Hey Jude!
Chaia
har skrivit klart och ska ut och lämna in nu...gahhh!
Här är en som LÄNGTAR till helgen!
Chaia
har skrivit klart och ska ut och lämna in nu...gahhh!
Här är en som LÄNGTAR till helgen!
Chaia
nope ingen matlagning för mig ikväll, bara matätning!
men du har ikväll, eller hur?! ni ska väl vara hos er imorgon... Undrar vad ska du laga för spännande?!
oooooooooh, spice and spirit har kommit!
Vad tycker du?!!!
allt låter supergott, tar gärna recept. vad fyller du aubeginerna med?
grönsakssoppa gör jag på oftast på: purjo, palsternacka, selleri, liten bit morot, vitlök, potatis (och sötpotatis om jag har det hemma) och persiljekvistar + parve kycklingsoppa (pulver) och peppar. skär grönsakerna och lägger dem i vatten som jag sedan använder i soppan.
Hattifnatt
kan tipsa om en sallad som alltid går hem hos min gäster!
Den är rätt så kaloririk, men det är inget jag brukar tala högt om....
ingredienser:
vitkål
blandade frön och nötter (brukar själv ta cashew, mandlar/valnötter, solrosfrön och sesamfrön)
dressing: 1/3 dl olja, 1/3 dl vinäger (ej balsam), 1/3 dl socker + 4 msk soja
Strimla vitkålen så fint du kan. Koka upp olja, vinäger och socker i en kastrull tills sockret har löst sig. Låt svalna och blanda sedan i sojan. Rosta nötter och frön i en torr stekpanna. Blanda nötter och vitkål strax innan servering och håll på dressingen.
japp, finns i kosherian, i både pulver och tärning (jag föredrar dock pulver)
finns parve tärning/pulver med biffsmak också tror jag.
Chaia
vad tycker du om vego paradiso då?
Chaia
vad tycker du om vego paradiso då?
chaia
åh, den är jättefin! finns två i samma serie + en för barn. Lite lyxiga recept sådär
använder förresten det där kycklingsoppepulvret till väldigt mycket här hemma, allt som ska kokas med salt i princip...så jag brukar släpa hem åtminstone en 1-kilosförpackning från Israel varje gång vi har varit där eftersom det är så himla mycket billigare där nere(tror det kostar runt 20 shekel för 1 kg)
mayasmama
"Etay" tycker jag är fint...men fungerar kanske inte så bra i Sverige. "Itay" är också fint, det heter en släkting till mig (han bor i Israel iof)
Chaia
vet inget om jod och salt.
vet iof att det finns speciellt koshersalt... (brukar stå i alla kosherkokböcker att man helst ska använda det)