Inlägg från: mayasmama |Visa alla inlägg
  • mayasmama

Hey Jude!

det har öppnat ett nytt ställe i majorna där köpte jag. god sushi men alldeles för små bitar!!!

ja tandläkaren e jobbig, vi har varit jag vet inte hur mnga gånger för hon har dåliga tänder i kombination med en rejäl tandläkarskräck så det e inte lätt..... plus att de vill ha det till att det är jag som misskäter hennse tändfer vilket inte e sant!! visst i början var jag kanske inte jättenoga och hon hatar tandkräm så jag struntade i den men nu sen ngt år har hon elektrisk tandborste, en tandkräm hon accepterar hon äter bara godis på lör ibland fre, lör men det är defintivt roligare att köpa godis än att äta det hon väljer själv att dricka vatten istället för saft för att inte skada sina tänder... men det blir en del småätande eftersom hon e så dålig med maten så e man glad bara man får i henne nåt, flourtabletter äter hon också....ändå får hon hål, jag skätte inte mina tänder så bra som barn och jag hade inte sånna problem!!!
    men vad kan jag göra meer än att sitta där och känna mig som en slarvig morsa....

• mayasmama

mayas pappa har katastrofala tänder!!!! och hans systrar också hans mamma har sagt att det e genetiskt men det hävdar tandläkarna här att det inte stämmer i alla fall inte mkt utan att det handlar om hur man sköter sina tänder , men jag kan nog inte hålla med dem riktigt, sen tror jag nog att det naturligtvis inte e enbart genitik som spelar roll, barnen i israel dricker ju "choko"istället för välling på kvällen!!

• mayasmama

ja och min svärmor ville hela tiden ge maya "bamba" (jordnötsbågar) när hon var bebis "för det e ju så nyttigt!!!!" bamba marknadsförs tom med en bebis på paketen!!! helt galet!! och inte speciellt bra fär tänderna heller sätter sig liksom ett klister på tänderna...

• mayasmama

fajga
    jag e inte speciellt förtjust i bamba faktiskt men jag gillar ofs inte jordnötter heller, tacka vet jag garinim...

monsa
    vi går inte på sagostunder men vi läder väldigt mkt böcker!! ca 2 varje kväll, har läst böcker för maya sen hon var tre månader faktiskt kan verka knasigt men jag började med ordentliga nattrutiner vid tre månader och har en dotter som alltid somnat lätt, sovit hela natten i sin egen säng, klart med ngra undantags nätter här och där. just nu e det mkt prinsesssagor men vi e också med i kråkes boklubb som e jättebra pedagogiska böcker. igår läste vi "ronny och julia tror på tomten " och " solägget" jag älskar solägget, elsa beskow!!

• mayasmama

wow
    jag älskade "så funkar" böcker när jag var liten speciellt "så funkar rymden" och "så funkar du..."
    vi har läste en del böcker om hur bebisar blir till...väldigt spännande att se och höra hennes reaktion, men böckerna är "snällare " än när jag var liten .... nån som läste "filip frågar" som barn? med genomskärningsbilder på hur ett samlag går till? lite för mkt detaljer för en 5åring , men så var man barn på 70.talet också.... maya har fått en bok som heter "så blev jag till" av katerina janouch...... så himla gullig och bra den kan jag rekomendera om man vill läsa för sina barn om hur bebisar blir till och vad som händer i mammas mage....

• mayasmama

maya hade roligt åt bajsboken men jag måste säga att jag tyckte den var lite äcklig faktiskt.... jag e väldigt äckelmagad och tyckte det var lite jobbigt att läsa den, men hon har en annan som heter bajskungen om en kung som e så snål att han börjar knipa med rumpan för att spara på bajs... den har vi läst ca 100ggr.....

• mayasmama

min kompis bror sa till alla sina kompisar att han inte vågade gå hem för mamma slog honom så hon blev anmäld till soc, och till saken hör att hon e den raraste , bullbakande mamman som finns..... inte så kul...ärendet blev naturligtvis nerlagt men det var jobbigt för mamman...

marcink
    undrade inte alice hur noah kom in i magen? det var därför jag gick och köpte tre olika böcker om saken till maya för hon ville å det bestämdaste veta hur bebisen egentligen hamnade i min mage, och jag kännde att var mkt lättare att läsa en bok än att berätta själv.

• mayasmama

här i gbg e det fest i församlingen, mat, dans, godis och pyssel för barnen...jättekul!

• mayasmama

god eftermiddag allihopa är det ngn här?

• mayasmama

kida
    fy vad jobbigt!!! e marcink hemma fortfarande eller jobbar han? hur går det med lille noah ? han e en vecka nu va?

chutzpah

vilken smarrig tårta, såg faktiskt dig i en tårttråd igår och tänkte fråga dig om det är svårt att llära sig att baka sånna fina tårtor, har ju ett caterinföretag och skulle ju inte vara helt fel att kunna erbjuda tårtor oxå...

Svar på tråden Hey Jude!