• gravidis2009

ny tråd för ivg/pgd

Hej tjejer

Är det någon här som just nu håller på med IVF/PGD eller som ska?
    Efter fem missfall ska vi nu testa PGD, har tidigare bestämt oss för att försöka på naturlig väg men nu orkar jag inte gå igenom fler graviditeter fyllda med oro och flera månaders väntan på fosterdiagnostik. Imorgon ska jag föda ut mitt senaste missfall, skulle gått in i vecka 17 men fostret dock runt vecka 13. Söker folk som går igenom samma sak för att kunna följas åt. Läs gärna min blogg för mer info om vår resa.

5 st MA/MF pga balanserad translokation. Driver www.facebook.com/villhabebis, bloggar på sandradf.tumblr.com
  • Svar på tråden ny tråd för ivg/pgd
  • ScillaBlå

Hej.

Fick veta idag att min man har balanserad translokation. Vi har två friska barn som vi inte vet om bär på samma avvikelse eller ej. Vi har försökt få ett tredje barn i två år nu och haft två missfall och ett MA. Vet inte om jag orkar prova igen. Vet inte om vi kan få IVF via landstinget eller ej. Får du det?

Beklagar din historia :(

• Kattflickan

Det finns en semi aktiv tråd för PGD. Jag har fått en dotter via PGD. Hon är nu över ett år och när jag lyckas avsluta amningen så ska vi försöka med syskon med den blastocyst vi har i frysen.

Gravidis, förstår hur jobbigt det är! Jag har gått igenom två sena avbrytanden. Kram!

• ScillaBlå

Har läst din blogg Gravidis2009, även gillat fb-sidan. Du inger hopp och tröst! Tack! Såg nu att ni skickat in om IVF PGD. Betyder det att ni får det betalt via landstinget, eller har ni valt att göra det privat?

Min man är egentligen nöjd med två barn, men går med på IVF PGD om vi får det beviljat, men han vill inte betala för det. Så det är verkligen upp till sjukvården nu.

Jag fick tillbaka min mens idag. Hade MA i dec, men fick Placenta Accreta och gjorde en medicinsk abort och två skrapningar. Skrapades senast 21/2. Så nu är det fysiskt möjligt att prova på egen hand igen. Men det känns skrämmande. Vet faktiskt inte hur jag skulle reagera på ett positivt gravtest nu när jag vet oddsen. Troligtvis med skräck och panik (och en gnutta lycka och hopp).

Hoppas dock att läkaren hör av sig med ett positivt besked ang IVF PGD snart. Annars har vi funderat på att bli familjehem. Inte nu, men i framtiden. Vi får se. Än lever hoppet... :)

• Susanne1975

Får jag vara med här? Jag har ett kromosomfel, en balanserad translokation. Vi har en son som fyller 18 år senare i år. Många, långa år lyckades jag inte bli gravid, gick ner 60 kg och har därefter blivit gravid och fått 3 missfall. Det första var ett MA i v. 12 och de andra var MF, båda i v. 7. Därefter upptäcktes mitt kromosomfel, ett par månader innan jag fyllde 39 år. Vi skulle ha gjort vårt första IVF-försök med PGD i mitten av maj men eftersom vi "klantat till det" är vi nu gravida av misstag. Troligtvis blir det ett 4:e missfall inom kort. Jag har ökande blodiga flytningar sedan flera dagar tillbaka och idag en värk i magen som jag förknippar med missfall. Vi får se hur det går. Om det blir missfall är det bråttom här...åldersgränsen för IVF med PGD går vid 40 år och det blir jag senare i år. 

• Susanne1975
    gravidis2009 skrev 2014-03-03 10:51:16 följande:
    Hej tjejer

Är det någon här som just nu håller på med IVF/PGD eller som ska?
    Efter fem missfall ska vi nu testa PGD, har tidigare bestämt oss för att försöka på naturlig väg men nu orkar jag inte gå igenom fler graviditeter fyllda med oro och flera månaders väntan på fosterdiagnostik. Imorgon ska jag föda ut mitt senaste missfall, skulle gått in i vecka 17 men fostret dock runt vecka 13. Söker folk som går igenom samma sak för att kunna följas åt. Läs gärna min blogg för mer info om vår resa.
    Jag beklagar verkligen era missfall! Stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter i din blogg! Igenkänningsfaktorn är hög och just nu är tårarna nära. Det är väl hälsosamt att släppa fram tårarna ibland förstås. Bara att bryta ihop och komma igen! 
  • ScillaBlå

Klart du ska vara med här Susanne 1975, vi med balanserad translokation får hålla ihop. Var TS tog vägen vet jag dock inte :)

• Susanne1975

Tack ScillaBlå! Jo det känns skönt att dela med någon som är i en liknande situation och som mer kan förstå vad man går igenom. 

• 3e gången gillt

Hej tjejer!

Väntar i detta nu på att dra igång ivf m PGD. Vi ska på nybesök på reprod Huddinge denna v och sedan hoppas jag vi får börja en första behandling i sept/okt (vår analysmetod är inte riktigt klar ännu). Har någon erfarenhet av Huddinge? Har läst en del statistiska rapporter om ivfkliniker och "kundnöjdheten" på Huddinge verkar inte tipptopp. Hoppas att det skiljer sig för just PGD? Jag är lite skör efter ett sent avbrytande (v21), en död bebis (född dödssjuk i v 35) följt av ytterligare ett sent avbrytande (v 13) i bagaget de senast 2 åren. Varken jag eller min man är sjuka men har fel på samma gen vilket orsakar sjukdom hos våra foster.

Jag är orolig för att inget av våra embryon ska bli friska. Det sägs att vi "bara" har 25% risk att få sjuka barn, men nu har det ju hänt 3 av 3 försök så man är ju lite lätt skeptisk. Någon som har gått in i PGD processen med dåliga odds och kommit ut med en frisk liten bebis? Behöver lite pepp och alla positiva historier skulle verkligen stärka just nu :)

Här kommer en länk till ett bra och nytt pod program om PGD som jag blev glad av att hitta. Hoppas att det kan glädja er också! :):

www.ivfpodden.se/podcast/2014/avsnitt-10-pgd-vad-ar-det/

Kram

Svar på tråden ny tråd för ivg/pgd