Inlägg från: elims |Visa alla inlägg
  • elims

Hey Jude!

Chaia

har skrivit klart och ska ut och lämna in nu...gahhh!

Här är en som LÄNGTAR till helgen!

• elims

Chaia

nope ingen matlagning för mig ikväll, bara matätning!

men du har ikväll, eller hur?! ni ska väl vara hos er imorgon... Undrar vad ska du laga för spännande?!

• elims

oooooooooh, spice and spirit har kommit!
    Vad tycker du?!!!

allt låter supergott, tar gärna recept. vad fyller du aubeginerna med?

grönsakssoppa gör jag på oftast på: purjo, palsternacka, selleri, liten bit morot, vitlök, potatis (och sötpotatis om jag har det hemma) och persiljekvistar + parve kycklingsoppa (pulver) och peppar. skär grönsakerna och lägger dem i vatten som jag sedan använder i soppan.

• elims

Hattifnatt

kan tipsa om en sallad som alltid går hem hos min gäster!
    Den är rätt så kaloririk, men det är inget jag brukar tala högt om....

ingredienser:
    vitkål
    blandade frön och nötter (brukar själv ta cashew, mandlar/valnötter, solrosfrön och sesamfrön)
    dressing: 1/3 dl olja, 1/3 dl vinäger (ej balsam), 1/3 dl socker + 4 msk soja

Strimla vitkålen så fint du kan. Koka upp olja, vinäger och socker i en kastrull tills sockret har löst sig. Låt svalna och blanda sedan i sojan. Rosta nötter och frön i en torr stekpanna. Blanda nötter och vitkål strax innan servering och håll på dressingen.

• elims

japp, finns i kosherian, i både pulver och tärning (jag föredrar dock pulver)
    finns parve tärning/pulver med biffsmak också tror jag.

• elims

Chaia
    vad tycker du om vego paradiso då?

• elims

Chaia
    vad tycker du om vego paradiso då?

• elims

chaia

åh, den är jättefin! finns två i samma serie + en för barn. Lite lyxiga recept sådär

• elims

använder förresten det där kycklingsoppepulvret till väldigt mycket här hemma, allt som ska kokas med salt i princip...så jag brukar släpa hem åtminstone en 1-kilosförpackning från Israel varje gång vi har varit där eftersom det är så himla mycket billigare där nere(tror det kostar runt 20 shekel för 1 kg)

• elims

mayasmama
    "Etay" tycker jag är fint...men fungerar kanske inte så bra i Sverige. "Itay" är också fint, det heter en släkting till mig (han bor i Israel iof)

Chaia
    vet inget om jod och salt.
    vet iof att det finns speciellt koshersalt... (brukar stå i alla kosherkokböcker att man helst ska använda det)

Svar på tråden Hey Jude!