Hey Jude!
har heller inga bra erfarenheter av "pauser", men det betyder inte att det inte kan fungera för andra!
Vilken parfym har du köpt då, nyb?!
har heller inga bra erfarenheter av "pauser", men det betyder inte att det inte kan fungera för andra!
Vilken parfym har du köpt då, nyb?!
vill göra aliyah NU!!!
Monsa: du får lägga in en bild sen!
fajga: svårt det där...
åh, vill också ha en trea. Vi är ju iof bara två än så länge och behöver inte mycket större egentligen (2:a, ca 54 m2, hyra 2000)...men ändå!!! Vill ha ett stort kök och badrum!!!
inser att vissa betalar samma hyra varje månad som vi betalar i kvartalet, så visst, jag klagar inte... men nog skulle jag kunna tänka mig ibland att bo lite större!
Bor i en bostadsrätt i Stockholms innerstad.
Hattifnatt
absolut! Det är inte längre en fråga om om utan när...
Lever ett halvt liv här på ett sätt kan man säga, med allt vad det innebär att leva ett judiskt religiöst liv. Dessutom bor de flesta av våra vänner där.
Det enda som riktigt håller oss tillbaka är våra familjer, men har vi tur kanske de också flyttar ner en dag!
Ha en fortsatt skön kväll allihopa, nu ska vi iväg!
shavua tov allesammans!
Här har man haft möten och jobbat hela dagen. skööönt att vara hemma igen.
Här ska vi strax svulla lite och kanske kanske titta på munchen (hittade ett recept på nätet på något som de kallade tacolåda och det verkar bara hur gott som helst! )
Ville också bara påminna alla här inne om att det är Tu Bshevat imorgon - trädens nyår!
Man brukar planterar träd (eller kanske här i Sverige skänka en slant till keren kajemet åtminstone ), äta 7 olika sorters frukt (speciellt frukt från Israel) och dricka 4 olika bägare med vin som ska symbolisera våra olika årstider.
Tu B'shevat sameach!!
Blev ingen munchen idag, får ta det någon annan gång istället
men tacolådan var göttig iaf!
Chaia
japp här är det laddat med frukt
såg att jag skrev i mitt inlägg tidigare att man ska äta sju sorters frukt på Tu B'shevat...det ska ju vara 15 sorter totalt egentligen - varav sju av dem är de speciella sorter som landet Israel är välsignat med (fikon, dadlar, granatäpple, oliver, druvor och vete)
Men hur bra på att räkna var jag då?!
fikon, dadlar, granatäpple, oliver, druvor, vete och KORN ska det stå.
sorry, var tvungen att ta ett samtal...
Tu B'shevat är ju en årstidernas och trädens fest. vill man kan man följa en speciell seder (seder betyder "ordning" på hebreiska)
då dricker man en bägare vin som symbol för varje årstid -
en bägare med bara vitt vin - symboliserar vintern med hela sin glans och styrka
en bägare med vitt vin blandat med en gnutta rött vin - symbol för vårens första knoppar
en bägare med med rött vin blandat med en gnutta vitt vin - symboliserar kampen mellan naturkrafterna, sommaren och dess varma dagar
en bägare med bara rött vin - symbol för hösten i all sin prakt
emellanåt kan man äta frukter och nötter av olika slag (som de är, behöver inte tillredas), äta kakor (bakat på kornet och vetet) och sjunga tex Tu B'shevat-sånger!
man brukar, förutom de 7 speciella sorterna (fikon, dadlar, granatäpple, oliver, druvor, vete & korn) försöka äta olika typer av frukt iallafall (och enligt kabbalistiskt tradition symboliserar de olika världar som kännertecknar mänsklig existens)
Handlingens värld: frukter som har ett hårt oätbart skal (tex apelsiner, avokado)
Skapelsens utformande: frukter som har en hård oätbar kärna (tex mango, persika)
Skapelsens värld: helt ätbara frukter (tex äpplen, jordgubbar)
Tu B'shevat är kul!
Rolig högtid för barnen också, man kan ju göra en massa roligt med frukt - tex bygga figurer av olika sorter, göra smycken av skalen, plantera kärnorna i jord...
Det finns vissa speciella Tu B'shevatsånger (tex "Tu B'shvat higia, chag la'ilanot...") annars kan man ju sjunga lite som man vill och kan, det är inte så noga, huvudsaken är ju att man har trevligt!