosa:
Är inte så mycket för western, men här är en kille med riktigt bra filosofi. Här visar han på en unghäst hur han lär in samling.