Inlägg från: Chaia |Visa alla inlägg
  • Chaia

Hey Jude!

ellinorsmamma: Vi firar ena sederkvällen med min mans familj, min familj och en del vänner hemma hos svärföräldrarna. Andra kvällen firar vi med makens morbröder och kusiner hemma hos en av morbröderna.

elims: Kommer jag ihåg fel nu, eller är inte första sederkvällen en onsdag? Hur går andra kvällen in i shabbat då?

• Chaia

elims:

Ja, det stämmer ju såklart! Ibland tänker jag inte längre än vad näsan räcker

• Chaia

"Matzemage" Ja, det är väl ingen hälsomat den där matzen

Det blir till att laga en himla massa mat innan då.. Onsdag kväll, torsag, fredag och lördag.. Lagar dina svärföräldrar all mat eller hur gör ni?

• Chaia

elims:

Broccolisoppa låter mumsigt. Hur gör du den?

Vi har ätit ugnsbakad fänkål (det blev gott med en skvätt Pernod i), kokt potatis, tofuschnitzel och örtagårdssås.

• Chaia

Tili: Jag har inte sett Prison Break, men jag har hört många som gillar den serien. Visst är det lugnt och skönt när man nattat barnet och äntligen får slappa i soffan??!! Underbart

• Chaia

elims:

Jag delade den i klyftor, hade på lite olivolja, salt, peppar och till sist en skvätt Pernod (sprit med anis/fänkålssmak). Bakade i ugnen tills fänkålen var lagom mjuk.

Örtagårdssås på mitt sätt är att blanda sojayoghurt (eller sojagrädde och majonäs) med en massa gröna örter (persilja, basilika, gräslök..), vitlök, salt och peppar. Jag kör med mixerstaven så att såsen blir grön och fin och så att smakerna kommer fram ordentligt. Mums!

• Chaia

mayasmama:

Vad trist att du inte kommer iväg Men det kanske är det bästa om du är stressad över jobbet och så. Ni får väl helt enkelt ta och åka ner när bebisen har tittat ut (kanske inte mycket till tröst, men..)

Det kommer säkert att gå bra för Maya att åka med sin pappa! Han är ju ändå hennes pappa och hon kommer säkert ha så roligt där nere att hon inte hinner sakna dig så mycket (kanske inte vad en mamma vill höra ). Värre för dig som får stanna hemma..

• Chaia

mayasmama: Jag förstår att du är ledsen. Jag hade varit jättebesviken (säkert grinat och haft mig ) i din situation. Så tråkigt när man sett fram emot något så mycket och så blir det inget av.. Kram Kram

Svar på tråden Hey Jude!