Inlägg från: Hattifnatt |Visa alla inlägg
  • Hattifnatt

Hey Jude!

Elims:

Nu minns jag inte riktigt, var det förebilder eller hjältinnor eller lite av båda?

Nelly Sachs (Nobelpris i litteratur)
    Rita Levi-Montalchini (Nobelpris i medicin)
    Rosa Luxemburg (ok... hjältinna, hmmm)

• Hattifnatt

God morgon!

Här hade vi en låång dag på jobbet i går, hemma vid halv två i natt efter en kylskaleg cykeltur genom hela stan, och har nu en lugn förmiddag hemma med lilla HEdvig medan storebror är på dagis.

Trodde FL var nedsläckt i går men ser att ni hunnit skriva en massa ändå

Lite snabba kommentarer:
    Vegetarisk lasagne: jag brukar ibland ta fetaost eller lite philadelphiaost i spenaten, samt muskot. Och ibland gör jag förutom tomatsåsen dessutom en vit ostsås (typ som en bechamelsås man gör till köttig lasagne) och varvar med den också, barnen tycker det blir godare.

KidA: skall strax susa in och kolla dina glasögon! Jag är också linsbärare, och de få gånger på tjugofem år jag fått linsförbud har det varit en plåga, jag ogillar starkt glasögon på näsan, de är i vägen (och så är jag inte lika söt i dem )

Jag ser också att ni diskuterat taharat hamishpacha- det finns en sid på nätet,
    www.yoatzot.org/
    som är en sida man kan skriva till med frågor kring detta, och där frågor och svar läggs ut, ochosm är mycket informativ och trevlig. Där finns t ex ett avsnitt med just vad som gäller kring förlossning:

A woman becomes a yoledet (a woman who is giving birth) when her cervix is dilated during the final stages of labor. She is not halachically required to undergo an internal examination to determine the degree of dilation. From the point that she can no longer walk unaided, we assume that her uterus has opened enough to render her a yoledet.
    Uterine bleeding during labor renders a woman a yoledet. Rabbinic authorities differ about the halachic significance of the water breaking, and of the release of the mucus plug.
    A yoledet is subject to all the laws which apply to a niddah, including the restrictions on contact with her husband (harchakot).
    If a woman's cervix is dilated by a few centimeters early in labor (or earlier in her pregnancy), but she has not had any bleeding, she does not yet become either a niddah or a yoledet.

Såg ni filmen om Taharat Hamishpacha, samma filmare som också gjort film om de judiska skilsmässolagarna? Den gick på tv för något år sedan och är kritisk till i varje fall vissa aspekter av detta ( som t ex halachic infertility).

Samtidigt kan jag tänka mig att det faktiskt som Elims skriver ger en speciell rytm i samlivet och äktenskapet och skapar rum för längtan t ex.

Nej, dags att bädda och sätta på lilla Hedvig sina strumpor igen!

• Hattifnatt

God morgon!

Åh vilken fantastisk tråd det här är - jag har nu gjort en speciell fil på datorn med Mat från j-tråden, började bli alldeles för många små lappar överallt ....
    I dag skall vi göra

Hur var det nu med nana, om man inte vill köpe den i krupa på ICA, några tips om var man fa tag i den? Jag är ju en kronisk tedrickande (efter ett par år i England tycker jag att en kopp te är det enda raka i livets flesta situationer...).

Fajga - uff det låter jobbigt. Jag jobbar sent en kväll i veckan, tycker det räcker gott och väl.
    Din C-uppsats låter spännande! Kan konklusionerna sammanfattas lite lätt för oss, tro?

Monsa - usch och fy så stönigt!

• Hattifnatt

Nej men oj vilken stavning i mitt inlägg ovan
    Lilla Hedvig och jag hade en liten batalj under tiden jag skrev det om vem som hade förtur till tangentbordet, tror hon vann...

• Hattifnatt

...lemonad skulle det stå.

Får nog kolla med ICA , har aldrig sett det men kanske kan de ta in det " på allmän begäran".

Vad gäller tvätt - här hemma har vi det finfinas arrangemanget att masken stryker medan han tittar på ligafotboll på tv
    En typisk win-win situation

• Hattifnatt

Monsa - vilken snygg kalender och så bra med veckoplanering! Vi ägnar oss också åt det, vi jobbar ju deltid båda två och Hedvig har inget dagis, så vi sitter varje helg och försöker pussla ihop våra scheman. Men det brukar lösa sig med lite entusiasm Som tur är blir det aldrig någonsin gräl kring detta, vi behöver ju båda kompromissa.

Och så duktig du är med vikten! Jag har viktväktat lite efter Hedvig, och gått ner ett par kilo, men är nu mest intresserad av att inte gå upp dem igen.

Ingen citronlemonad dag, inga fina citroner i vår affär i dag, men vi gör ett nytt försök i morgon.
    Däremot bakade jag rågbröd i förmiddags, hembakat rågbröd med prästost är bara såååå gott , så det blir soppa med smörgås till middag i dag!

• Hattifnatt

Monsa - jag är verkligen full av beundran! Du har ju gjort precis som man skall göra ( men inte riktigt gör ändå... ) och det är ju uppenbart att det fungerat väl !
    Hur mycket har du tänkt gå ner, är du framme vid din målvikt nu?

• Hattifnatt

Elims - ha det bra - det känns alltid bäst precis efteråt

Nyb: grattis till jobben! Vilken snygg timing ni har, nästan samtidigt och just nu när ni fick ny bostad och allt!

KidA: jag tror Monsas ide och att ta den nu som distanskurs när du är mammaledig är en jättebra idé! Så kan du ta det lite i din egen takt.

Monsa :du är ju uppenbarligen på helt rätt väg och har hittat en modell som fungerar väldigt väl för dig, så det kommer gå hur bra som helst!

Här har vi ätit soppa till middag och nu ägnar sig maken åt sonens besynnerliga favoritlek, att kasta sonen i soffan med högljudda vrål

Vad gäller challa, bakar ni själva eller köper ni brödet? Och har ni ett bra recept att dlea med er av, eller tycker ni att det som står i "Judisk mat...." är bra?

• Hattifnatt

Tittar in lite snabbt, jobbar annars tappert en stund till!

Nej jag missade detta program, eller missade jag kanske inte någonting?!

Svar på tråden Hey Jude!