Inlägg från: Chaia |Visa alla inlägg
  • Chaia

Hey Jude!

Monsa: Du är så händig! Smart grej med veckoplanering, det kan verkligen behövas.

• Chaia

Monsa: Du har verkligen varit duktig som gått ner så mycket i vikt. Det verkar som om du har en väldig sund inställning till det hela.

elims: Har du lagat någon mat ännu? Jag har börjat så smått, men sätter igång ordentligt när dottern lagt sig. Lugnast så

• Chaia

elims:
    Så skönt att få vila lite elims! Det behövs sannerligen ibland.
    Det är det jag tycker är så härligt med vårt upplägg, att ha middag hos oss varannan vecka. Då känns det roligt varje gång

förrätt:

Challah

Mitt försök till vegansk "sillpuck" (ska bli mycket intressant att se resultatet)

huvudrätt:

Rödvinsgryta med sojabitar m.m.

Pilaff med fullkornris, vildris och torkade tranbär (hittade ett recept i en av mina kosherkokböcker som låter smaskens)

"cole slaw" med vitkål, äpple, sojagrädde, majo och curry

"elims" morot/mangosallad

efterrätt:

"Glassbakelser" av mangosorbet och hallonsorbet

till kaffet:
    Chokladtryfflar

• Chaia

elims:

Glassbakelserna gör jag som du tipsade om.. Varva sorbet och glass (nu har jag bara sorbet) i muffinsformar och frysa in. Tack för tipset Jag såg förresten att de gjort något liknande i " Kosher by design" snyggt blir det

Grytan innehåller sojabitar, lök, morot, vitlök, chili, soltorkade tomater, syltlök, hela champinjoner, rödvin. grönsaksbuljong. Blev väldigt uppskattad vid ett tidigare tillfälle så det känns skönt med ett säkert kort

• Chaia

kidA: Klart att du klarar kursen om du bara får hjälp! Sedan tycker jag faktiskt att universitetet är lättare än gymnasiet. Lägre tempo på något sätt. (Eller så är man bara lite mognare )

nyb: Grattis! Vad skönt det måste kännas!

elims: Jag har björnbär i frysen. Kanske får bli en björbärsspegel.

Monsa: Jag har gjort sorbet förut ( i glssmaskin), men nu blir det helt enkelt köpesorbet (hallon och mango från Sia). Ibland måste man vara lite bekväm av sig

• Chaia

elims: Gå raka vägen till gymmet nu!! Sedan kan du sjunka ner i soffan och unna dig något smaskigt när du kommer hem.

• Chaia

He he.. Nu har jag provsmakat en av chokladtryfflarna, de var riktigt goda. Får passa mig så att jag inte äter upp alla ikväll

• Chaia

Hattifnatt

Jag håller på att experimentera lite med brödbaket. Jag har inte blivit riktigt nöjd än - kanske i morgon Jag har förresten utgått från receptet i "Judisk mat..", men varierat mjölsorter och mängder lite. Jag bakar alltid utan ägg, p.g.a. dotterns allergi, annars tycker jag att ägg är gott i challah.

• Chaia

Hur gick det med träningen elims? Det känns skönt nu efteråt, eller hur? *Här kommer en tryffel till elims*

Här puttrar grytan på spisen och det doftar gott! Enda kruxet med att laga maten kvällen innan är att jag blir så sugen på att äta upp maten Trist om gästerna kommer i morgon och all mat är slut tryfflarna ligger risigt till

Svar på tråden Hey Jude!